Siły zbrojne

Sojusznicza przeprawa [FOTO]

Defender Europe 2022
Fot. Ł. Fiedorowicz/DGRSZ

Jednym z epizodów trwających od 01 do 27 maja br. na wielu europejskich poligonach międzynarodowych ćwiczeń „Defender Europe 2022" było pokonanie Wisły. W tym celu zbudowano dwie tymczasowe przeprawy wykorzystując potencjał pododdziałów inżynieryjnych Sił Zbrojnych RP jako państwa gospodarza oraz park drogowo-mostowy sił amerykańskich i szwedzkich.

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Jedną, w okolicy miejscowości Gołąb na południe od Dęblina, w postaci mostu z wykorzystaniem parku pontonowego PP-64 Wstęga zbudowali saperzy z batalionu pontonowego 2. Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia. Do jej budowy użyto 86 pontonów a cały most miał długość 163 metrów. Choć konstrukcyjna nośność Wstęgi wynosi 80 ton, to w trakcie ćwiczeń nie jest przekraczana masa 40 ton na pojazd pokonujący przeprawę. 

Czytaj też

Stąd po przygotowanym przez polskich saperów moście pontonowym poruszały się między innymi polskie KTO Rosomak z 17. Brygady Zmechanizowanej oraz francuskie kołowe bojowe wozy piechoty VBCI, transportery VAB oraz opancerzone pojazdy Panahard PVP i VBL. Za techiczne zabezpieczenie przeprawy „odpowiadał" wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2 oraz transporter pływający PTS-M.

Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24
Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24

Drugą, tym razem promową przeprawę zlokalizowaną tuż koło Dęblina z okolic Borowej w rejon Zajezierza, zbudowali amerykańscy i szwedzcy saperzy, którzy wykorzystują te samo rozwiązanie w postacie dostarczanych przez General Dynamics European Land Systems parków pontonowych IRB (Improved Ribbon Bridge). Za jego pomocą sprawnie i szybko na drugi brzeg Wisły transportowane były czołgi M1A2SEP Abrams oraz bwp M2A3 Bradley z 68. Pułku Pancernego (3. Brygadowy Zespół Bojowy 4. Dywizji Piechoty z Fort Carson w Kolorado) będącego najstarszą jednostką pancerną US Army. Zabezpieczenie techniczne stanowił wóz M88A2 Hercules. 

Fot. Ł. Fiedorowicz/DGRSZ
Fot. Ł. Fiedorowicz/DGRSZ

Także francuskie pododdziały miały swoją „pomoc techniczną" w postaci ciężkiego wozu ewakuacyjnego PPLD (Porteur polyvalent lourd de dépannage - PPLD) na podwoziu Iveco/Astra SM 8x8 (M320.5 WM) będącego odpowiednikiem naszego Harduna.

Czytaj też

W rejonie przeprawy osłonę przeciwlotniczą zapewnią samobieżne przeciwlotnicze zestawy rakietowe Poprad oraz zestawy Hibneryt, które też pokonały rzekę po moście pontonowym, a w powietrzu czuwały m.in. samoloty szkolno-treningowe M-346 Bielik oraz śmigłowce UH-60 Black Hawck. Warto też wspomnieć, że obie przeprawy ochraniane były przez żołnierzy WOT.

Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24
Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24

Jednym z kluczowych wyzwań, przed którymi stają żołnierze sojuszu, jest sprawne przemieszczanie sił i środków z wykorzystaniem stałej infrastruktury oraz własnego potencjału. W trakcie ćwiczenia sprawdzana jest zdolność współpracy żołnierzy w ramach wspólnej operacji bojowej.

Stąd w tej bardzo istotnej fazie ćwiczenia Defender wziął udział Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych generała Jarosław Mika. W czasie konferencji prasowe dowódca generalny podkreślił, że ćwiczenia mają charakter defensywny, a ich planowanie rozpoczęło się jeszcze w 2021 roku - „Cele ćwiczeń zostały określone przez gen. Christophera Cavoliego, dowódcę US Army Europe. To przede wszystkim interoperacyjność, która pozwala na wspólne wykonywanie działań". Ta interoperacyjność była też sprawdzana podczas pokonywania Wisły, gdy 17. Brygadzie Zmechanizowanej były podporządkowane pododdziały z Francji i Szwecji.

Defender Europe 2022
Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24
Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24

Defender Europe 2022 jest międzynarodowym, wspólnym i cyklicznym ćwiczeniem, organizowanym przez Amerykańskie Siły Zbrojne. Jego głównym celem jest budowanie gotowości oraz interoperacyjności między sojusznikami w ramach NATO. Ponadto Defender jest ćwiczeniem o charakterze defensywnym, zaplanowanym z dużym wyprzedzeniem, nie jest wymierzony przeciwko żadnemu państwu i nie ma związku z obecną sytuacją geopolityczną w regionie.

Czytaj też

Polskę, jako jedno z państw-gospodarzy Defender Europe 2022, reprezentują żołnierze 10 Brygady Kawalerii Pancernej, 17 Brygady Zmechanizowanej, 12 Brygady Zmechanizowanej, 2 Brygady Zmechanizowanej, 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, 6 Brygady Powietrznodesantowej, 2 Pułku Inżynieryjnego, 5 Pułku Chemicznego, 9 Brygady Kawalerii Pancernej i Wojska Obrony Terytorialnej oraz samoloty F-16 z 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, Su-22 z 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego i 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego oraz śmigłowce Mi-24 z 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych.

Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24
Fot. Mateusz Multarzyński/Defence24

Szkolenie w ramach Defender Europe 2022 na terytorium Polski, w którym poza żołnierzami Wojska Polskiego uczestniczą wojska z USA, Francji, Szwecji, Niemiec, Danii i Wielkiej Brytanii, odbywa się m.in. w obiektach poligonowych w Drawsku Pomorskim, Bemowie Piskim i Żaganiu. V Korpus SZ USA jest odpowiedzialny za dowodzenie całością sił zaangażowanych w te ćwiczenia.

Komentarze (3)

  1. vivek

    Trochę jak Ruski na rzece Doniec Czyli kicha Wartość bojowa Zero

    1. Facetoface

      Jakieś wartościowe propozycję? Może czegoś nauczysz?

  2. Greedo

    Dlaczego w takim ćwiczeniu nie bierze udziału całą polską brygada razem z garkuchnia magazynem warsztatami remontowymi i rezerwistami? Ciągle tylko wydzielone pododdziały .

  3. SAS

    Rosomaki chyba pływają(?), więc powinny zwolnić miejsce reszcie sprzętu.