- Wiadomości
- Ważne
Cztery prototypy Su-75 Checkmate. Pierwszy lot w 2024 roku
„Rozpoczęto przygotowania do produkcji drugiego prototypu Su-75. W sumie planujemy zbudować cztery prototypy” – poinformował dyrektor generalny United Aircraft Corporation Corporation Jurij Sliusar podczas trwającej w Moskwie wystawy Armia-2022. Dodał też, że równocześnie z wersja jednoosobową rozwijany jest wariant bezzałogowy Su-75 Checkmate.

Autor. UAC
„Prace nad bezzałogową wersją Checkmate'a trwają od wczesnych etapów projektowania. Wersja bezzałogowa może być stworzona wraz z samolotem jednomiejscowym. Potencjał do testów w locie bezzałogowego statku powietrznego jest tworzony w ramach prac nad wersją załogową" – powiedział Sliusar agencji informacyjnej TASS. Wyjaśnił, że maszyna Su-75 ma budowę modułową, co ma ułatwić nie tylko jej konfiguracje i modyfikacji. Jest to również otwarcie możliwości wykorzystania komponentów wybranych przez potencjalnych klientów. Stąd w ramach budowy prototypów załogowych powstają też rozwiązania przeznaczone dla wariantu bezzałogowego.
Zobacz też
Jednym z nich jest z pewnością system sztucznej inteligencji, który ma wspomagać pilota podczas misji i wręcz pełnić rolę „kopilota". Ciekawe, jak Rosjanie będą rozwijać tego typu rozwiązania gdy zostali odcięci od dostaw nowoczesnych mikroprocesorów. Nawet „rosyjskie" procesory takie jak Bajkał, abstrahując od ich osiągów, jak się okazało powstawały na Tajwanie. Obecnie trwają działania mające na celu transfer linii produkcyjnej do Rosji.
Mimo tego typu problemów, jak przekonuje minister przemysłu i handlu Federacji Rosyjskiej Denis Manturow, prace nad Su-75 idą bardzo szybko, dzięki zastosowaniu nowoczesnych metod projektowania i modelowania cyfrowego. Dzięki temu budowa pierwszego prototypu do prób w locie ma zostać znacznie skrócona. Pierwszy lot planowany jest na rok 2024. Warto przypomnieć, że prezentując po raz pierwszy Su-75 rok temu rosyjski producent planował oblot w roku 2023.
Zobacz też
Najprawdopodobniej w związku z embargiem po 24 lutego, które najsilniej uderzyło w najbardziej rozwinięte gałęzi rosyjskiego przemysłu, prace napotkały na istotne problemy. Z drugiej strony szybkie tempo prac jest związane z wykorzystaniem wielu gotowych rozwiązań i komponentów stosowanych w maszynach Su-57. Sami Rosjanie z resztą nie ukrywają pokrewieństwa obu konstrukcji, jednak Su-75 ma być w istotnym stopniu tańszy i bardziej dostępny dla klientów, którzy uznali zakup Su-57 za nieopłacalny. Rosja mimo usilnych starań dotąd nie wyeksportowała ani jednego egzemplarza swojej flagowej konstrukcji 5. generacji.
Jeśli potwierdzą się planowane osiągi, to Su-75 Checkmate będzie osiągał prędkość 1,8 Macha i zasięg operacyjny 3000 km dzięki zastosowaniu silnika „produkt 30" ze sterowanym wektorem dyszy wylotowej i dopalaczem. Jest to docelowy silnik również dla Su-57, jednak nadal nie udało się wdrożyć go do produkcji. Maszyna ma przenosić do 7 ton uzbrojenia, które będzie można umieścić przede wszystkim w wewnętrznych komorach wewnętrznych, dla obniżenia sygnatury radarowej.
Ma posiadać pasywne i aktywne sensory, w tym radar AESA, które pozwolą na jednoczesne atakowanie do 6 różnych celów i śledzenie ponad stu kolejnych obiektów. Oprócz wersji załogowej ma być również dostępny wariant bezzałogowy, przystosowany m. in. do współpracy z Su-57.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS