Reklama

Siły zbrojne

Wielka Brytania: Ajax powoli wychodzi na prostą

Ajax / Fot. www.gdels.com
Ajax / Fot. www.gdels.com

Z Wielkiej Brytanii zaczynają docierać pozytywne informacje dotyczące programu rodziny nowych gąsienicowych wozów opancerzonych, których głównym wariantem jest bojowy wóz rozpoznawczy Ajax.

Reklama

Wozy Ajax, które już wdrożono do służby w Armii Brytyjskiej, zaczynają brać udział w ćwiczeniach taktycznych na równinie Salisbury. Na załączonym poniżej nagraniu widać Ajaxa na tym poligonie. Warto zwrócić uwagę na dużą prędkość obrotu wieży.

Czytaj też

Kolejną dobrą informacją jest to, że bieżąca produkcja odbywa się w ramach Capability Drop 3. Ów termin oznacza wozy kolejnych serii produkcyjnych, w których stopniowo wdrażane są ulepszenia. I tak pojazdy wyprodukowane w ramach Capability Drop 1 mają służyć jedynie do szkolenia oraz opracowania standardowych procedur obsługi. Wozy pochodzące z Capability Drop 2 posiadają zredukowane widmo termiczne i radarowe, poprawioną przeżywalność, a także poprawki związane z systemem świadomości sytuacyjnej dla załogi. Te pojazdy w obecnej postaci nie wejdą do służby w linii, są wykorzystywane jedynie do testów. Gdy te się zakończą, wozy zostaną zmodernizowane do standardu reprezentowanego przez te wyprodukowane w ramach Capability Drop 3.

Termin Capability Drop 3 obejmuje wozy w pierwszej konfiguracji seryjnej, których produkcja właśnie trwa. W ramach Capability Drop 3 przewidziano poprawione opancerzenie, system uzbrojenia, system łączności, wszystkie podzespoły związane z mobilnością pojazdu, a także kolejne rozwiązania wdrożone w celu redukcji widma termicznego i radarowego (być może również akustycznego) pojazdu.

Reklama

Na koniec wdrożone zostaną wozy w ramach Capability Drop 4. Te pojazdy będą mieć już wszystkie wymagane poprawki, które zostaną określone po zakończeniu badań kwalifikacyjnych. Wraz z przyjęciem do służby i osiągnięciem pełnej zdolności operacyjnej wszystkie wcześniej wyprodukowane wozy będą mogły zostać doprowadzone standardu Capability Drop 4.

Czytaj też

Rodzina wozów składa się z bojowych wozów rozpoznawczych Ajax, transportera opancerzonego Ares, wozu dowodzenia Athena, wozu remontowego Apollo, wozu ewakuacyjnego Atlas oraz wozu saperskiego Argus.

Reklama
Reklama

Komentarze (3)

  1. Monkey

    Silny wiatr, szaro i słaba widoczność. Zapewne testy były w sierpniu, bo jakby to był lipiec to byłby jeszcze ulewny, zacinający deszcz. Angielskie „lato” w tym roku równie udane jak program Ajax😂Niemniej jednak zanosi się na to iż jednak go ukończą, bo przecież rozważali w pewnym momencie całkowite zamknięcie programu. Na szczęście dla Brytyjczyków tak się nie stało, bo wozy rodziny Scorpion, Scimitar itd. oraz BWP Warrior wieczne nie są.

  2. Odyseus

    To tak porównując do tego Ajakxa , wie ktoś w jakiej fazie jest w takim razie ten Nasz Borsuk ?? o którym coś cicho się nagle zrobiło, choć w tym roku już pierwsze sztuki mają być dostarczone a w przyszłym już 50

    1. Monkey

      @Odyseus: Borsuk wygląda lepiej niż Ajax. Nasz program rozpoczęto w 2014, brytyjski w 2010. Porównując zainwestowane środki finansowe również nie mamy się czego wstydzić w porównaniu do Brytyjczyków.

  3. DDR

    Koniec historii doprowadził nie tylko do zniwelowania armii ale wraz z likwidacją dużej części przemysłu zbrojeniowego także do utraty kompetencji technicznych czego efektem są obecne problemy z budową i wdrożeniem czegokolwiek głównie w europejskich krajach NATO Do tego dochodzi jeszcze posunięty często do granic absurdu ekologizm oraz nieudolność lub celowe działanie przynajmniej dużej części szeroko pojętej zachodniej klasy politycznej

    1. Szczupak

      Jeśli chodzi o ekologiczny aspekt produkcji to nie wiesz co piszesz. Czołgi czy BWP nie jeżdżą na codzień po ulicach robiąc dziesiątki kilometrów. A utrata kompetencji i likwidacja wojska dotyczy wszystkich krajów nie myślących o ekspansji. Mocarstwa przeznaczają dużo kasy na zbrojenia bo to Mocarstwa z z agrozonym statusem jak Rosja czy będące w permanentnym konflikcie- Indie, Pakistan, USA.

Reklama