Siły zbrojne
Powietrzne tankowce jednak dla Polski? „Rozglądamy się za leasingiem”
Rozglądamy się za leasingiem samolotów do tankowania w powietrzu – poinformował szef Agencji Uzbrojenia gen. bryg. Artur Kuptel.
Szef Agencji Uzbrojenia podczas briefingu prasowego z wiceministrem obrony Pawłem Bejdą potwierdził, że Polska rozważa przyspieszenie uzyskiwania zdolności do tankowania powietrznego. Dodał, że są prowadzone rozmowy z „kilkoma oferentami”.
W temacie programu Karkonosze, czyli samolotów tankowania powietrznego, trwają rozmowy, w tym rozważana jest opcja leasingu. MON chce pozyskać samoloty zdolne zarówno do pełnienia roli powietrznego tankowca oraz samolotu transportowego.
— Defence24 (@Defence24pl) December 2, 2024
Pozyskanie samolotu tankowania powietrznego, a konkretnie wielozadaniowego samolotu transportowo-tankującego, jest ujęte w Planie Modernizacji Technicznej pod kryptonimem Karkonosze. Przymiarki do wdrożenia takiej zdolności pojawiły się przed dekadą w ramach programu MMF koordynowanego przez Europejską Agencję Obrony, jednak po zmianie władzy w 2015 roku zrezygnował z niego ówczesny MON pod kierownictwem Antoniego Macierewicza, skłaniając się ku pozyskaniu zdolności w układzie narodowym. Tego jednak nie udało się sfinalizować, a w sierpniu 2024 roku obecny premier Donald Tusk skrytykował wycofanie się z europejskiego programu.
Na razie nie wiadomo, jakie dokładnie rozwiązania brane są pod uwagę jeśli chodzi o leasing latających tankowców i z jakimi podmiotami prowadzone są rozmowy. Jeśli chodzi o poszczególne platformy, można przypuszczać że są wśród nich samoloty amerykańskie (np. Boeing KC-135R, zastępowane w USA przez nowsze KC-46) oraz europejskie (np. A330 MRTT). Pewnym wyzwaniem jest fakt, że polskie samoloty powinny mieć zdolność do uzupełniania paliwa zarówno za pomocą sztywnego boomu (dla F-35A i F-16) jak i miękkiego przewodu (FA-50PL), jednak zarówno A330 MRTT jak i KC-135 są w stanie spełnić to założenie.
Ma_XX
Z racji wielkości kraju nie wiem czy to aż taka najpilniejsza potrzeba. W czasie działań wojennych i tak całe NATO będzie postawione na nogi - z czyimiś tankowcami
Weneda 1977
Zamówić nowe 4 A330 i będą przed 2030 a ewentualnie do czasu przybycia nowych w leasing 2 sztuki .
radziomb
Najpierw Leasing, a potem kupno ? - Jak z Apachami. Natomiast Węgry do dzisiaj leasinguja samoloty Gripen z Szwecji. Więc zobaczymy jak to sie rozwinie. Poza tym te samoloty - tankowce, można przerobić na zwykłe transportowe - wywala się ze środka zbiornik paliwa :-) Szkoda że nasze SAABY z radarem nie mają systemu szybkiego tankowania w locie.
Olo9524
Akurat te dwa typy KC135 i A 330 MRTT całość paliwa mają w zbiornikach integralnych i nic nie trzeba wywalać żeby zabrać ładunek.Trzeba tylko zmniejszyć ilość paliwa bo przy pełnym brakuje udźwigu na dodatkowy ładunek
JDM$
Jak pokazuje konflikt na Ukrainie należy mieć prawo do odsprzedaży uzbrojenia a leasing tego nie umożliwia. Zresztą jak pokazuje przykład uzbrojenia ze Szwajcarii i odpowiednie klauzule trzeba unikać - jak zakaz sprzedaży na Ukrainę. Warto też kupując broń mieć prawną możliwość samodzielnego wykorzystania na teryturium napastnika lub posiadania możliwości dokonania uderzenia wyprzedzającego.
Nico44
samoloty MRTT to samoloty konstrukcyjnie przystosowane zarówno do transportu paliwa jak i ładunku więc nie trzeba je przerabiać