Reklama
  • Wiadomości

Ukraina: Niemieckie ciężarówki jako lekkie Grady

Ukraińcy w ostatnim czasie tworzą coraz to nowe wieloprowadnicowe systemy rakietowe, jednak głównie wykorzystywali do tego cywilne samochody terenowe 4x4 i zasobniki rakiet niekierowanych kal. 80 mm. Tym razem zagospodarowano lekki samochód ciężarowy w podobny sposób, jednak już z użyciem rakiet 122 mm jak w systemach BM-21 Grad.

Unimog 1300L
Unimog 1300L
Autor. Joost J. Bakker
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Artyleria rakietowa stanowi jeden z najważniejszych elementów ukraińskiej armii, pozwalając na ostrzeliwanie przeciwnika często dalej, niż pozwala na to artyleria lufowa taka jak 2S1 Goździk. Jednak często jest ona tracona m.in. poprzez ogieńkontrbateryjny, z reguły wozy wtedy są bardzo uszkodzone w wyniku ostrzału pośredniego. Jednak zdarza się, że wiele elementów np. BM-21 jest dalej możliwych do zagospodarowania. Przykładem są rurowe wyrzutnie pocisków 122 mm, które można wykorzystać ponownie. Jak widać, Ukraińcy postanowili tak zrobić, wykorzystując niecodzienne podwozie, czyli niemiecki samochód ciężarowy małej ładowności — Unimog. Pod koniec marca informowaliśmy o przekazaniu 50 pojazdów tego typu w wersji karetek wielonoszowych. Niemcy prowadzili jednak również inne dostawy pojazdów kilku typów (łącznie było ich ponad 200).

Zobacz też

Jak widzimy, na pace Unimoga zainstalowano tylko cztery rurowe wyrzutnie, zatem siła ognia względem systemu BM-21 jest znacznie mniejsza, jednak dalej jest to amunicja o znacznie większym zasięgu względem zasobników z rakietami S-8 kal. 80 mm, które były używane w takim samym celu. Donośność pocisku rakietowego 122 mm określa się w zależności od jego rodzaju na 15-40 km. Jednak najpewniej w tym wypadku mowa o dolnej granicy, zatem 15-20 km (donośność rzędu 40 km mają jedynie pociski najnowszej generacji).

Reklama

Zobacz też

Reklama

Unimog to samochód ciężarowy małej ładowności i wysokiej mobilności o szerokim zastosowaniu m.in. w rolnictwie, służbach porządkowych i ratunkowych, leśnictwie czy wojsku (m.in. jako podstawa specjalistycznych zabudów kontenerowych) itd., a także w ciężkich pracach transportowych w trudnym terenie. Polska pozyskała 69 sztuk tego pojazdu w wersji U1300L, wraz z zakupem używanych Leopardów 2A4 w latach 2002-2003. Są one jedynymi samochodami ciężarowymi małej ładowności wysokiej mobilności użytkowanymi w Wojsku Polskim.

Reklama
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]
Reklama
Reklama