- Wiadomości
- Polecane
Trzeci F-15EX wyjeżdża z fabryki
Firma Boeing zaprezentowała w mediach społecznościowych zdjęcie trzeciego F-15EX dla US Air Force, który wyjechał z fabryki. Jest to pierwszy F-15EX od 30 miesięcy.

Autor. Boeing Defense/X
Boeing zaprezentował na platformie X (dawnej Twitter) zdjęcie swojego nowego, trzeciego już samolotu F-15EX dla US Air Force. Samolot został wyprodukowany zakładach Boeinga w St. Louis.
Eagle on the move! 🦅 #F15EX EX3 is moving from the factory to the ramp for flight testing before delivery to the @USAirForce later this year. F-15EX Eagle II is the newest tactical fighter for the U.S. Air Force. pic.twitter.com/Dy1gPiLdDj
— Boeing Defense (@BoeingDefense) August 16, 2023
Widać na zdjęciu, że samolot nie jest jeszcze w pełni gotowy, nie ma malowania USAF. Jednak został już zmontowany. Samolot teraz zostanie podany testom w locie - jak podano w komunikacie.
Ostatni raz F-15EX zostały dostarczone w marcu i kwietniu 2021 roku. Nowy trzeci samolot będzie mógł zostać przyjęty na stan USAF, jak się przewiduje, do końca 2023 roku.
Zobacz też
Siły Powietrzne chciały, aby Boeing dostarczył pierwsze dwa samoloty testowe tak szybko, jak to możliwe po zatwierdzeniu programu w budżecie na 2020 rok. Boeing przekierował więc dwa samoloty z partii produkcyjnej F-15QA dla Kataru i dostarczył je z amerykańskimi oznaczeniami.
Zobacz też
Samoloty te w maju 2021 roku wzięły udział w grze wojennej Northern Edge na Alasce, podczas której uczestniczyły w różnych scenariuszach przeciwko zaawansowanemu technicznie przeciwnikowi, w tym systemom antydostępowym i maszynom 5. generacji. W połowie stycznia 2023 roku Fox News poinformowało, że F-15EX został przystosowany do przenoszenia 12 pocisków powietrze-powietrze. Wcześniej podwieszano pod skrzydłami najczęściej sześć, a maksymalnie osiem pocisków. F-15EX może przenosić do 13,6 ton uzbrojenia, to więcej niż jakikolwiek inny model F-15 (zwykle 10,5 tony). Według Fox News wyniki testów pozytywnie zaskoczyły Departament Obrony Stanów Zjednoczonych.
Zgodnie z pierwotnym harmonogramem Sił Powietrznych, Boeing miał dostarczyć pierwszą operacyjną wersję F-15EX w grudniu 2022 roku, ale dostawy zostały opóźnione o osiem miesięcy. W czerwcu doszło do opublikowania raportu Government Accountability Office, w którym stwierdzono, że główną przyczyną opóźnień były problemy z jakością elementów przedniej części kadłuba samolotu. Firma Boeing zapewnia, że może zacząć dostarczać najnowsze F-15EX jeszcze tego lata, choć harmonogram nie został jeszcze ustalony.
Zobacz też
W połowie sierpnia Komisja w Izbie Reprezentantów przegłosowała poprawkę budżetową na rok fiskalny 2024, w której zwiększa się zakup samolotów F-15EX Eagle II ze 110 do 112 egzemplarzy. Poważnie też myśli się o redukcji floty F-15E Strike Eagle.
Obecnie samolotami F-15EX jest zainteresowany Izrael, a Indonezja podpisała list intencyjny na zakup 24 sztuk tych maszyn.
Stany Zjednoczone wycofują starzejące się samoloty
Nowe samoloty F-15EX są potrzebne USAF w celu zastąpienia starzejących się F-15C/D Eagle przydzielonych do jednostek Gwardii Narodowej. Obecnie jednostki Gwardii z Kalifornii, Oregonu, Luizjany i Massachusetts posiadają po jednej eskadrze operacyjnej wyposażonej w te samoloty. Gwardia Narodowa Florydy przechodzi z F-15C/D na F-35A. Na wyposażeniu US Air Force jest 266 - F-15C/D oraz 218 - F-15E. Te pierwsze planuje się wycofać w 2024 roku aż 57, o ile zgodę na to wyrazi Kongres.
Zobacz też
Luki nowymi F-15EX nie będzie się dało łatwo załatać. Już teraz USAF planuje, że wycofywanie F-15C/D Eagle zostanie uzupełnione poprzez zakup F-35A Joint Strike Fighter. USA już wycofały cześć F-15 z Japonii czy Wielkiej Brytanii o czym pisaliśmy wielokrotnie na Defence24.pl. Zastępowane są one poprzez przysyłanie w ich miejsce F-22A, F-16 oraz F-35A. Ogólnie w planach USAF jest wycofanie 310 statków powietrznych, co jest znacznie większą rewolucją niż rok temu, kiedy proponowano wycofanie 150 maszyn, ale ostatecznie Kongres zatwierdził tylko 115 z nich. W planach jest wycofanie: 32 - F-22A Raptor; 57 - F-15C/D Eagle (i wszystkich tych samolotów do 2026), 42 - A-10C Thunderbolt II (planuje się wycofanie wszystkich do 2029). Kongres w zeszłym roku zablokował pierwszą próbę Sił Powietrznych wycofania 33 F-22A.
F-15EX
F-15EX wyprodukowany przez Boeinga jest najnowszym wariantem rodziny samolotów F-15. Samolot ma możliwość przenoszenia ładunku o masie do około 13 380 kilogramów, co pozwala na podwieszenie większej ilości broni niż myśliwce poprzedniej generacji.
Zobacz też
F-15EX pomimo zastosowanych rozwiązań nadal pozostaną jednak samolotem generacji 4+. Ulepszenia umożliwiają jednomiejscowemu F-15EX wykonywanie tych samych zadań, co dwumiejscowemu F-15E. Zakładany resurs nowej wersji ma wynosić 20 000 godzin lotu przy koszcie 29 000 USD za godzinę. W przypadku Lightninga II wskaźnik ten wynosi obecnie nieco powyżej 35 tys. USD. F-15EX w maju 2021 roku wzięły udział w grze wojennej Northern Edge na Alasce, gdzie działały w różnych scenariuszach przeciwko zaawansowanemu technicznie przeciwnikowi, w tym systemom antydostępowym i maszynom 5. generacji.
Zobacz też
F-15EX dysponuje nowoczesnymi sensorami, w tym radarem AESA, a zawarte w nim rozwiązania dają możliwość połączenia danych i zobrazowania ich w sposób charakterystyczny dla samolotów najnowszej generacji. Posiada też zintegrowany system walki elektronicznej. Jego architektura ma też zapewniać większe możliwości integracji nowoczesnych systemów uzbrojenia. Pentagon dąży do pozostawienia w służbie tylko czterech typów bojowych samolotów z możliwością tymczasowego wykorzystania samolotów bliskiego wsparcia powietrznego A-10. Oznacza to, że w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych będą operowały tylko F-16, F-15EX, F-35A i projektowany obecnie NGAD (Next Generation Air Dominance), zaś inne maszyny, w tym stosunkowo młody F-22 Raptor zostaną wycofane.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS