Reklama
  • Wiadomości

Rosomaki z ZSSW – ale jakie?

Polska Grupa Zbrojeniowa poinformowała, że ma możliwość oferowania Siłom Zbrojnym RP transporterów Rosomak w różnych wersjach, zarówno podstawowej, jak i z nowym układem napędowym. PGZ prowadzi też rozmowy z firmą Patria w sprawie przedłużenia umowy licencyjnej na produkcję tych transporterów.

Rosomak z ZSSW. Fot. HSW
Rosomak z ZSSW. Fot. HSW

Inspektorat Uzbrojenia wysłał niedawno zaproszenie do negocjacji w sprawie dostaw wież ZSSW-30, przeznaczonych dla transporterów KTO Rosomak, po wcześniejszym zakończeniu wynikiem pozytywnym badań kwalifikacyjnych tego opracowanego przez HSW i WB Electronics systemu. W celu pełnego zaspokojenia zapotrzebowania na te systemy będzie jednak potrzebne również dokupienie dodatkowych transporterów, bo obecnie wojsko dysponuje - według informacji przekazanych podczas październikowego posiedzenia Sejmowej Komisji Obrony Narodowej - około setką transporterów, natomiast zaplanowano pozyskanie wież dla 341 KTO Rosomak.

W trakcie tego samego posiedzenia zwrócono uwagę, że elementy systemu napędowego, stosowanego w klasycznym Rosomaku, nie są już produkowane. Chodzi najprawdopodobniej o silnik Scania DC12, zastąpiony w ofercie tej spółki przez Scania DC13. W czasie tego samego posiedzenia można było usłyszeć ze strony Inspektoratu Uzbrojenia, że obecnie trwają analizy tej sytuacji, a ich wyniki pozwolą płynne na kontynuowanie dostaw transporterów, po tym jak wykorzystane zostaną podwozia bazowe będące w dyspozycji wojska (bo na nie nowe wieże trafią w pierwszej kolejności).

Zobacz też

Do kwestii dostaw KTO w odpowiedzi na pytania Defence24.pl odniosła się Polska Grupa Zbrojeniowa. -Na chwile obecną oferujemy na rynku polskim KTO Rosomak w wersji podstawowej, gdyż takie potrzeby są przez Siły Zbrojne RP komunikowane. Jeżeli wymagania po stronie Zamawiającego zostaną zmienione lub/i pojawi się konieczność dostarczenia pojazdów odpowiadających na inne potrzeby, jesteśmy gotowi do zaoferowania zarówno wersji rozwojowych obecnej platformy KTO Rosomak, jak i alternatywnych do tego wyrobu rozwiązań w kooperacji z producentami z rynków zagranicznych. (...)Aktualnie oferujemy Siłom Zbrojnym RP KTO w wersji z silnikiem DC12, zaś w ramach projektu Rosomak WPT zaprezentowaliśmy prototyp wyposażony w silnik DC13. Jest on obecnie w trakcie badań kwalifikacyjnych.

PGZ zapewniła też, że ma możliwości zakupu silników DC12 do realizacji bieżących zamówień. W odniesieniu do współpracy z firmą Patria, producentem KTO stwierdzono:PGZ prowadzi z Patria Oy rozmowy dotyczące dalszej współpracy. Obecnie bieżące porozumienia zabezpieczają Rosomak S.A. w zakresie realizacji zamówień do 2023 r.

Zobacz też

Jeszcze w 2019 roku spółka Rosomak SA zawarła z Patrią umowę, pozwalającą na dostawy transporterów w nowej wersji Rosomak XP, bazującej na platformie nowej generacji AMV XP. Dysponuje ona nową konstrukcją, zwiększonym poziomem ochrony wnętrza i wieloma innymi usprawnieniami, a jej napęd stanowi wspominany wcześniej silnik Scania DC13 o mocy 450 kW / 610 KM. Jest to zapewne jeden z wariantów rozwojowych, o którym mówi komunikat PGZ.

Z informacji przekazanych przez PGZ wynika jednak, że możliwa jest również dostawa transporterów bazujących na standardowych Rosomakach, w tym także z nowym silnikiem. Decyzja będzie więc leżeć po stronie MON i wojska, które będzie miało do wyboru kilka różnych rozwiązań. Pewne jest jedno - wprowadzenie systemu wieżowego ZSSW, z nowym systemem kierowania ogniem działającym na zasadzie hunter-killer, a także zintegrowanego z wyrzutniami ppk Spike, jest jedną z najpilniejszych potrzeb Sił Zbrojnych RP. Tym bardziej, że po Rosomakach wozy te mają trafić także na KTO Borsuk.

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama