Siły zbrojne
Peru wybiera koreańskie transportery kołowe
Grupa Hyundai została wybrana przez rząd Peru jako dostawca kołowych transporterów opancerzonych 8x8 o wartości ok. 190 mln dolarów. Według południowokoreańskich mediów kontrakt ma dotyczyć 99 pojazdów K808.
Według tych samych mediów obecnie ma być kompletowana dokumentacja konieczna do podpisania kontraktu. Strona peruwiańska ma przekazać dokładne wymagania techniczno-operacyjne dla nowych pojazdów dla Hyundai Rotem, który dokona koniecznych poprawek w K808, aby mógł on sprostać przyszłym zadaniom. Termin realizacji zamówienia ma być bardzo krótki jak na tego typu zamówienia. Nie jest wiadome, jakie pojazdy zastąpi ten kołowy transporter opancerzony, pewne jest, że będzie on znaczącym zwiększeniem zdolności peruwiańskich jednostek zmotoryzowanych. Obecnie Peru posiada na stanie swoich jednostek zmechanizowanych jedynie transportery opancerzone M113A1 w liczbie 120 sztuk, zaś wojska zmotoryzowane wyposażone są 32 kołowe transportery opancerzone LAV II oraz 12 postradzieckich BTR-60.
Czytaj też
Korea Południowa może eksportować transporter opancerzony K808 do Peru.
— Hyunmin Park (@HyunminPppp) April 3, 2023
Według Hankyung(Korea Economic Daily), koreańskie Ministerstwo Nauki i ICT poinformowało, że Hyundai Rotem został wybrany eksporterem kołowych pojazdów opancerzonych rządu peruwiańskiego w listopadzie… pic.twitter.com/IQrQ6lWYbQ
K808 to południowokoreański kołowy transporter opancerzony w układzie 8x8 opracowany i produkowany przez Hyundai Rotem jako prywatna inicjatywa przedsiębiorstwa. Uzbrojenie główne pojazdu stanowi do wyboru: wielkokalibrowy karabin maszynowy K6 (licencyjny M2 HB), 7.62 mm km K12 lub 40 mm granatnikiem automatycznym K4. Opancerzenie przednie pojazdu ma wytrzymywać ostrzał z wielkokalibrowego karabinu maszynowego kal. 12,7/14,5 mm, zaś burty kadłuba mają zapewniać ochronę przed amunicją kal. 7,62 mm. Jednostkę napędową stanowi silnik diesla produkcji Hyundai Motor Company o mocy 420 KM, co w połączeniu z automatyczną skrzynią (siedem biegów do jazdy w przód i dwa wstecz) pozwala na osiągnięcie prędkości maksymalnej ponad 100 km/h na drodze. Pojazd ma zdolność do pokonywania przeszkód wodnych metodą pływania. Dwa pędniki pozwalają na osiągnięcie w wodzie prędkości ponad 8 km/h.
Był czas_3 dekady
Koreański KTO wygląda jak pojazd dla ubogich. Tu jest prawdziwy KTO https://defence24.pl/przemysl/ciezsze-uzbrojenie-dla-izraelskiego-transportera-etian i jeszcze "Jednocześnie trwają przygotowania do wprowadzenia ciężej uzbrojonych wersji, co zwiastuje odejście od dotychczasowej doktryny, silnie opancerzonych ale lekko uzbrojonych wozów tego typu."
Davien3
@Był czas_3 dekady Eitan ma STANAG 4 czyli niewiele lepiej od naszego rosomaka ( polska wiki podaje inne dane) a jest sporo cieższy i nieco wiekszy. Oczywiscie nie pływa.
Pitbull
Davien3. Na szczescie magicznie moce przerobowe pojawily sie w HSW 3 miesiace po koreanskich zakupach K9 i zamowiono 1400 Borsukow. W tym 400 ciezkich na podwoziu Kraba. Tego samego Kraba na ktorego wedlug MON HSW nie miala mocy przerobowych. Teraz HSW wyciagnie z kapelusza nowe moce przerobowe do produkcji Rakow. Chociaz z kapelusza to powinni wyciagnac Zajaca ale Bartlomieja bo to on byl tworca RAKa ktorego teraz tak zachwalaja ludzie, ktorzy go wyrzucili.
Monkey
@Pitbull: Za PiS-u moce przerobowe pojawiły się nagle, a za wszystkich poprzednich rządów nie tylko że nic takiego się nie stało, to jeszcze chyba robiono HSW pod górkę, bo tak nazwałbym sprzedaż produkcji cywilnej Chińczykom. Za PiS-u zresztą też żadnego „nagle” by nie było, gdyby nie rosyjski atak na Ukrainę.
Davien3
@Monkey za PO/PSL za pieniadze ze sprzedazy cywilnej cześci HSW rozbudowano własnie część wojskową poniewaz postanowiono że HSW będzie sie zajmowac wyłlacznie produkcja cywilną. Ale do ciebie jak zwykle nic nie dotarło
Książę niosący na plecach białego konia
Warszawski Borsuk może pochwalić się światowej klasy parametrami i obroną oraz bardzo rozsądną ceną. Dlaczego Peru tego nie kupuje?
Monkey
@Książę niosący na plecach białego konia: Nie chcą Borsuka ponieważ to pojazd gąsienicowy, a oni wybrali kołowy dla wojsk zmotoryzowanych. Gąski zaś to zmechanizowane. Raczej można by pytać dlaczego nie Rosomak? Ale tego opychamy teraz Ukrainie, więc bólu głowy nie ma. Przeróbka podwozia Borsuka z gąsienicowego na kołowe zabrałaby wieki, a Koreańczycy mają pojazd na „już”.
Pitbull
Trzeba posadzic Borsuka na 8 kolach i mamy wlasny kolowy transporter opancerzony. W koncu Siemianowice i Stalowa Wola naleza do tej samej PGZ.
Darek S.
Trochę podobny do Rosomaka, tylko trochę tańszy. Nasz MON w tej cenie kupuje zwykłe samochody terenowe.
Był czas_3 dekady
Dla PERU wystarczy. My potrzebujemy czegoś więcej, u nas opracowanego i wyprodukowanego, jak w przypadku BORSUKa.
Ma_XX
za tydzień wyjdzie, że i my je kupujemy w ramach pilnej potrzeby operacyjnej załatania dziur sprzętowych
Pitbull
Tez sie tego obawiam nauczony poprzednim sukcesem eksportowym naszego rzadu czyli eksportu 54 Krabów na Ukrainę gdzie miesiąc pózniej kupowaliśmy 218 K9 bo ponoć nie bylo mocy przerobowych w HSW.
Chyżwar
To by jeszcze pół biedy było.
Davien3
@Pitbull, na Ukraine poszło 18 Krabów, te 54 to z bieżącej produkcji. A mocy przerobowych w HSW nie było bo PiS dopiero sie obudził po 24 lutego 2022r
Książę niosący na plecach białego konia
Warszawa powinna sprzedać najlepszego na świecie „kraba” Tajwanowi. Niedawno dołączyły Czechy. Gdyby Warszawa była szybsza, Tajwan kupiłby ją za kilkukrotnie wyższą cenę.
Chyżwar
Kto sobie zaprojektował sam, ten nie musi się martwić, że ma licencję do 2028r.