Reklama

Technologie

Brytyjczycy opracowują aktywny system sterowania okrętem

Rys. BAE Systems
Rys. BAE Systems

Jak przekazała firma BAE Systems, aktualnie trwają prace nad wykorzystaniem dotychczas używanych technologii lotniczych do środowiska morskiego, a w szczególności do nowej generacji okrętów podwodnych typu Dreadnought. Jest mowa o układach, które mogłyby pomóc w kontrolowaniu kursu, zanurzenia i bezpieczeństwa, adekwatnie do tego, tak jak robi to elektronika w samolotach i systemach lotniczych.

Kompletny aktywny system sterowania okrętem (Active Vehicle Control Management, AVCM) będzie nadzorował wszystkie główne aspekty zdolności manewrowych okrętów podwodnych z zachowaniem wysokiego poziomu bezpieczeństwa i niezawodności, podobnie jak w przypadku istniejących systemów w nowoczesnych platformach służących do transportu lotniczego.

Dzięki ponad 50-letniemu doświadczeniu w dziedzinie awioniki, doskonale wiemy, jak tworzyć złożone systemy sterowania dla zaawansowanych technicznie platform. Jednak przeniesienie naszej technologii pod wodę wiąże się z nowymi, ekscytującymi wyzwaniami i jesteśmy dumni, że wspieramy program Dreadnought i jednocześnie odgrywamy ważną rolę w wysiłkach na rzecz bezpieczeństwa narodowego.

Jon Tucker, dyrektor ds. okrętowych układów sterowania w dziale Controls and Avionic

Podobnie jak w przypadku lotniczych układów sterowania lotem typu fly-by-wire – gdzie do sterowania lotem samolotu używane są systemy elektroniczne – inżynierowie BAE Systems opracowują elektronikę, która wśród innych krytycznych elementów kontroluje kurs, przegłębienie, głębokość zanurzenia i pływalność okrętów typu Dreadnought, jednocześnie zapewniając dodatkowe korzyści związane z bezpieczeństwem.

W ramach tego projektu realizowanego na rzecz Royal Navy część prac odbywa się w Medway Towns, pierwszy raz od zamknięcia Chatham Dockyard ponad 25 lat temu. Sama stocznia była znana z budowy jednostek nawodnych i podwodnych, aż do powstania tam w 1962 roku okrętu podwodnego Royal Navy HMS Ocelot.

System sterowania okrętem został opracowany w Rochester i jest efektem współpracy inżynierów BAE Systems z działów Electronic Systems, działu morskiego i lotniczego. Celem jest stworzenie rozwiązania w ramach wspólnego zespołu projektowego firmy Active Vehicle Control specjalizującego się w układach sterowania. Inżynierowie BAE Systems będą kontynuować prace mające na celu rozszerzenie zastosowań tej nowej technologii zarówno w innych okrętach podwodnych, jak i nawodnych.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze

    Reklama