Reklama

Niemieckie okręty podwodne podbijają Azję

Jeden z singapurskich okrętów typu 218SG
Jeden z singapurskich okrętów typu 218SG
Autor. ministerstwo obrony Singapuru

Marynarka wojenna Singapuru zdecydowała się na wykorzystanie opcji kontraktowej i zamówienie dwóch dodatkowych okrętów typu 218SG. Okręty zostaną wybudowane w niemieckich stoczniach koncernu TKMS.

Odpowiednie porozumienie zostało podpisane 7 maja pomiędzy TKMS oraz singapurską Defence Science and Technology Agency (DSTA). Umowa spowodowała dalsze zwiększenie portfela zamówień TKMS, który osiągnął wartość około 16 mld euro, czyli 68 mld zł.

Reklama

Jak podkreśla w komunikacie koncern TKMS, budowa dwóch dodatkowych okrętów podwodnych dla Singapuru zostanie zrealizowana z wykorzystaniem istniejących już w Niemczech mocy przemysłu stoczniowego. Niemcy byli w stanie podjąć się dodatkowego zadania, choć mają już dużo zamówień. Tylko w grudniu 2024 roku TKMS otrzymał kontrakty na cztery dodatkowe okręty typu 212CD dla niemieckiej marynarki wojennej, lodołamacz badawczy Polarstern (niem. Gwiazda Polarna) oraz pierwsze finansowanie dla projektu fregat przyszłości typu F127.

    Singapur zamówił wcześniej łącznie cztery jednostki typu 218SG - „Invincible”, „Impeccable”, „Illustrious”, and „Inimitable” w ramach umów zawartych w latach 2013 i 2017. Dwa okręty dostarczono w latach 2023-2024 po szkoleniu załóg przeprowadzonym w Niemczech, a dwa pozostałe mają zostać dostarczone do 2028 roku. Jednostki typu 218SG zostały według oficjalnego komunikatu zaprojektowane w celu minimalizacji sygnatur, są też wyposażone w napęd niezależny od powietrza (AIP). Okręty te mają około 2000 ton wyporności w pozycji nawodnej i około 2200 ton wyporności podwodnej. Długość okrętów to 70 m, a szerokość 6,3 m.

    Reklama

    Siłownia okrętu składa się z dwóch ogniw paliwowych HDW PEM, dwóch silników wysokoprężnych MTU o łącznej mocy 2650 kW i silnika elektrycznego Siemens Permasyn o mocy 4000 kW. Napędzają one jedną śrubę napędową i zapewniają prędkość ponad 10 węzłów na powierzchni i ponad 15 węzłów pod wodą. Załoga okrętu składa się z 28 marynarzy, a jego uzbrojeniem jest osiem dziobowych wyrzutni torpedowych kalibru 533 mm.

    Jak pisał na Defence24.pl Jarosław Ciślak, jednostki są wyposażone w szereg pasywnych i aktywnych stacji hydrolokacyjnych oraz system dowodzenia opracowany przez Atlas Elektronik i ST Engineering Electronics. Pomimo więc, że są budowane w Niemczech, powstają z istotnym udziałem singapurskiego przemysłu jeśli chodzi o systemy pokładowe, a ich konfiguracja została dostosowana do tamtejszych wymogów.

    WIDEO: Burza w Nowej Dębie. Polskie K9 na poligonie
    Reklama

    Komentarze

      Reklama