- Wiadomości
Niemcy zamówią artyleryjskiego Boxera?
W niemieckich mediach pojawiają się spekulacje dotyczące wyboru przez Bundeswehre nowego systemu artyleryjskiego przeznaczonego dla jednostek zmotoryzowanych. Wśród dwóch konkurujących konstrukcji zwycięzcą miał się okazać RCH 155 od koncernu KMW.

Autor. KMW
O wyborze produktu od Krauss-Maffei Wegmann miała zdecydować jego większe dopracowanie oraz fakt, że wykorzystuje on dwa elementy już znane niemieckim żołnierzom. Mowa tutaj o systemie uzbrojenia pochodzącym z gąsienicowych armatohaubic PzH 2000 oraz podwoziu, które stanowi kołowy transporter opancerzony Boxer. Oprócz tego RCH 155 ma już za sobą pierwszy kontrakt eksportowy w postaci Ukrainy, która zamówiła/otrzyma w ramach pomocy wojskowej 18 sztuk. Konkurencyjną konstrukcją była kołowa haubica od Rheinmetall, osadzona nie na podwoziu KTO, a samochodu ciężarowego HX3 10x10. Jednak jest ona obecnie dalej w fazie testów i miała zostać odrzucona ze względu na niski poziom gotowości technicznej. Co ciekawe, w celu jej dopracowania niemiecka firma zawiązała współpracę z izraelskim Elbit Systems.

Autor. Rheinmetall
W ramach budżetu niemieckiego ministerstwa obrony miano wydzielić na zakup kołowego systemu artyleryjskiego raptem 1,3-1,4 mld euro, co pozwoli na zakup około 50 sztuk RCH 155. Problem w tym, że według planów niemiecka armia powinna pozyskać takich armatohaubic… 168 sztuk. Konieczne zatem byłoby wyasygnowanie dodatkowych środków (np. ze specjalnego funduszu). Ewentualnie Niemcy zakładają pozyskanie kolejnych AHS dopiero po 2030 roku. Według założeń dostawy miałby odbywać się w latach 2024-2031, co oznacza ich produkcję obok zamówienia dla Ukrainy.
Zobacz też
RCH 155 to kołowa samobieżna armatohaubica wykorzystująca podwozie kołowego transportera opancerzonego Boxer. Moduł wieżowy jest oparty na rozwiązaniach z PzH 2000 o identycznej armacie, dzięki czemu może on strzelać na dystansie podobnym do „większego brata”, czyli ponad 40 km, a w wypadku amunicji specjalnej w rodzaju Excalibura lub Rheinmetall Assegai V-LAP, nawet ponad 50 km. Moduł wieżowy, który jest wykorzystywany w RCH 155 cechuje się wysokim stopniem automatyzacji. Szybkostrzelność to 9 strzałów na minutę, zapas amunicji wynosi 30 naboi i 144 modułowych ładunków miotających.
Jednostkę napędową stanowi silnik MTU V8 199TE20/21 o mocy 815 KM, co pozwala na poruszanie się z prędkością maksymalną 100 kilometrów na godzinę. Z pełnym zapasem paliwa jest w stanie przejechać około 700 kilometrów. RCH 155 zostać również osadzony na innym podwoziu, przykładowo Szwajcarii oferowany jest na bazie wozu Piranha III.
Zobacz też

Autor. Fot. M.Dura
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]