Siły zbrojne
ORP Kondor wycofany z przetargu [AKTUALIZACJA]
Okręt podwodny typu 207 ORP Kondor został z przyczyn proceduralnych wycofany z przetargu Agencji Mienia Wojskowego. Był to najwcześniej wycofany z okrętów podwodnych otrzymanych od Norwegii.
AKTUALIZACJA 19.08 14:47:
W czwartek 19 sierpnia br. w Agencji Mienia Wojskowego o godz. 12.00 odbył się przetarg pisemny publiczny nr 15/OS/2021 na sprzedaż rzeczy ruchomych koncesjonowanych. Z przetargu została wycofana pozycja nr 221, dotycząca okrętu podwodnego typu 207 Kobben, o numerze fabrycznym, wyprodukowanego w 1964 roku.
Powodem wycofania okrętu był trwający proces zagospodarowywania przekazanej do AMW jednostki, który wymaga dodatkowych uzgodnień i dopełnienia procedur.
Zgodnie z regulaminem, AMW jako organizator przetargu ma prawo bez podania przyczyny i na każdym etapie przetargu, do wyłączenia pozycji przetargowych, a także prawo unieważnienia przetargu albo jego części w ramach wyłączonych pozycji przetargowych bez możliwości dochodzenia jakichkolwiek roszczeń i odszkodowań przez uczestników przetargu.
Pierwotnie planowano, że Kondor będzie do nabycia w przetargu. Mogły do niego przystąpić podmioty uprawnione do nabywania rzeczy ruchomych koncesjonowanych zgodnie z ustawą z dnia 13 czerwca 2019 roku o wykonywaniu działalności gospodarczej w zakresie wytwarzania i obrotu materiałami wybuchowymi, bronią, amunicją oraz wyrobami i technologią o przeznaczeniu wojskowym lub policyjnym. Cena wywoławcza okrętu nie była znana
Czytaj też: „Kondor” opuszcza banderę. Pomostowe rozwiązanie konieczne dla utrzymania floty [ANALIZA]
Ewentualnemu nabywcy okręt miał zostać przekazany bez płynów eksploatacyjnych, bez urządzeń służących do przechowywania, zapisywania i odczytywania danych w postaci cyfrowej na: nośnikach magnetycznych (np. dyski twarde, taśmy magnetyczne, dyski ZIP, karty magnetyczne), nośnikach elektronicznych (np. dyski SSD, karty pamięci, urządzenia typu FlashDrive), nośnikach hybrydowych – stanowiących połączenie nośnika magnetycznego i elektronicznego, nośnikach optycznych (np. CD, DVD, BD), nośnikach magnetooptycznych. Nabywca miał otrzymać również protokół klasyfikacyjny okrętu, wykaz napraw w poprzednich latach i oryginalną dokumentację techniczną w języku norweskim, składającą się z 27 tomów.
Polska MW otrzymała od Norwegii cztery okręty podwodne typu 207 Kobben. Wcielenie ich do służby w Polsce miało miejsce w latach 2002-2004. Jako pierwszy został wycofany w dniu 20 grudnia 2017 roku ORP Kondor. Następna taka uroczystość odbyła się na ORP Sokół w dniu 8 czerwca 2018 roku, przy czym został on przekazany do Muzeum MW w Gdyni i obecnie jest przystosowywany do roli okrętu-muzeum. W służbie pozostają jeszcze OORP Sęp i Bielik. Nie są one już eksploatowane, ponieważ usunięto z nich m.in. baterie akumulatorowe i przygotowano do wycofania ze służby. Zgodnie z rozkazem Szefa Sztabu Generalnego WP nastąpi to ostatniego dnia 2021 roku.
ORP Kondor pod banderą norweską pływał jako Kunna (S 319). Stępkę pod okręt położono 3 marca 1964 roku, wodowano go 16 lipca 1964 roku, a wcielono do służby 1 października 1964 roku. W 1991 roku okręt przeszedł gruntowną modernizację. Polską banderę podniesiono na nim w Bergen w Norwegii dnia 20 października 2004 rok. Okręt po raz pierwszy wszedł do Gdyni 19 listopada 2004 roku, gdzie nadano mu nazwę ORP Kondor i dokonano powtórnego chrztu w dniu 27 listopada 2004 roku. Matka chrzestną okrętu była Danuta Hűbner, ówczesna komisarz Unii Europejskiej ds. polityki regionalnej. Ze względu na zaawansowany wiek zakończono jego eksploatację 31 grudnia 2016 roku.