- Wiadomości
Wozy bojowe Ajax na ostatniej prostej
Wygląda na to, że natrafiający na wiele problemów program nowej rodziny opancerzonych wozów bojowych dla Armii Brytyjskiej, wychodzi z tego trudnego okresu i będzie w końcu możliwe rozpoczęcie dostaw pojazdów do jednostek wojskowych.

Program wozów bojowych rodziny Ajax napotkały wiele problemów, od słabej kontroli jakości przy spawaniu kadłubów w hiszpańskich zakładach Santa Barbara Sistiemas, po problemy z nadmiernym hałasem oraz wibracjami w jakie wpadał pojazd podczas jazdy, które powodowały dyskomfort a w perspektywie również problemy zdrowotne załogi. Ostatecznie udało się je rozwiązać, co pozwoliło na wznowienie testów oraz rozpoczęcie przygotowań do wdrożenia pojazdów do służby.
Zobacz też
Do dnia dzisiejszego, producent czyli General Dynamics UK zbudował 143 pojazdy rodziny Ajax, które biorą udział w testach i czekają na oficjalne wdrożenie do służby. Co więcej gotowych jest już 416 skorup kadłubów, które oczekują na finalny montaż.Gotowych jest również 120 systemów wieżowych dla wariantu określanego jako czołg rozpoznawczy (de facto bojowy wóz rozpoznawczy) Ajax, od którego nazwę przyjęto dla całej rodziny pojazdów składającej się z sześciu wariantów.
Zobacz też
Obecnie zakładany harmonogram przewiduje, że wstępna gotowość operacyjna (IOC - Initial Operational Capability) zostanie osiągnięta między lipcem a grudniem 2025. Oznacza to możliwość wysłania na misję i utrzymania przez sześć miesięcy 50 pojazdów. Natomiast pełna gotowość operacyjna (FOC - Full Operational Capability) zostanie osiągnięta między październikiem 2028 a wrześniem 2029 roku.
Zobacz też
Do dnia dzisiejszego nie wyjaśniono jednak co było przyczyną nadmiernego hałasu i wibracji. Spekuluje się że przyczyną mogło być złe wykonanie kadłubów w zakładach Santa Barbara Sistiemas oraz wybrany typ zawieszenia oparty na drążkach skrętnych. Warto nadmienić, że w USA również brano pod uwagę zastosowanie w nowych pojazdach konstrukcji bazującej na hiszpańsko-austriackim pojeździe ASCOD2, którą wykorzystano w brytyjskich Ajaxach.
Zobacz też
Ostatecznie jednak zarówno działo samobieżne/lekki czołg MPF (Mobile Protected Firepower) oraz propozycja nowego bojowego wozu piechoty opracowywanego w ramach programu OMFV (Optionally Manned Fighting Vehicle) bazują na całkowicie nowych, zaprojektowanych od podstaw kadłubach. Co więcej w ich wypadku zastosowano nowe zawieszenie hydropneumatyczne InArm, które zainstalowane jest całkowicie na zewnątrz kadłuba oraz ma lepsze charakterystyki pracy, dzięki czemu do tej pory nie odnotowano nadmiernego hałasu i wibracji w tych pojazdach.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]