Reklama

Siły zbrojne

CV90 oferowany Słowacji z offsetem i kredytem

CV90 Słowacja
Bojowy wóz piechoty CV90 Mk IV i wóz wsparcia ogniowego CV90120 na jego podwoziu.
Autor. MO Słowacji

Jak poinformowało Ministerstwo Obrony Królestwa Szwecji, Administracja ds. Materiałów Obronnych (FMV) wraz z lokalną spółką BAE Systems Hägglunds złożyły wspólną ofertę w słowackim programie pozyskania nowych bojowych wozów piechoty. Jego celem jest zastąpienie obecnie eksploatowane BVP-1 i BVP-2.

Reklama

Główną osią wspomnianej oferty ma być najnowsza wersja szwedzkiego bojowego wozu piechoty, czyli CV90 Mk IV. Słowaccy cywilni i wojskowy dygnitarze mieli okazję zapoznać się z tą konstrukcją już w czerwcu ub.r. Wtedy to BAE Systems Hägglunds zorganizowało w Instytucie Techniczno-Badawczym (VTSÚ) Záhorie w zachodniej Słowacji, na północ od Bratysławy, specjalny pokaz tego wozu. Wzięły w nim udział aż trzy różne wersje CV90 Mk IV, w tym gąsienicowy transporter opancerzony, bojowy wóz piechoty i wóz wsparcia ogniowego. W czasie demonstracji przeprowadzano próbne strzelania i jazdy terenowe.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Obecnie złożona połączona propozycja szwedzkiego resortu obrony i przemysłu zbrojeniowego dla Słowacji zakłada wieloaspektową współpracę pomiędzy krajami. Ze strony rządowej rozszerzone ma być zawarte wcześniej obecne porozumienie, na mocy którego zacieśniona została obustronna współpraca obronna. Obejmować ma ona różne warianty, w tym wspólne szkolenie, ćwiczenia oraz dalszy rozwój tej konstrukcji. Interesującą propozycją jest także udzielenie ze strony Szwecji korzystnego rządowego kredytu dla słowackich władz na zakup tych pojazdów. Od strony zbrojeniowej obejmuje ona same CV90 Mk IV wraz z pakietem wsparcia, szkoleniami i częściami zamiennymi oraz kooperacją przy ich produkcji z lokalną zbrojeniówką.

Postępowanie w sprawie zakupu nowego BWP zostało ogłoszone przez Ministerstwo Obrony Republiki Słowackiej jeszcze w marcu ub.r. Głównymi kryteriami wyboru w tym programie mają być na pierwszym miejscu zdefiniowane przez słowacką armię wymagania techniczne, a także maksymalne zaangażowanie spółek rodzimego przemysłu zbrojeniowego w produkcję (zapewne połączonej z transferem technologii) zaś kolejno dalszy rozwój docelowo pozyskanej konstrukcji oraz rzeczywisty stosunek jakości do ceny nowego BWP. Pierwszym krokiem na drodze do wyboru następcy BVP-1/BVP-2 ma być wstępna selekcja dostępnych na rynku i oferowanych wozów tego typu. Większość potencjalnych oferentów zademonstrowała już swoje konstrukcje na Słowacji już w ubiegłym roku.

Czytaj też

W ubiegłych latach słowacki resort obrony zdecydował się na modernizację partii próbnej 35 egzemplarzy bojowych wozów piechoty BVP-1 i rozpoznawczych BPzV Svatava (znanych w Polsce szerzej pod nazwą BWR-1S) odpowiednio do standardu BVP-M i BPsVI. Główny nacisk położono na zwiększenie ich zdolności bojowych oraz dostosowanie do warunków współczesnego pola walki, a co za tym idzie poprawę siły ognia oraz świadomości sytuacyjnej. Z tego powodu głównym jej elementem jest bezzałogowy system wieżowy Turra-30 z zupełnie nowym uzbrojeniem w postaci armaty automatycznej kal. 30 mm sprzężonej z karabinem maszynowym oraz podwójną wyrzutnią ppk, a w przypadku wersji rozpoznawczej także rozszerzonym zestawem sensorów optoelektronicznych.

Na uzbrojeniu słowackich wojsk lądowych obecnie znajdują się trzy różne typy wozów bojowych lokalnej produkcji na podstawie sowieckich licencji na BMP-1/BMP-2. Wśród nich można wymienić: 69 egzemplarzy bojowych wozów piechoty BVP-1 (ponad 200 w rezerwie magazynowej), 91 bojowych wozów piechoty BVP-2, 60 gąsienicowych transporterów opancerzonych OT-90 (BVP-1 z wieżyczką z BTR-60/BRDM-2), a także 18 zmodernizowanych bojowych wozów rozpoznawczych BPsVI oraz 17 zmodernizowanych BVP-1 do standardu BVP-M. Dodatkowo planowano pozyskać kilkadziesiąt egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych z rodziny Patria AMV jednak zakup ten jak na razie nie został zrealizowany. Rozpoczęcie programu pozyskania następcy BVP-1/BVP-2 może z kolei zahamować program ich modernizacji do standardu BVP-M.

Reklama
Reklama