Firma Boeing poinformowała w mediach społecznościowych, że dostarczyła ostatnią partię z 36 samolotów bojowych F-15QA Ababil zamówionych dla Emirskich Sił Powietrznych Kataru.
Firma Boeing przekazała na platformie X (dawniej Twitter), że ostatnie 5 egzemplarzy z 36 myśliwców F-15QA zamówionych przez Katar zostały dostarczone. 31 lipca grupa F-15QA opuściła stan Missouri, by udać się do Bazy Królewskich Sił Powietrznych Mildenhall w Wielkiej Brytanii w towarzystwie tankowców KC-10A Extender. 2 sierpnia samoloty opuściły Wielką Brytanię i wyruszyły w podróż do Kataru.
It's a fighter frenzy — hear that roar?
— Boeing Defense (@BoeingDefense) August 14, 2023
The final five of 36 F-15QA jets for the @MOD_Qatar Emiri Air Force headed to their new home, and days later, the last EA-18G Growler for the @USNavy departed. pic.twitter.com/shMFaa5Jt6
Czytaj też
Tym samym zrealizowano kontrakt o wartości 12 miliardów dolarów, który zawarto w 2017 roku. W 2016 r. Stany Zjednoczone wyraziły zgodę na potencjalną zagraniczną sprzedaż wojskową Katarowi 72 samolotów F-15QA za 21,1 mld USD. Podpisana wówczas umowa zakładała, że Boeing utworzy i będzie obsługiwał centrum szkolenia załóg i obsługi technicznej dla Emirskich Sił Powietrznych Kataru w bazie lotniczej Al Udeid do 2024 r., jednocześnie zapewniając części zamienne i wsparcie logistyczne w kraju już po dostarczeniu samolotów.
Umowa została podpisana przez Katar po tym, gdy wybuchł spór polityczny między nim a jego sąsiadami oraz innymi krajami w regionie: Arabią Saudyjską, Zjednoczonymi Emiratami Arabskimi, Egiptem i Bahrajnem. Kraj znalazł się również w ogniu krytyki ze strony samego ówczesnego prezydenta USA Donalda Trumpa, który oskarżył Dohę o finansowanie terroryzmu. W Katarze znajduje się również baza lotnicza Al Udeid, czyli największa amerykańska jednostka tego typu w regionie. Stacjonuje tam około 11 tys. żołnierzy. Operuje z niej ponad 100 samolotów.
Czytaj też
Pierwszy katarski myśliwiec F-15QA odbył dziewiczy lot w zakładach Boeinga w St. Louis w dniu 14 kwietnia 2020 r. Nowe samoloty mają zastąpić francuskie Mirage 2000-5F. Zagrożony przez sąsiadów Katar dokonał w ostatnich latach ogromnych zakupów uzbrojenia, w tym samolotów bojowych: 36 Rafale, 24 Eurofighter Typhoon i właśnie F-15QA.
Czytaj też
Budowany dla Kataru F-15QA (Qatar Advanded) to dotąd najdoskonalsza eksportowa wersja słynnego F-15E Strike Eagle, bazująca na stworzonym dla Saudyjczyków F-15SA (Saudi Advanced). W porównaniu z wariantem saudyjskim maszyna katarska otrzymała m.in. dwa dodatkowe podskrzydłowe punkty podwieszenia na uzbrojenie (co daje łączną liczbę 11 zamiast 9), dwa duże (10 x 19 cali) wyświetlacze wielofunkcyjne w kabinie, radar AN/APG-82(V)1 z aktywnie elektronicznie skanowanym szykiem antenowym (AESA), jak i wyświetlacze nahełmowe JHMCS dla pilota i operatora uzbrojenia.
Franek Dolas
F-15 to oczywiście świetne samoloty ale my powinniśmy trzymać się tego co mamy tj. F-35, F-16 i Fa-50. Musimy tylko podwoić ich ilość zwłaszcza tych dwóch pierwszych. Trzy samoloty różnego poziomu do różnych zadań.
Davien3
@franek jak potrzebujesz samolociku na defilady to FA-50 istotnie sie przydadza bo do niczego innego sie nie nadaja.
Flaczki
Moze Polska kupi F15EX
PPPM
Szkoda, że nie Polska..... Myślę, że lepiej byłoby zamówić eskadrę F15, zamiast 3 FA50. Czas oczekiwania ten sam zapewne ( do 2028)