Reklama

Siły zbrojne

Trzeci F-15EX wyjeżdża z fabryki

Boeing, USAF, Nowy F-15EX, Boeing z nowym F-15EX, Fabryka Boeinga, F-15EX dla USAF, F-15EX dla Sił powietrznych
Samolot F15EX
Autor. Boeing Defense/X

Firma Boeing zaprezentowała w mediach społecznościowych zdjęcie trzeciego F-15EX dla US Air Force, który wyjechał z fabryki. Jest to pierwszy F-15EX od 30 miesięcy.

Reklama

Boeing zaprezentował na platformie X (dawnej Twitter) zdjęcie swojego nowego, trzeciego już samolotu F-15EX dla US Air Force. Samolot został wyprodukowany zakładach Boeinga w St. Louis.

Reklama
Reklama

Widać na zdjęciu, że samolot nie jest jeszcze w pełni gotowy, nie ma malowania USAF. Jednak został już zmontowany. Samolot teraz zostanie podany testom w locie - jak podano w komunikacie.

Ostatni raz F-15EX zostały dostarczone w marcu i kwietniu 2021 roku. Nowy trzeci samolot będzie mógł zostać przyjęty na stan USAF, jak się przewiduje, do końca 2023 roku.

Czytaj też

Siły Powietrzne chciały, aby Boeing dostarczył pierwsze dwa samoloty testowe tak szybko, jak to możliwe po zatwierdzeniu programu w budżecie na 2020 rok. Boeing przekierował więc dwa samoloty z partii produkcyjnej F-15QA dla Kataru i dostarczył je z amerykańskimi oznaczeniami.

Czytaj też

Samoloty te w maju 2021 roku wzięły udział w grze wojennej Northern Edge na Alasce, podczas której uczestniczyły w różnych scenariuszach przeciwko zaawansowanemu technicznie przeciwnikowi, w tym systemom antydostępowym i maszynom 5. generacji. W połowie stycznia 2023 roku Fox News poinformowało, że F-15EX został przystosowany do przenoszenia 12 pocisków powietrze-powietrze. Wcześniej podwieszano pod skrzydłami najczęściej sześć, a maksymalnie osiem pocisków. F-15EX może przenosić do 13,6 ton uzbrojenia, to więcej niż jakikolwiek inny model F-15 (zwykle 10,5 tony). Według Fox News wyniki testów pozytywnie zaskoczyły Departament Obrony Stanów Zjednoczonych.

Zgodnie z pierwotnym harmonogramem Sił Powietrznych, Boeing miał dostarczyć pierwszą operacyjną wersję F-15EX w grudniu 2022 roku, ale dostawy zostały opóźnione o osiem miesięcy. W czerwcu doszło do opublikowania raportu Government Accountability Office, w którym stwierdzono, że główną przyczyną opóźnień były problemy z jakością elementów przedniej części kadłuba samolotu. Firma Boeing zapewnia, że może zacząć dostarczać najnowsze F-15EX jeszcze tego lata, choć harmonogram nie został jeszcze ustalony.

Czytaj też

W połowie sierpnia Komisja w Izbie Reprezentantów przegłosowała poprawkę budżetową na rok fiskalny 2024, w której zwiększa się zakup samolotów F-15EX Eagle II ze 110 do 112 egzemplarzy. Poważnie też myśli się o redukcji floty F-15E Strike Eagle.

Obecnie samolotami F-15EX jest zainteresowany Izrael, a Indonezja podpisała list intencyjny na zakup 24 sztuk tych maszyn.

Stany Zjednoczone wycofują starzejące się samoloty

Nowe samoloty F-15EX są potrzebne USAF w celu zastąpienia starzejących się F-15C/D Eagle przydzielonych do jednostek Gwardii Narodowej. Obecnie jednostki Gwardii z Kalifornii, Oregonu, Luizjany i Massachusetts posiadają po jednej eskadrze operacyjnej wyposażonej w te samoloty. Gwardia Narodowa Florydy przechodzi z F-15C/D na F-35A. Na wyposażeniu US Air Force jest 266 - F-15C/D oraz 218 - F-15E. Te pierwsze planuje się wycofać w 2024 roku aż 57, o ile zgodę na to wyrazi Kongres.

Czytaj też

Luki nowymi F-15EX nie będzie się dało łatwo załatać. Już teraz USAF planuje, że wycofywanie F-15C/D Eagle zostanie uzupełnione poprzez zakup F-35A Joint Strike Fighter. USA już wycofały cześć F-15 z Japonii czy Wielkiej Brytanii o czym pisaliśmy wielokrotnie na Defence24.pl. Zastępowane są one poprzez przysyłanie w ich miejsce F-22A, F-16 oraz F-35A. Ogólnie w planach USAF jest wycofanie 310 statków powietrznych, co jest znacznie większą rewolucją niż rok temu, kiedy proponowano wycofanie 150 maszyn, ale ostatecznie Kongres zatwierdził tylko 115 z nich. W planach jest wycofanie: 32 - F-22A Raptor; 57 - F-15C/D Eagle (i wszystkich tych samolotów do 2026), 42 - A-10C Thunderbolt II (planuje się wycofanie wszystkich do 2029). Kongres w zeszłym roku zablokował pierwszą próbę Sił Powietrznych wycofania 33 F-22A.

F-15EX

F-15EX wyprodukowany przez Boeinga jest najnowszym wariantem rodziny samolotów F-15. Samolot ma możliwość przenoszenia ładunku o masie do około 13 380 kilogramów, co pozwala na podwieszenie większej ilości broni niż myśliwce poprzedniej generacji.

Czytaj też

F-15EX pomimo zastosowanych rozwiązań nadal pozostaną jednak samolotem generacji 4+. Ulepszenia umożliwiają jednomiejscowemu F-15EX wykonywanie tych samych zadań, co dwumiejscowemu F-15E. Zakładany resurs nowej wersji ma wynosić 20 000 godzin lotu przy koszcie 29 000 USD za godzinę. W przypadku Lightninga II wskaźnik ten wynosi obecnie nieco powyżej 35 tys. USD. F-15EX w maju 2021 roku wzięły udział w grze wojennej Northern Edge na Alasce, gdzie działały w różnych scenariuszach przeciwko zaawansowanemu technicznie przeciwnikowi, w tym systemom antydostępowym i maszynom 5. generacji.

Czytaj też

F-15EX dysponuje nowoczesnymi sensorami, w tym radarem AESA, a zawarte w nim rozwiązania dają możliwość połączenia danych i zobrazowania ich w sposób charakterystyczny dla samolotów najnowszej generacji. Posiada też zintegrowany system walki elektronicznej. Jego architektura ma też zapewniać większe możliwości integracji nowoczesnych systemów uzbrojenia. Pentagon dąży do pozostawienia w służbie tylko czterech typów bojowych samolotów z możliwością tymczasowego wykorzystania samolotów bliskiego wsparcia powietrznego A-10. Oznacza to, że w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych będą operowały tylko F-16, F-15EX, F-35A i projektowany obecnie NGAD (Next Generation Air Dominance), zaś inne maszyny, w tym stosunkowo młody F-22 Raptor zostaną wycofane.

Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (3)

  1. bc

    Oj przydało by się przynajmniej 24szt, potężny radar, ciężarówka dla AIM260 itd.

    1. Rusmongol

      Nam potrzeba czegoś co się schowa i rozwali opl z Królewcu i Białorusi zanim samo zostanie zniszczone. Tu lepiej sprawdzi się f35. A wsparcie ciężkich maszyn pójdzie z NATO. Myślę że nato kalkuluje też z członkami co przydało by się u nich w ogolnej strategi działania.

    2. bc

      Jeszcze bardziej nam potrzeba czegoś co poleci nad Dniepr czy tam Gotlandię i odpali salwy JASSM-ER do baz bombowców, mostów kolejowych, składów itd. Opl średniego zasięgu pod nosem można rozwalić równie dobrze z Himarsów, F35 są już zamówione i będą, pewnie ostatecznie 64szt, ale całej strategi na tej trudno wykrywalności bym nie opierał, za ławo to obejść. SP potrzebują własnych samolotów przewagi powietrznej nawet w minimalnej ilości, nawet do ćwiczeń.

    3. Davien3

      @bc to na pewno nie beda F-15EX bo sie nie nadają i tyle. Dla Polski najlepszy mysliwiec to F-35 a co do stealth to bez zmian praw fizyki zwyczajnie nie da rady tego zneutralizowac dopóki sa do tego uzywane radary i IR a nic innego Rosja nie posiada i dekady jeszcze posiadac nie bedzie. a juz F-15EX przeciwko Rosji nadaje sie kiepsko nawet USA ma zamiar go uzywac jedynie do obrony kontynentu amerykańskiego

  2. S0ket

    Nawet 16 szt by nam robiło robotę, cóż czekamy na f-35 i resztę 50 i tak nie będzie źle . Ale brak samolotu przewagi powietrznej daje po dupie troszkę. Jednak wyższy pułap operowania robi swoje. Już nawet europejska maszyna była by mile widziana. Taktyka inna może dobra nie jestem lotnikiem a czysta teoria nic w tym temacie za bardzo nie daje

    1. bc

      Dokładnie fizyki i gęstości powietrza się nie oszuka, na 15km efektywny zasięg pocisków AIM120 rośnie pewnie z 3-4x.

  3. yeti65

    Dziwne, że nasi nie chcą kupić tych maszyn.

    1. bc

      Też nie wiem.

    2. Furlong

      Chcieć to może i chcą, ale kasy brak. Może jednak to i lepiej bo w sumie na co nam ciężki myśliwiec? To samolot stworzony do operowania na dużych dystansach gdzie trzeba szybko pokonać znaczne odległości. W naszym wypadku przerost formy nad treścią mając na uwadze że jest niewiele tańszy w użytkowaniu niz lepszy F-35.

Reklama