Reklama
  • Wiadomości

Ukraina: Test pocisku Wilcha-M na dystansie ponad 100 km

Siły Zbrojne Ukrainy wspólnie z koncernem UkrOboronProm przeprowadziły test kierowanych artyleryjskich rakiet systemu Wilcha w wersji o wydłużonym zasięgu. Pocisk Wilcha-M osiągnął zasięg ponad 100 km i korzystając z bezwładnościowo-satelitarnego systemu korekcji lotu uzyskał rozrzut poniżej 30 metrów.

Fot. RBNiO Ukrainy
Fot. RBNiO Ukrainy
Autor. RBNiO Ukrainy

System Wilcha jest obecnie rozwijany przez ukraiński przemysł we współpracy z Ministerstwem Obrony Narodowej Ukrainy. Docelowo ma zastąpić posowieckie BM-30 Smercz, ale w perspektywie także pociski balistyczne Toczka-U. Będzie to możliwe dzięki zastosowaniu pocisków kierowanych w kilku wersjach.

Pierwsze 100 pocisków Wilcha o zasięgu 70 km zostało już przyjętych na uzbrojenie sił zbrojnych Ukrainy. Obecnie są one stosowane w zmodyfikowanych wyrzutniach BM-30 Smercz kalibru 300 mm, jednak docelowo stosowane będą nowe wyrzutnie produkcji krajowej.

18 grudnia 2019 roku, jak poinformował Sekretarz Rady Bezpieczeństwa Narodowego i Obrony Ukrainy Aleksiej Daniłow, odbyło się strzelanie z użyciem pocisków Wilcha-M o wydłużonym zasięgu. Mają one osiągać donośność 130 km a docelowo nawet 200 km w wariancie z lżejszą głowicą. Podczas próbnego strzelania odpalono dwa pociski Wilcha-M w stronę celu oddalonego o ponad 100 km. Precyzja trafienia nie została oficjalnie podana do publicznej wiadomości, natomiast rozrzut wynosił poniżej 30 metrów. Zgodnie z uzyskanymi przez dziennikarzy Defence24 informacjami, podczas testów na dystansie połowy zasięgu maksymalnego lub krótszym zdarzały się przypadki trafienia pociskiem bezpośrednio w słup wyznaczający dokładnie pozycję GPS celu.

Pocisk ukraiński bazuje na rakiecie niekierowanej 300 mm, produkowanej w kraju jeszcze w czasach ZSRR. Wprowadzono w niej jednak daleko idące zmiany, zarówno w obrębie napędu, jak też głowicy. Zastosowano również odporny na zakłócenia system naprowadzania, łączący pozycjonowanie GPS z systemem bezwładnościowym (INS). Podczas całego lotu trajektoria jest korygowana z użyciem silników impulsowych rozmieszczonych koncentrycznie w przedniej części rakiety, a w fazie terminalnej stosowane są również stery aerodynamiczne.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama