Reklama
  • Wiadomości

Wyprzedaż brytyjskich Herculesów

Królewskie Siły Powietrzne udostępnią w przyszłym roku na sprzedaż 14 średnich samolotów transportowych C-130 Hercules wersji C4 i C5. Maszyny te zostaną udostępnione w ramach procedury DESA (Defence Equipment Sales Authority) – informuje Scramble – będą wystawione na sprzedaż w latach 2023-2025.

C-130 Hercules C4
C-130 Hercules C4
Autor. Sergeant Ross Tilly RAF
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Decyzja o wycofaniu reszty floty Herculesów, liczącej niegdyś 25 maszyn, zapadła jeszcze w marcu 2021 w związku ze zmianą koncepcji użycia brytyjskich sił zbrojnych. Brytyjska wyprzedaż jest dość kusząca, C4 i C5 to bowiem oznaczanie lokalne przedłużonych C-130J-30 (C4) i C-130J (C5). Maszyny te zaczęły wchodzić do służby względnie niedawno, jak na transportowce, bowiem od 2000 roku. Chodzi więc o względnie nowoczesne wersje Herculesów, choć pytanie w jakim są one stanie technicznym po wieloletnim obsługiwaniu misji w Afganistanie i Iraku.

Zobacz też

W Wielkiej Brytanii komentuje się, że wycofanie ostatnich Herculesów – 13 przedłużonych C4 i jednego C5 – w znaczący sposób zredukuje zdolności do globalnego przerzutu sił Zjednoczonego Królestwa jak i przeprowadzania operacji specjalnych. Z drugiej jednak strony w służbie lotnictwa transportowego RAF pozostaną cięższe samoloty transportowe: 15 A400M Atlas, do których wkrótce dołączy szesnasty i osiem C-17 Globemaster III, do dyspozycji jest także flota A330 Voyager (MRTT).

Reklama

Zobacz też

Reklama

Wydaje się, że brytyjskie Herculesy będą nie lada gratką dla sił powietrznych innych państw, jednak raczej nie dla Polski, która jest obecnie w trakcie odbioru pięciu poamerykańskich C-130H (jak na razie odebrano dwa). Większych potrzeb jeżeli chodzi o ciężkie lotnictwo transportowe Waszawa nie posiada, a przynajmniej nie są to potrzeby pilne.

Zobacz też

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama