Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Włochy kupują nowoczesny IFF

Systemy tego typu trafią m.in. na wyposażenie fregat FREEM. Fot. Fabius1975 (domena publiczna)
Systemy tego typu trafią m.in. na wyposażenie fregat FREEM. Fot. Fabius1975 (domena publiczna)

Leonardo podpisało kontrakt z Ministerstwem Obrony Republiki Włoskiej na dostawę i instalację systemu identyfikacji swój-obcy nowej generacji (NGIFF), który został przystosowany do nowego standardu NATO Mode 5 Baseline 3 i trafi na wyposażenie platform lądowych i morskich włoskich sił zbrojnych.

Kontrakt ma wartość około 75 mln euro i będzie realizowany przez sześć lat. Jak podaje Leonardo, koncern dostarczy kilkaset sztuk urządzeń zapytujących i kryptograficznych systemu NGIFF, w celu przeprowadzenia modernizacji kilkudziesięciu platform lądowych i morskich w przypadku 15 różnych klas i typów. W przyszłości projekt zostanie rozszerzony, obejmując także samoloty i śmigłowce.

Systemy NGIFF pozwolą włoskim siłom zbrojnym na utrzymanie pełnej interoperacyjności z innymi siłami zbrojnymi państw członkowskich NATO w trakcie operacji wspólnych, jako że sojusz wymaga korzystania z systemów mających zdolność na poziomie trybu „Mode 5” w ramach swoich Minimalnych Wymagań Wojskowych (Minimum Military Requirements (MMR) dla identyfikacji powietrze-powietrze oraz ziemia-powietrze. Wcześniej strona amerykańska deklarowała, że wsparcie dla poprzedniego modu systemu IFF („Mode 4”) zostanie zakończone jeszcze w br.

Technologia identyfikacji swój-obcy ma zasadnicze znaczenie w operacjach wojskowych, ponieważ umożliwia odróżnienie sił sojuszniczych od potencjalnych zagrożeń. W ramach tego kontraktu sprzęt dla włoskich platform lądowych i morskich zostanie dostarczony w całości przez przemysł włoski. W szczególności sprzęt koncernu Leonardo NGIFF o zdolności Mode 5 wykorzystuje jego własne urządzenie kryptograficzne, które stanowi alternatywę dla amerykańskiego systemu kryptograficznego. W przyszłości planuje się rozszerzenie zakresu kontraktu, aby Leonardo wyposażył w ten sam system także włoskie samoloty i śmigłowce, aktualizując je do standardów NATO.

Poprzednio koncern Leonardo został wybrany przez brytyjskie ministerstwo obrony do przeprowadzenia modernizacji systemów IFF dla ponad 400 platform powietrznych, lądowych oraz morskich we współpracy z firmą partnerską.

Reklama
Reklama

Komentarze