Reklama

Siły zbrojne

Polska, Holandia i Norwegia wspólnie kupią samoloty MRTT

Fot. Airbus.
Fot. Airbus.

Władze Holandii, Norwegii i Polski zdecydowały się na przygotowanie do negocjacji w celu wspólnego pozyskania wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących A330 MRTT.

Zgodnie z informacją Europejskiej Agencji Obrony Holandia, Norwegia i Polska podjęły decyzję o przygotowaniu do negocjacji z koncernem Airbus Defence and Space w zakresie pozyskania wielozadaniowych samolotów transportowo-tankujących Airbus A330 MRTT. Do projektu mogą zostać zaproszone również inne państwa.

Program, koordynowany przez EDA, ma polegać na wspólnym zakupie i eksploatacji floty maszyn A330 MRTT przez trzy wymienione państwa. Osiągnięcie wstępnej gotowości bojowej przewidywane jest na 2019 rok. Służby prasowe Agencji podkreślają, że inne kraje będą mogły dołączyć do inicjatywy zarówno na etapie pozyskiwania maszyn, jak i w trakcie ich służby.

Po przeprowadzeniu analizy rynku władze państw-uczestników projektu doszły do wniosku, że tylko samoloty A330 MRTT, pozyskiwane „z półki”, spełnią ich wymogi w zakresie pożądanych zdolności i odpowiedniego czasu ich uzyskania. Wyrażono zgodę na rozpoczęcie przygotowań negocjacji przez organizację OCCAR, za pośrednictwem NATO Support Agency.

Podjęte decyzje nie oznaczają jednak zobowiązania do zakupu samolotów A330 MRTT przez państwa biorące udział w projekcie bądź organizacje takie jak EDA, OCCAR czy NSPA. Maszyny miałyby być wyposażone zarówno w podkadłubowy sztywny boom, jak i podskrzydłowe zasobniki z elastycznymi przewodami.

Wprowadzenie na uzbrojenie samolotów A330 MRTT ma także zapewnić nowe możliwości w zakresie transportu strategicznego czy ewakuacji medycznej. Rozbudowa zdolności w obszarze tankowania powietrznego jest jednym z priorytetów działań Europejskiej Agencji Obrony.

 

Reklama
Reklama

Komentarze (21)

  1. okapoka

    Mogą stacjonować poza granicami kraju w bezpiecznym miejscu, byleby miały polską szachownice.

  2. marek

    zgadzam sie z opiniami ponizej, pierwszy tez raz w gabinetach MON pojawil sie wirus zdrowego rozsadku? Od jakiegos czasu same pozytywne przymiarki !!!!!!! Pragne zwrocic uwage na maly detal, stosunkowo rzadko sugerowany. Kto lub CO stoi na przeszkodzie, zeby czesc naszego lotnictwa, PMW, czy innych jednostek stacjonowala poza granicami kraju ????????????? podobal mi sie post tlumaczacy mozliwosc "posiadania" 2 maszyn "na wlasnosc", a w razie czego - 6......podobnie (mysle) C17, a'la Mistrale, czy FLOTE ATLANTYCKA....moze to by skonczylo sie zwiekszeniem ilosci wojska o iles tam, ale lepiej miec 200 pilotow f16, niz dywizje pancerna z rekrutow. Kto, tez zabronil by zeby np Sewastopol, zostal za kase Europejska odkupiony od Francuzow, obsadzony przez Polakow, nazywal sie ORP BALTYK i stacjonowal w Narwiku. Moze jestem fantasta, ale Niemcy planuja to zrealizowac i pewnie IM sie uda.....Iskander do Krzesin doleci, do Holandii raczej nie, a o ile wiem nikt jeszcze nie wyprodukowal rakiet z mozliwoscia tankowania w powietrzu..... (chyba, ze "radzieccy" uczeni, albo konstruktorzy AW). Z kolei ORP ORKA przy strzelaniu z Morza Polnocnego spokojnie moze odwdiegzyc sie "prezentem"....a i baza w Murmansku nie mogla by byc bezpieczna....Iskanderami strasza nas od kilku dekad, a JASMINKI jeszcze nie podczepione pod Jastrzebie powoduja "samozaglade" bazy w Baranowiczach.....

  3. Felipe

    Polska jest już współwłaścicielem samolotów C-17 też razem z innymi krajami. Stacjonują one na Węgrzech. Jednak nie jest to rozwiązanie nam wystarczające dlatego musimy mocno eksploatować i tak już mocno zużyte herkulesy latając nimi do Afganistan albo w inne miejsca gdzie stacjonują nasi żołnierze lub też wynajmować cywilne samoloty transportowe. Wydaje Mi się że samoloty typu MRTT moglibyśmy sobie wydzierżawić od jakiejś firmy tak jak to robi RAF i mieć je tylko dla własnych potrzeb.

    1. kol

      Warto wspomnieć, ze Polska będzie pod względem militarnym coraz większym graczem w tej grupie. Widzę szanse, ze to my będziemy mieli jako sojusznik USA większe możliwości w zakresie używania takich samolotów. W razie czego samolotów jest 4 także mozemy dzielic sie.

    2. Voyager?

      Tutaj możesz sobie przeczytać jak wygląda publiczno - prywatne partnerstwo za państwowe pieniądze. http://www.thinkdefence.co.uk/2011/07/the-pros-and-7-cons-of-an-raf-voyager/

  4. otwieracz oczu

    Po co? To kolejny sprzęt do wojen kolonialnych USA, a nie do obrony Polski.

    1. wp.krzysztpf

      Też uważam, że to kiepski pomysł

  5. PJP

    Przecież pisze że będziemy wspólnie kupować co oznacza, że każdy kraj kupi w puli ile chce. Ciekawe jakie lotnisko dla nich przygotujemy?

    1. Darek

      Na stale wychodzi, że będą stacjonować w Holandii, a bazy wysunięte będą w Polsce i Norwegii lecz nie stałego stacjonowania ich.

    2. rttlr

      jeśli chodzi o płaszczyzny i pas to w Powidzu raczej nic dodatkowo nie potrzeba..... cała baza przeładunkowa dla ciężkich samolotów dotychczas była we Wrocławiu więc mogą stacjonować równie dobrze na lotnisku cywilnym.... albo przenieść "ładowaczy" z Wrocka do Powidza, rozwiązań jest kilka....

  6. mp4z5

    Brakuje nam samolotów bojowych do obrony własnego terytorium, kupujemy śladowe ilości rakiet plot., a tutaj zakup samolotów transportowych MRTT .... To jakaś czarna komedia.

    1. oskarm

      To nie jest komedia! Tego typu maszyny znacząco zwiększają możliwość pozostawania myśliwców w powietrzu z 3-4 godzin do ~8 lub pozwalają na wykonanie ataku na większą odległość. Ograniczeniem jest zmęczenie pilota.

  7. Rer

    Bardzo dobra decyzja. Coraz więcej sensownych decyzji z MONu. Oby obecna ekipa miała szanse trochę jeszcze podziałać.

  8. Ganimedes

    Co wspólne, to niczyje...

    1. Rer

      Otwórz oczy i spójrz na zewnątrz.

  9. zxxc

    Wspólny zakup - tak, wspólne użytkowanie - nie. Jaskółki odradzają spółki.

    1. Rer

      Jaskółki mają małe rozumki.

  10. Tom

    Miejsce stałego bazowania w Holandii to błąd. To nie jest dobre rozwiązanie dla Polski.

  11. AM84

    A jak bedzie nagla potrzeba na uzyce samolotow we wszytkich krajach na raz ? moim zdaniem powinnismy sami kupic dwa a330 mrtt i nie bedzie stania w kolejce jak mamy teraz z c17

    1. lol

      od czegoś trzeba zacząć, mam nadzieję że problemy uzmysłowią dowództwu i ferajnie w MON że trzeba kupić takie samoloty również samemu, te wspólne powinny być dostępne jako krótkoterminowe zwiększenie możliwości naszego lotnictwa, taka zapchajdziura. To samo tyczy się samolotów VIP, czas na zakupy i to duże, najlepiej na bazie jednej maszyny, szkoda że Airbus A330 nie ma wersji AEW&C. Idealny był by tutaj Boeing 767, ma wszystkie potrzebne warianty. (AEW&C zbudowany na życzenie Japonii, i tylko przez nich użytkowany).

  12. A_S

    Czy ktoś wierzy w to, że te maszyny z jakiś naprędce wymyślonych powodów, lub skutecznej akcji sabotażowej bazujące poza Polską wzbiją się w powietrze w razie ewentualnej agresji na Polskę? To strasznie naiwne.

    1. zxcv

      Czy wydaje ci się, że w przypadku agresji na Polskę taka maszyna była by potrzebna? Musiałeś być słaby z geografii albo nie orientujesz się jaki zasięg mają F-16 ze zbiornikami kontrforemnymi...

  13. tak właśnie

    wiadomo coś o możliwych miejscach rozlokowania i ile sztuk chcą pozyskać?

    1. karo

      Tak: 4, Nijmegen

    2. Tak

      Tak 4, ale w Eindhoven, tam będzie baza główna (MOB), dwie pozostałe bazy wysunięte (FOB) bedą w Polsce i Norwegii. Lokalizacja w Polsce jeszcze nie przesądzona. To duże maszyny. Jednostka międzynarodowa. Ważne że sami zaczniemy szkolić pilotów MRTT korzystając z holenderskich doświadczeń. To ważny krok, ale nie ostatni. No i w końcu skończy się przerzut wojska na dystansie strategicznym samolotami C-130 i CASA. ;-)

  14. takojak

    Ładnie. Nawet całkiem konkretnie. Brakuje mi tylko deklaracji o ilości maszyn w potencjalnym zamówieniu.

    1. adin

      mają to być 4 samoloty

  15. asd

    ile ich ma być? W sumie to nawet bardzo dobry pomysł. Będziemy mogli stawać się większą siłą militarną w postaci właśnie bojowej na dalekich dystansach. Hmm dziwi mnie po co Holendrom takie samoloty. A co do Norwegii to nie ma wyjścia bo prędzej czy później musi rywalizować o wpływy na arktycznej północy z Rosją czy nawet z UK na M. Norweskiem.

  16. bezksywy

    I za to się dzisiaj napiję. Wspólny przetarg przyspieszy procedurę zakupów, obniży cenę, zmniejszy koszty i czas wdrażania gdy będziemy sami pozyskiwać analogiczne maszyny. Mogą a nawet powinny stacjonować po za Polską z dala od potencjalnego konfliktu, do tego jeszcze prosił bym 3 AEW&C i JSTAR w jednym samolocie z znakiem SP Pozdrawiam

  17. pamietajacy

    Czy oczekiwanie 5-cio letnie na towar " z półki " to krótko , czy długo ?

  18. patriota

    Yes, yes, yes... A330MRT w polskich siłach powietrznych. Kapitalna wiadomość. O to właśnie chodzi. Jedna z lepszych informacji w ostatnim czasie. Niesamowite... Wreszcie!

  19. K

    250 mln$ za samolot - np. po 2 samoloty na kraj - a w razie potrzeby możliwość użycia 6 na raz... do tego możliwość ich bazowania w Polsce, Holandii i na np. północy Norwegii = mamy możliwość tankowania myśliwców na obszarze połowy Europy. + możliwość transportu prawie 300 osób na 15 000 km... dobry pomysł !

  20. wigat

    Czyli kolejny półśrodek.

  21. rumtumtum

    To chyba dobra wiadomość. Pytanie ile ich będzie i pod czyim dowództwem będą te maszyny?