- Wiadomości
Włochy stawiają na "czołgi na kołach"
Resort obrony Włoch zgodził się na przyznanie konsorcjum Iveco Defence Vehicles i Oto Melary drugiego kontraktu na dostawę zmodernizowanych wozów wsparcia ogniowego/kołowych niszczycieli czołgów Centauro II. Wstępnie założono zamówienie 40 egzemplarzy z dodatkową opcją na kolejnych 56.

Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Republiki Włoskiej, przygotowywana umowa ramowa ma wartość łącznie ok. 1,159 mld euro i obejmuje także dziesięcioletni pakiet wsparcia i wydłużenie gwarancji na zamawiane wozy z 3 do 10 lat. Nadzór nad jego wykonaniem i finansowaniem mają zapewnić wspólnymi siłami włoskie ministerstwa: gospodarki i finansów, obrony i rozwoju gospodarczego.
Pierwszy kontrakt na dostawy 10 pierwszych Centauro II o wartości 159 mln euro został podpisany 24 lipca 2018 roku. Docelowo planowane jest pozyskanie 136 egzemplarzy wozów tego typu, spośród których 10 egzemplarzy zostało już zamówionych, łącznie 96 obejmuje przygotowywany kontrakt, a ostatnich 30 egzemplarzy zostanie najprawdopodobniej zamówionych w dalszej perspektywie czasu.
W pierwszej umowie pozyskane zostały wozy w wersji 2.0, a obecnie przygotowywany kontrakt obejmuje nową wersję 3.0. Zakres wprowadzonych zmian sprowadza się do modyfikacji systemu kierowania ognia poprzez dostosowanie go do amunicji programowalnej oraz modernizacji instalacji elektrycznej. Zainstalowano również nowe systemy łączności oraz ulepszony system zakłócania improwizowanych ładunków wybuchowych. Dodatkowo modyfikacji poddano właz desantowy oraz położenia wieży na kadłubie w celu poprawy ergonomii wozu.
Dostawy kolejnych Centauro II mają być realizowane równolegle do dostaw 30 kołowych bojowych wozów piechoty VBM "Freccia" (a w tym 5 w wersji klasycznej i 25 w wersji przeciwpancernej z wyrzutniami pocisków kierowanych Spike-LR). Oba typy wozów mają trafić nowych tzw. cyfrowych brygad zmechanizowanych włoskich wojsk lądowych w ramach programu modernizacji technicznej. Centauro II mają stopniowo zastępować najstarsze egzemplarze obecnie używanych Centauro B1.
W porównaniu do swojego poprzednika Centauro II został poddany głębokiej modernizacji mającej na celu poprawę siły ognia, ochrony oraz mobilności, a także dostosowanie do wymagań współczesnego pola walki. Poprawę siły ognia osiągnięto poprzez instalacje nowego systemu wieżowego Oto Melara HITFACT uzbrojonego w nową armatę gładkolufową kal. 120 mm o długości 45 kalibrów sprzężoną z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm i wyrzutnię granatów dymnych na stropie wieży.
Czytaj też: Włochy kupują nowoczesny IFF
W celu poprawy odporności przeciwminowej podwozie kadłuba zostało uformowane w kształt litery "V" oraz zdecydowano się na instalację systemu zagłuszania improwizowanych ładunków wybuchowych. Poprawę mobilności zapewnia nowy silnik turbodiesel o mocy 720 KM (o mocy 200 KM większej od poprzednika), co pozwoliło zapewnić korzystny stosunek mocy do masy pomimo wzrostu tej ostatniej o blisko 10 ton z powodu wprowadzenia pozostałych modyfikacji (z 25 do nawet 35 ton). Dodatkowo modyfikacje miały objąć także instalację nowej skrzyni biegów oraz zawieszenia.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS