Reklama

Siły zbrojne

Szwedzi podbijają kolejny rynek. CV90 na Słowacji

Norwegia prowadzi program modernizacji i zakupów BWP CV-90. Na zdjęciu pojazd przed modernizacją,  w Polsce na ćwiczeniu Noble Jump. Fot NATO
Norwegia prowadzi program modernizacji i zakupów BWP CV-90. Na zdjęciu pojazd przed modernizacją, w Polsce na ćwiczeniu Noble Jump. Fot NATO

Ministerstwo obrony Słowacji podpisało w poniedziałek w Sztokholmie umowę na dostawę 152 szwedzkich gąsienicowych bojowych wozów piechoty CV90. Koszt największej transakcji zbrojeniowej rządu premiera Eduarda Hegera to niespełna 1,3 mld euro.

Reklama

Szwedzkie bojowe wozy piechoty zostały wybrane przez słowackie ministerstwo w międzynarodowym przetargu, w którym uczestniczyło jeszcze dwóch innych producentów. Jego wyniki zostały pod koniec czerwca zatwierdzone przez rząd w Bratysławie, który dał ministrowi obrony Jaroslavowi Nad'owi mandat do zawarcia umowy.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Za dostawę pojazdów będzie odpowiedzialna przede wszystkim państwowa spółka zbrojeniowa ZVS Holding z Dubnicy nad Wagiem. Częścią tego kontraktu jest zaangażowanie słowackiego przemysłu obronnego, który powinien uczestniczyć w produkcji CV90 w co najmniej 40 proc. Według ministra Nad'a umowa przyczyni się do stabilizacji miejsc pracy i powrotu słowackiego przemysłu obronnego do pierwszej ligi.

Słowaccy politycy mają nadzieję, że podobną umowę wkrótce ze Szwecją podpisze Republika Czeska, której armia jest zainteresowana 210 bojowymi wozami piechoty CV90. W takim przypadku możliwy będzie upust od wynegocjowanej ceny, co przewiduje podpisana umowa ze Słowacją.

Czytaj też

CV90 Mk IV to najnowszy wariant tej rodziny pojazdów. Otrzymał on nowy silnik Scania o mocy 1000 KM i zmodernizowaną przekładnię X300. Zmiany pozwoliły na zwiększenie dopuszczalnej masy całkowitej z 35 do 37 ton. Ponadto, wóz w tej wersji otrzymał standardową architekturę elektroniki NGVA czwartej generacji, zwiększającą zdolność integracji systemów. Według producenta modernizacja ta wspiera algorytmy nauczania maszynowego i zdolności sztucznej inteligencji, a także systemy rozszerzonej rzeczywistości i cyfrowych map 3D, co pozwoli na wprowadzanie dalszych usprawnień w przyszłości.

Wraz z nowym wariantem podwozia proponowana jest też nowa rodzina wież CV90 Mk IV serii D, charakteryzujących się modułową konstrukcją. Mogą one zostać uzbrojone w armaty szybkostrzelne w kalibrach 30/40 mm jak i 35/50 mm. Najpewniej Słowacja wybierze 30 lub 35 mm armatę automatyczną, co względem obecnie posiadanych BMP-1/2 stanowi skok możliwości w kwestii siły ognia.

Czytaj też

Oprócz podstawowego uzbrojenia artyleryjskiego nowa wersja CV90 może zostać wyposażona w dodatkowe karabiny maszynowe, a także wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych (testowano Spike-LR2). Przedstawiciele BAE Systems zapewniają też, że nowy wariant CV90 jest pierwszym zachodnim bwp certyfikowanym z systemem ochrony aktywnej. Już wcześniej podejmowano wysiłki w celu integracji izraelskiego IMI Systems Iron Fist z CV-9035 Mk III, w związku z zapotrzebowaniem holenderskich sił zbrojnych. W takiej konfiguracji był prezentowany także CV-90 Mk IV na Eurosatory 2022.

Słowacja staje się kolejnym użytkownikiem tej popularnej konstrukcji, która została dotychczas wyprodukowana w liczbie 1280 egzemplarzy w wielu wariantach - zarówno podstawowej konfiguracji bojowego wozu piechoty, jak również w w wersjach specjalistycznych.

Pojazd ten sprawdził się nie tylko w eksploatacji czasu pokoju, ale także w warunkach wojennych, był użytkowany przez wydzielone do misji pokojowej ONZ w Liberii siły szwedzkie w wersji CV9040C oraz w Afganistanie, gdzie użytkowały go w wersji CV9030Ne siły norweskie oraz wojska duńskie w wersji CV9035DK.

Źródło:PAP / Defence24
Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. Filemon19

    Powiem tak za 11 mln EUR to kicha Javelin go polubi Jak pokazała wojna na Ukrainie bez ASOP k b V denka umierasz bracie

    1. Essex

      Serio? Naszegi Borsuka to polubi nawet WKM lub granatnik.....zatem z czym do ludzi, nsjlatwiej to wysmiewac innych....

  2. rukma.vimana

    I czemu się tu dziwić? Najnowsza ostatnia wersja CV90 bije NA GŁOWĘ naszego Borsuka. Też bym wolała byśmy kupili CV90, niestety kupimy BWP z tektury, którego już nawet wojsko nie chce (choć po prawdzie jest ono z tektury tylko i wyłącznie z winy wojska, więc w sumie niech za karę tym jeżdżą).

    1. Laky

      Z tektury, to są twoje ruskie kurgance,bumerangi i inne bwp-y😉😂😂😂😂

    2. Phenom

      Te 'rzetelne' informacje to chyba wymyślasz na bieżąco. Co to za bełkot. Borsuk nie jest nawet w seryjnej produkcji nie mówiąc już o tym że nie został sprawdzono w warunkach bojowych. Każdy kto interesuje się tym tematem wie że produkcja będzie zawalona na potrzeby polskiej armii. Po za tym Borsuk to lekki BWP ze zdolnością do "pływania" które w większości przypadków nikomu nie jest potrzebne. Więc chyba nie dziwne że nie wybrali Borsuka. Skąd informacje że wojsko polskie go nie chce?

  3. LMed

    No cóż, wóz jest od bardzo wielu lat stale modyfikowany, używany w wielu armiach. Dojrzała konstrukcja. To nie jest prototyp wciskany na chama niegramotnym. Wybór nie zaskakuje, a ten 40% udział rodzimego przemysłu to w krajach cywilizowanych (hehe) warunek konieczny.

  4. Filemon19

    Podsumowując 1,7 mld EUR za 152 sztuki Czyli 11 mln sztuka Bez ASOP to taki golas Holendrzy już wyciągnęli wnioski za dodatkowe 46$ mln