Przemysł Zbrojeniowy
Włochy kupują nowoczesny IFF
Leonardo podpisało kontrakt z Ministerstwem Obrony Republiki Włoskiej na dostawę i instalację systemu identyfikacji swój-obcy nowej generacji (NGIFF), który został przystosowany do nowego standardu NATO Mode 5 Baseline 3 i trafi na wyposażenie platform lądowych i morskich włoskich sił zbrojnych.
Kontrakt ma wartość około 75 mln euro i będzie realizowany przez sześć lat. Jak podaje Leonardo, koncern dostarczy kilkaset sztuk urządzeń zapytujących i kryptograficznych systemu NGIFF, w celu przeprowadzenia modernizacji kilkudziesięciu platform lądowych i morskich w przypadku 15 różnych klas i typów. W przyszłości projekt zostanie rozszerzony, obejmując także samoloty i śmigłowce.
Czytaj też: Wzrost przychodów Grupy Leonardo
Systemy NGIFF pozwolą włoskim siłom zbrojnym na utrzymanie pełnej interoperacyjności z innymi siłami zbrojnymi państw członkowskich NATO w trakcie operacji wspólnych, jako że sojusz wymaga korzystania z systemów mających zdolność na poziomie trybu „Mode 5” w ramach swoich Minimalnych Wymagań Wojskowych (Minimum Military Requirements (MMR) dla identyfikacji powietrze-powietrze oraz ziemia-powietrze. Wcześniej strona amerykańska deklarowała, że wsparcie dla poprzedniego modu systemu IFF („Mode 4”) zostanie zakończone jeszcze w br.
Czytaj też: IFF dla Poprada i Pilicy zamówione
Technologia identyfikacji swój-obcy ma zasadnicze znaczenie w operacjach wojskowych, ponieważ umożliwia odróżnienie sił sojuszniczych od potencjalnych zagrożeń. W ramach tego kontraktu sprzęt dla włoskich platform lądowych i morskich zostanie dostarczony w całości przez przemysł włoski. W szczególności sprzęt koncernu Leonardo NGIFF o zdolności Mode 5 wykorzystuje jego własne urządzenie kryptograficzne, które stanowi alternatywę dla amerykańskiego systemu kryptograficznego. W przyszłości planuje się rozszerzenie zakresu kontraktu, aby Leonardo wyposażył w ten sam system także włoskie samoloty i śmigłowce, aktualizując je do standardów NATO.
Poprzednio koncern Leonardo został wybrany przez brytyjskie ministerstwo obrony do przeprowadzenia modernizacji systemów IFF dla ponad 400 platform powietrznych, lądowych oraz morskich we współpracy z firmą partnerską.