- Wiadomości
Włoski "czołg na kołach" rusza na podbój Ameryki
Włoska agencja prasowa ANSA poinformowała o zainteresowaniu włoskim kołowym wozem wsparcia ogniowego/”czołgiem kołowym”/niszczycielem czołgów przez kraje takie jak Argentyna, Peru, Kolumbia oraz Meksyk. Ma to związek z chęcią możliwego pozyskania tej konstrukcji przez Brazylię, która szuka obecnie następcy swoich wysłużonych EE-9 Cascavel.

Informację o zainteresowaniu wymienionych krajów włoskim kołowym wozem wsparcia ogniowego opublikował także portal Tecnologia & Defesa. Pojazd ten jest proponowany obecnie Brazylii, która poszukuje następcy swoich wozów wsparcia EE-9 Cascavel, obecnie nieprzystających do wymagań współczesnego pola walki. Tworzy to okazję dla włoskiego konsorcjum (CIO) do ekspansji na cały kontynent, oferując pojazd o sile ognia czołgów podstawowych, jednak tańszy i lepiej przystosowany do operowania w tamtym regionie.
Zobacz też
Wybranie Centauro II przez Brazylię poskutkowałoby zapewne stworzeniem w tym kraju centrum serwisowego, co zwiększyłoby atrakcyjność oferty dla państw regionu, które nie musiałby odsyłać do Włoch swoich pojazdów w przypadku remontów, a w przyszłości przeprowadzać na nich prac modyfikacyjnych/modernizacyjnych poza kontynentem. Obecnie kraje te poszukują optymalnych kosztowo rozwiązań na zwiększenie zdolności swoich sił zbrojnych, zatem taka propozycja w postaci wozów Centauro II może być atrakcyjniejsza, niż zakup typowego czołgu podstawowego.
Zobacz też
Centauro II to zmodernizowany wariant włoskiego pojazdu wsparcia ogniowego/niszczyciela czołgów/czołgu kołowego Centauro B1 opracowany przez firmę Iveco we współpracy z koncernem Leonardo. W porównaniu do swojego poprzednika Centauro II został poddany głębokiej modernizacji mającej na celu poprawę siły ognia, ochrony oraz mobilności, a także dostosowanie do wymagań współczesnego pola walki. Poprawę siły ognia osiągnięto poprzez instalacje nowego systemu wieżowego Oto Melara HITFACT uzbrojonego w nową armatę gładkolufową kal. 120 mm o długości 45 kalibrów sprzężoną z czołgowym karabinem maszynowym kal. 7,62 mm oraz Pojazd eyposażony też jest w wielkokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm i wyrzutnię granatów dymnych na stropie wieży.
Zobacz też
W celu poprawy odporności przeciwminowej podwozie kadłuba zostało uformowane w kształt litery "V" oraz zdecydowano się na instalację systemu zagłuszania improwizowanych ładunków wybuchowych. Poprawę mobilności zapewnia nowy silnik turbodiesel o mocy 720 KM (o mocy o 200 KM większej od poprzednika). To pozwoliło zapewnić korzystny stosunek mocy do masy pomimo wzrostu tej ostatniej o blisko 10 ton z powodu wprowadzenia pozostałych modyfikacji (z 25 do nawet 35 ton). Dodatkowo modyfikacje objęły też instalację nowej skrzyni biegów oraz zawieszenia.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS