Reklama

Siły zbrojne

Powietrzne tankowce jednak dla Polski? „Rozglądamy się za leasingiem”

Airbus MRTT i tankowanie F-16. U.S. Air Force photo by Christian Turner
Airbus MRTT i tankowanie F-16. U.S. Air Force photo by Christian Turner

Rozglądamy się za leasingiem samolotów do tankowania w powietrzu – poinformował szef Agencji Uzbrojenia gen. bryg. Artur Kuptel.

Szef Agencji Uzbrojenia podczas briefingu prasowego z wiceministrem obrony Pawłem Bejdą potwierdził, że Polska rozważa przyspieszenie uzyskiwania zdolności do tankowania powietrznego. Dodał, że są prowadzone rozmowy z „kilkoma oferentami”.

Pozyskanie samolotu tankowania powietrznego, a konkretnie wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego, jest ujęte w Planie Modernizacji Technicznej pod kryptonimem Karkonosze. Przymiarki do wdrożenia takiej zdolności pojawiły się przed dekadą w ramach programu MMF koordynowanego przez Europejską Agencję Obrony, jednak po zmianie władzy w 2015 roku zrezygnował z niego ówczesny MON pod kierownictwem Antoniego Macierewicza, skłaniając się ku pozyskaniu zdolności w układzie narodowym. Tego jednak nie udało się sfinalizować, a w sierpniu 2024 roku obecny premier Donald Tusk skrytykował wycofanie się z europejskiego programu.

Reklama

Na razie nie wiadomo, jakie dokładnie rozwiązania brane są pod uwagę jeśli chodzi o leasing latających tankowców i z jakimi podmiotami prowadzone są rozmowy. Jeśli chodzi o poszczególne platformy, można przypuszczać że są wśród nich samoloty amerykańskie (np. Boeing KC-135R, zastępowane w USA przez nowsze KC-46) oraz europejskie (np. A330 MRTT). Pewnym wyzwaniem jest fakt, że polskie samoloty powinny mieć zdolność do uzupełniania paliwa zarówno za pomocą sztywnego boomu (dla F-35A i F-16) jak i miękkiego przewodu (FA-50PL), jednak zarówno A330 MRTT jak i KC-135 są w stanie spełnić to założenie.

Reklama
Reklama

WIDEO: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (7)

  1. Essex

    Tylko tankowce z Korei, Hung Ho - tankuj go!

  2. Weneda 1977

    Zamówić nowe 4 A330 i będą przed 2030 a ewentualnie do czasu przybycia nowych w leasing 2 sztuki .

    1. Nico44

      przebije to . 4 nowe a330 MRTT, 4 airbus a330 awacs ( 2 dla Sił Powietrznych i 2 dla Marynarki Wojennej) oraz 3 A330 vip w miejcie 3 boeingów ( boeingi przenieść do LOTu )

    2. user_1071799

      Przebije to zamówmy 10 teraz obojętne jakie, byle było drogo, no i żeby czas dostawy nie wcześniej niż za 10 lat. Aha, i płatność już od nowego roku. Wszak śpimy na forsie, a tak zbędne rzeczy jak bielizna czy buty mogą wszak poczekać te 10 lat aż przylecą ostatnie zamówione "pilnie" tankowce powietrzne. No i dokupmy jeszcze z 10 samolotów transportowych. Nic tak nie odstraszy Rosji jak samoloty transportowe. O byłbym zapomniał o jakichś 30 śmigłowcach, oczywiście transportowych na pohybel Rosji. Niech się boi....Caracali?

  3. Ma_XX

    Z racji wielkości kraju nie wiem czy to aż taka najpilniejsza potrzeba. W czasie działań wojennych i tak całe NATO będzie postawione na nogi - z czyimiś tankowcami

    1. szczebelek

      Daj im się wykazać, bo przecież sporo obiecali.

    2. ZMECHOL91

      Nie chodzi o wielkość kraju a zasięg samolotów z pełnym uzbrojeniem, długotrwałość utrzymywania patrolu w powietrzu itp. Tankowce tak jak samoloty wczesnego ostrzegania to multiplikatory siły i w całym NATO ich brakuje.

    3. Edmund

      @Ma_XX ale nie od 1 minuty konfliktu, a potem będą na wagę złota, jako że są mnożnikiem siły. To tak jakby kupił 4 x więcej samolotów. Jest to podstawowa potrzeba.

  4. Autor Komentarza

    Od 2008r. Polska jest jednym z dwunastu udziałowców Strategic Airlift Capability i zdaje się, że taka formuła współużytkowania samolotów szału nie robi. Obłożenie jest na tyle duże, że jeśli dobrze pamiętam, zapotrzebowanie trzeba składać pół roku wcześniej. W przypadku tankowców było by to bezużyteczne, i nic dziwnego, że Polska nie poszła tą drogą.

  5. kopacz033

    4mrrt a330 zadnych rc135 one sa stare. Prosilbym o wieksze bezpiecznestwo na naszym morzu czyli wyleasingowaniu 2 poseidonow od boeinga i kupno na zas by je zastapic o ile wojny nie bedzie kurde znowu nie bedzie na wiosne. Bo do tego zmierza pan putin. Najszybszy do realizacji zapobieganiu i zbieraniu informacji radioelektronicznej i podsluchowej idealny . Mozna szybciej reagowac na zagrozenia na baltyku i wspomoc Finlandie czy Szwecje w tym

  6. Weneda 1977

    No właśnie z racji tego,że nie jesteśmy Estonią i obecnie a raczej już wcześniej był uwidoczniony brak lat.cystetrn gdy podrywanie nasze pary dyżurne musiały wracać spory kawałek by zatankować.Normalnie to powinno być jak w UK gdy są podrywanie pary dyżurne z jakiegoś powodu to automatycznie w ich kierunku leci samolot tankujący.Normslnie powinniśmy mieć kilkanaście cystern ale z względu na pomoc od sojuszników to te 4 wystarczą na teraz.

  7. radziomb

    Najpierw Leasing, a potem kupno ? - Jak z Apachami. Natomiast Węgry do dzisiaj leasinguja samoloty Gripen z Szwecji. Więc zobaczymy jak to sie rozwinie. Poza tym te samoloty - tankowce, można przerobić na zwykłe transportowe - wywala się ze środka zbiornik paliwa :-) Szkoda że nasze SAABY z radarem nie mają systemu szybkiego tankowania w locie.

    1. Olo9524

      Akurat te dwa typy KC135 i A 330 MRTT całość paliwa mają w zbiornikach integralnych i nic nie trzeba wywalać żeby zabrać ładunek.Trzeba tylko zmniejszyć ilość paliwa bo przy pełnym brakuje udźwigu na dodatkowy ładunek

    2. JDM$

      Jak pokazuje konflikt na Ukrainie należy mieć prawo do odsprzedaży uzbrojenia a leasing tego nie umożliwia. Zresztą jak pokazuje przykład uzbrojenia ze Szwajcarii i odpowiednie klauzule trzeba unikać - jak zakaz sprzedaży na Ukrainę. Warto też kupując broń mieć prawną możliwość samodzielnego wykorzystania na teryturium napastnika lub posiadania możliwości dokonania uderzenia wyprzedzającego.

    3. Nico44

      samoloty MRTT to samoloty konstrukcyjnie przystosowane zarówno do transportu paliwa jak i ładunku więc nie trzeba je przerabiać

Reklama