Reklama

Siły zbrojne

Sojusznicza przeprawa [FOTO]

Defender Europe 2022
Autor. Ł. Fiedorowicz/DGRSZ

Jednym z epizodów trwających od 01 do 27 maja br. na wielu europejskich poligonach międzynarodowych ćwiczeń „Defender Europe 2022” było pokonanie Wisły. W tym celu zbudowano dwie tymczasowe przeprawy wykorzystując potencjał pododdziałów inżynieryjnych Sił Zbrojnych RP jako państwa gospodarza oraz park drogowo-mostowy sił amerykańskich i szwedzkich.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Jedną, w okolicy miejscowości Gołąb na południe od Dęblina, w postaci mostu z wykorzystaniem parku pontonowego PP-64 Wstęga zbudowali saperzy z batalionu pontonowego 2. Pułku Inżynieryjnego z Inowrocławia. Do jej budowy użyto 86 pontonów a cały most miał długość 163 metrów. Choć konstrukcyjna nośność Wstęgi wynosi 80 ton, to w trakcie ćwiczeń nie jest przekraczana masa 40 ton na pojazd pokonujący przeprawę. 

    Stąd po przygotowanym przez polskich saperów moście pontonowym poruszały się między innymi polskie KTO Rosomak z 17. Brygady Zmechanizowanej oraz francuskie kołowe bojowe wozy piechoty VBCI, transportery VAB oraz opancerzone pojazdy Panahard PVP i VBL. Za techiczne zabezpieczenie przeprawy „odpowiadał" wóz zabezpieczenia technicznego WZT-2 oraz transporter pływający PTS-M.

    Reklama
    Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24
    Reklama
    Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24
    Reklama

    Drugą, tym razem promową przeprawę zlokalizowaną tuż koło Dęblina z okolic Borowej w rejon Zajezierza, zbudowali amerykańscy i szwedzcy saperzy, którzy wykorzystują te samo rozwiązanie w postacie dostarczanych przez General Dynamics European Land Systems parków pontonowych IRB (Improved Ribbon Bridge). Za jego pomocą sprawnie i szybko na drugi brzeg Wisły transportowane były czołgi M1A2SEP Abrams oraz bwp M2A3 Bradley z 68. Pułku Pancernego (3. Brygadowy Zespół Bojowy 4. Dywizji Piechoty z Fort Carson w Kolorado) będącego najstarszą jednostką pancerną US Army. Zabezpieczenie techniczne stanowił wóz M88A2 Hercules. 

    Autor. Ł. Fiedorowicz/DGRSZ
    Autor. Ł. Fiedorowicz/DGRSZ

    Także francuskie pododdziały miały swoją „pomoc techniczną" w postaci ciężkiego wozu ewakuacyjnego PPLD (Porteur polyvalent lourd de dépannage - PPLD) na podwoziu Iveco/Astra SM 8x8 (M320.5 WM) będącego odpowiednikiem naszego Harduna.

    Reklama
      Reklama

      W rejonie przeprawy osłonę przeciwlotniczą zapewnią samobieżne przeciwlotnicze zestawy rakietowe Poprad oraz zestawy Hibneryt, które też pokonały rzekę po moście pontonowym, a w powietrzu czuwały m.in. samoloty szkolno-treningowe M-346 Bielik oraz śmigłowce UH-60 Black Hawck. Warto też wspomnieć, że obie przeprawy ochraniane były przez żołnierzy WOT.

      Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24
      Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24

      Jednym z kluczowych wyzwań, przed którymi stają żołnierze sojuszu, jest sprawne przemieszczanie sił i środków z wykorzystaniem stałej infrastruktury oraz własnego potencjału. W trakcie ćwiczenia sprawdzana jest zdolność współpracy żołnierzy w ramach wspólnej operacji bojowej.

      Reklama

      Stąd w tej bardzo istotnej fazie ćwiczenia Defender wziął udział Dowódca Generalny Rodzajów Sił Zbrojnych generała Jarosław Mika. W czasie konferencji prasowe dowódca generalny podkreślił, że ćwiczenia mają charakter defensywny, a ich planowanie rozpoczęło się jeszcze w 2021 roku - „Cele ćwiczeń zostały określone przez gen. Christophera Cavoliego, dowódcę US Army Europe. To przede wszystkim interoperacyjność, która pozwala na wspólne wykonywanie działań". Ta interoperacyjność była też sprawdzana podczas pokonywania Wisły, gdy 17. Brygadzie Zmechanizowanej były podporządkowane pododdziały z Francji i Szwecji.

      Defender Europe 2022
      Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24
      Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24

      Defender Europe 2022 jest międzynarodowym, wspólnym i cyklicznym ćwiczeniem, organizowanym przez Amerykańskie Siły Zbrojne. Jego głównym celem jest budowanie gotowości oraz interoperacyjności między sojusznikami w ramach NATO. Ponadto Defender jest ćwiczeniem o charakterze defensywnym, zaplanowanym z dużym wyprzedzeniem, nie jest wymierzony przeciwko żadnemu państwu i nie ma związku z obecną sytuacją geopolityczną w regionie.

      Reklama
        Reklama

        Polskę, jako jedno z państw-gospodarzy Defender Europe 2022, reprezentują żołnierze 10 Brygady Kawalerii Pancernej, 17 Brygady Zmechanizowanej, 12 Brygady Zmechanizowanej, 2 Brygady Zmechanizowanej, 25 Brygady Kawalerii Powietrznej, 6 Brygady Powietrznodesantowej, 2 Pułku Inżynieryjnego, 5 Pułku Chemicznego, 9 Brygady Kawalerii Pancernej i Wojska Obrony Terytorialnej oraz samoloty F-16 z 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego, Su-22 z 1 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego i 3 Skrzydła Lotnictwa Transportowego oraz śmigłowce Mi-24 z 1 Brygady Lotnictwa Wojsk Lądowych.

        Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24
        Autor. Mateusz Multarzyński/Defence24

        Szkolenie w ramach Defender Europe 2022 na terytorium Polski, w którym poza żołnierzami Wojska Polskiego uczestniczą wojska z USA, Francji, Szwecji, Niemiec, Danii i Wielkiej Brytanii, odbywa się m.in. w obiektach poligonowych w Drawsku Pomorskim, Bemowie Piskim i Żaganiu. V Korpus SZ USA jest odpowiedzialny za dowodzenie całością sił zaangażowanych w te ćwiczenia.

        Reklama

        CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!

        Reklama

        Komentarze (3)

        1. vivek

          Trochę jak Ruski na rzece Doniec Czyli kicha Wartość bojowa Zero

          1. Facetoface

            Jakieś wartościowe propozycję? Może czegoś nauczysz?

        2. Greedo

          Dlaczego w takim ćwiczeniu nie bierze udziału całą polską brygada razem z garkuchnia magazynem warsztatami remontowymi i rezerwistami? Ciągle tylko wydzielone pododdziały .

        3. SAS

          Rosomaki chyba pływają(?), więc powinny zwolnić miejsce reszcie sprzętu.

        Reklama