- Wiadomości
Turcja: testy amfibii Zaha już jesienią
Jak poinformował turecka spółka joint venture FNSS Savunma Sistemleri A.Ş., już na jesień 2020 roku planowane jest rozpoczęcie cyklu testów kwalifikacyjnych nowego tureckiego amfibijnego transportera opancerzonego Marine Assault Vehicle (MAV) Zırhlı Amfibi Hücum Araçları (ZAHA).

Informację tą przekazał główny menadżer i dyrektor generalny FNSS Nail Kurt. Pierwszym przyszłym odbiorcą tych amfibii ma być turecka marynarka wojenna, a konkretnie wchodzące w jej skład pododdziały piechoty morskiej. Według deklaracji producenta próby tego systemu mają zakończyć się do połowy przyszłego roku, a zakończenie procesu rozwoju tej konstrukcji jest przewidziane na 2022 rok.
Nowa turecka amfibia jest rozwijana w ramach programu "Opancerzone Pojazdy Szturmowe" - Zırhlı Amfibi Hücum Araçları (ZAHA), który jest realizowany przez spółkę FNSS na rzecz tureckiego Dowództwa Sił Morskich na podstawie umowy zawartej w marcu 2017 roku. Wstępne plany zakładają stworzenie 27 egzemplarzy tych wozów, z czego 23 w wersji transportera opancerzonego piechoty morskiej oraz po dwa w wersjach wozu dowodzenia i zabezpieczenia technicznego. Wozy te mają bazować na pokładzie amfibijnego okrętu desantowego TCG Anadolu (L-408) i wejść na uzbrojenie pododdziałów brygady piechoty morskiej tureckiej marynarki wojennej w bazie Foça.
W założeniu transportery te mają zapewnić zdolność do szybkiego i bezpiecznego pokonania odległości dzielącej okręt desantowy od brzegu, a jednocześnie zapewniać wysoką mobilność na lądzie i wystarczający poziom osłony i wsparcia ogniowego dla przewożonych, a następnie desantowanych żołnierzy piechoty morskiej. W porównaniu z konkurencyjnymi rozwiązaniami konstrukcja ta według deklaracji producenta ma charakteryzować się większymi możliwościami w zakresie liczby przewożonych żołnierzy desantu czy większą ładownością całkowitą, a także lepszą odporność balistyczną i przeciwminową.
Czytaj też: ADEX 2019: pojazd szturmowy KAAV-II
Zaha ma mieć kadłub o długości 8,3 m i szerokości 3,3 m. Jest specjalnie zaprojektowaną, uszczelnioną i hydrodynamiczną konstrukcją wykonaną ze spawanych płyt aluminiowych. Ochronę balistyczną dodatkowo wzmacniają dodatkowe szybko wymiennego pancerza kompozytowego. Uzbrojenie w prezentowanym prototypie stanowi zdalnie sterowany moduł uzbrojony w wielkokalibrowy karabin maszynowy lub granatnik automatyczny. Napęd stanowi umieszczony po prawej stronie kadłuba silnik diesla, który przy masie 30 ton zapewnia prędkość maksymalną na lądzie 70 km/h i w wodzie 15 km/h. Wóz jest zdolny do pływania dzięki pędnikom wodnym przy stanie morza do 4 w skali Beauforta. Wnętrze składa się z przedziału bojowego dla kierowcy i dowódcy (siedzących jeden za drugim z przodu po lewej stronie kadłuba) oraz przedziału desantowego na 21 w pełni wyposażonych żołnierzy piechoty morskiej.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS