Podczas targów Air Fair 2014 w Bydgoszczy przekazano Siłom Powietrznym pierwszy zmodernizowany przez WZL-2 dwumiejscowy samolot MiG-29UB.
Modernizacja realizowana przez Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 w Bydgoszczy obejmuje między innymi instalację dwuzakresowej radiostacji, ulepszonego systemu pozycjonowania, nowego wyświetlacza HUD i nowoczesnego komputera aerodynamicznego. Nowa awionika jest wyposażona w szyny danych w standardzie MIL-Std-1553B, komputer misji umożliwiający planowanie przed akcją oraz analizę po jej zakończeniu.
Najbardziej widoczną zmianą w kabinie jest zabudowa wskaźnika wielofunkcyjnego 5"x4". Samoloty wyposażono też w inne modyfikacje, a awionika o otwartej architekturze daje możliwość dalszego poszerzania możliwości tych maszyn.
Przekazanie zmodernizowanego dwumiejscowego MiGa-29 jest bardziej znaczące niż wydaje się to na pierwszy rzut oka. Samoloty MiG-29UB powstawały bowiem w innych zakładach niż maszyny jednomiejscowe i niektóre elementy przeznaczone do wymiany bądź unowocześnienia okazały się odmienne, niż w wersji bojowej. Jeśli chodzi o widoczne różnice, to druga kabina nie została wyposażona w wyświetlacz wielofunkcyjny.
Modernizacja samolotów z bazy w Mińsku Mazowieckim objęta jest umową z sierpnia 2011 roku. Zakłada ona objęcie planem modernizacyjnym 13 myśliwców jednomiejscowych MiG-29A i 3 maszyn dwumiejscowych MiG-29UB do końca 2014 roku. Prócz modyfikacji samolotów kontrakt obejmuje szkolenie załóg i personelu, dostawy sprzętu jak też części zamiennych. Program realizowany jest we współpracy z firmą Israel Aerospace Industries, która jest dostawcą wyposażenia. Całkowita wartość umowy to 126 mln zł.
(MS)(JS)
inzynier
Kamuflaz na tym typie sowieckiego samolotu nie ma zadnego znaczenia, gdyz prymitywne silniki RD-33 dymia jak jasna cholera tak, ze maszyna jest widoczna z kilku kilometrow golym okiem.
Krisz
W trybie bojowym nie dymią. Tyle że mniej dymu to większe zużycie, stąd jak widzisz go w TV, to kopci jak szalony.
Oj
Bredzisz inżynierku, jak jesteś taki mądry to wymyśl lepszy silnik, wtedy może zwróci się kasa zainwestowana w Twoje wykształcenie a jak nie to do łopaty albo na zmywak......
Drummond
miliony zlotych i nawet znaczka promieniowania nie potrafią przykleić USZAMI DO GÓRY!!!! Krowy doić a nie samoloty modernizować
MichalWroc
pij11 - na zdjęciu egzemplarz pokazowy z WZL-2, nie jest na stanie Sił Powietrznych i posiada schemat malowania odmienny od stosowanego w SP RP.
MichalWroc
pij11 - na zdjęciu egzemplarz pokazowy z WZL-2, nie jest na stanie Sił Powietrznych i posiada schemat malowania odmienny od stosowanego w SP RP.
pij11
Czy ten MiG ma zmieniony kamuflaz? Bardzo prosilbym o fachowa odpowiedz czy jest to jakaś specjalna farba i jak ewentualna zmiana samego wzoru wpłynie na właściwości kamuflujace. Dzięki
abcd
Bo to jest nielotny MIG należący do WZL-2.... Komuś się nie chciało ruszyć 4 liter aby przejść +/- 50 metrów do miejsca gdzie stał MiG "właściwy", czyli zmodernizowany UB.
BieS
Rzeczywiście dziwne... Numer taktyczny wymalowali na statecznikach, a nie na wlotach. Po prawej na zdjęciu za Iskrą jest statecznik Su-22, też szary z szaro-szarą szachownicą (!)
sc10n
Co to jest komputer aerodynamiczny?
edek
prawdopodobnie chodzi komputer sterujacy elementami awioniki
Artwi
Dawno temu w PRL lansowano jakiś czas "elektronikę" pneumatyczną - na logice zasilanej sprężonym powietrzem. Brak w tym było części ruchomych, nie potrzeba było zasilania, 100% odporność na impuls elektromagnetyczny i gęstość upakowania była porównywalna do elektroniki na elementach dyskretnych. Ale nie wiem jakie były tego dalsze losy... Na papierze wyglądało to nie najgorzej i Zachód mógł być nieźle zaskoczony możliwościami pocisku, w którym było np. ZERO elektroniki, a jednak był "inteligentny". :-))) Podejrzewam jednak że w artykule chodzi o coś innego.
abc
Teraz czas na modernizację radaru i uzbrojenia
pól źartem ,pól serio ale z prawej flanki
a co tam niby moźna zmodernizować? Wymienić wszystko ,to rozumiem ale wtedy na wyświetlaczu kalkulatora oplacalności miejsca na cyferki zabraknie...