Technologie
230 mln funtów na eksploatację P-8 Poseidon w RAF
![Fot. Crown Copyright](https://cdn.defence24.pl/2021/07/15/800x450px/q3ayqIGhQJY4cYFSOKv4jHCS28lubxzmTO2silOu.jt7z.jpg)
Kontrakt o wartości ponad 230 milionów funtów dotyczący wsparcia eksploatacji floty samolotów morskich Boeing (P-8A) Poseidon MRA 1 został podpisany przez brytyjskie ministerstwo obrony z firmą Boeing Defence UK (BDUK). Zapeni to pięcioletnie wsparcie techniczne i szkolenie.
Prace będą realizowane w bazie RAF Lossiemouth, gdzie swoją bazę mają zarówno samoloty P-8A Poseidon jak i E-7 Wedgetail, oba bazujące na płatowcu komercyjnym Boeing 737. Znacznie uprości to system szkolenia i eksploatacji. Z perspektywy brytyjskiego rządu równie ważne jak funkcjonalność i koszty są kwestie zatrudnienia. Kontrakt oznacza kolejne inwestycje i co najmniej pięcioletnie zatrudnieni dla 150 osób.
W związku z decyzją o skoncentrowaniu tu flot obu typów zainwestowano znaczne środki w modernizację i rozbudowę bazy Lossiemouth. Prace objęły m. in. remont i rozbudowę pasów startowych, hangarów, części warsztatowej i magazynowej oraz kwater dla personelu. Bazę otwarto oficjalnie we wrześniu ubiegłego roku.
Czytaj też: Pierwsze udane polowanie brytyjskiego Poseidona
Pierwszy P-8A Poseidon został dostarczony przez koncern Boeing 4 lutego 2020 roku. Obecnie spośród 9 zamówionych maszyn noszących brytyjskie oznaczenia Poseidon MRA1 dostarczono 5, które nosza nazwy: „Pride of Moray”, „City of Elgin”, „Terence Bulloch”, „Spirit of Reykjavik” i „Fulmar”. Kolejne mają zostać dostarczone jeszcze w bieżącym roku.
![Reklama](https://cdn-legacy.defence24.pl/defence24.pl/upload/2021-07-09/qvz6pe_ReklamaAllahakbar.jpg)
WIDEO: Polska pancerna pięść na straży Łotwy [WYWIAD]