Siły zbrojne
Pierwszy lot przyszłego norweskiego Poseidona [FOTO]

Jeden z pierwszych Poseidonów P-8A, jaki ma trafić do Królewskich Norweskich Sił Powietrznych, odbył dziewiczy lot w amerykańskim stanie Waszyngton, z zakładu produkcyjnego do zakładu wykończeniowego. Oddanie użytkownikowi pierwszego egzemplarza samolotu patrolowego zostało przewidziane na koniec bieżącego roku.
Boeing i Sojusznicze Połączone Dowództwo Powietrzne NATO (NATO Air Command) poinformowali, że w dniu 9 sierpnia patrolowy P-8A Poseidon wykonał swój pierwszy, dziewiczy lot. Trwał on niecałe dwie i pół godziny. Maszyna wystartowała z lotniska w Renton, znajdującego się nieopodal Seattle i wylądowała kilka kilometrów dalej, na lotnisku King County International Airport, położonym w największym mieście stanu Waszyngton, czyli Seattle. Podczas tego krótkiego lotu morski patrolowiec wzniósł się na maksymalną wysokość niemal 12,5 km.
Norweskie Poseidony będą służyły w celach prowadzenia morskich misji rozpoznawczo-patrolowych. Mają one wykrywać zarówno cywilne jednostki nawodne, jak i rosyjskie okręty podwodne, operują na północnych, arktycznych wodach, w tym Morzu Barentsa i Morzu Norweskim.
W drugiej połowie roku zostanie on odebrany przez norweskie siły powietrzne. Wszystkie Poseidony będą stacjonować w bazie Evenes w północno-wschodniej części kraju. Jednakże, zanim to nastąpi, to w Seattle, w samolocie zostaną zainstalowane niezbędne urządzenia dla prowadzenia misji patrolowych, a tuż przed oddaniem Poseidon przejdzie szereg testów.
Norwegia zamówiła łącznie pięć samolotów P-8A. Zastąpią one starzejącą się flotę sześciu Lockheed P-3C Orion z bazy Andoya i trzech Dassault Falcon DA-20. Wraz z wycofaniem powyższych maszyn, należy się spodziewać również zamknięcia powyższej bazy.

Jak podkreślił Boeing, dostarczono do tej pory 136 samolotów P-8 dla użytkowników z USA (marynarka wojenna), Australii (siły powietrzne), Indii (również marynarka wojenna). Norwegia po odbiorze zostanie drugim europejskim użytkownikiem Poseidona, zaraz po Wielkiej Brytanii, która w lutym bieżącego roku otrzymała pierwsze 5 egzemplarzy.

Boeing P-8 Poseidon jest radykalnie zmodyfikowanym Boeingiem 737, dostosowanym do prowadzenia operacji rozpoznania, w szczególności wyszukiwania jednostek nawodnych i podwodnych wroga. W powietrzu, korzystając z paliwa z własnych zbiornikówmoże przebywać ponad 10 godzin, przelatując dystans do 7500 kilometrów. Całkowita żywotność maszyny została określona na ponad 300 tysięcy godzin w powietrzu.
Przy ładowności nieco ponad 9 ton zabiera ze sobą m.in. 100 anten oraz liczne urządzenia elektroniczne. Poza tym, że Poseidon służy do rozpoznania, to może prowadzić także akcje zwalczania okrętów, dzięki 5 torpedom czy 8 pociskom rakietowym krótkiego zasięgu Harpoon.

CBWP. Realna potrzeba czy kosztowna fanaberia? | Czołgiem!