- Wiadomości
Następca Bradleya "skrojony" pod Europę
U.S. Army poinformowało o wznowieniu programu następcę bojowych wozów piechoty M2 Bradley o nazwie Optionally-Manned Fighting Vehicle (OMFV). Przygotowane zostały nowe, zredefiniowane wymagania, które zakładają wiele kluczowych zmian w tym programie oraz urealniony został dotychczasowy harmonogram prac.

Amerykańska armia opublikowała oświadczenie, w którym udzieliła szerszej odpowiedzi na zapytania napływające ze strony mediów i przemysłu zbrojeniowego po odwołaniu dotychczasowego, pierwszego przetargu na wyłonienie docelowego wozu ramach programu OMFV. Dokument mówi m.in. o całkowitej redefinicji dotychczasowych wymagań i założeń w nowym zapytaniu ofertowym (Request For Proposals — RFP) na podstawie doświadczeń z pierwszej odsłony programu oraz nowych potrzeb, jakie zmaterializowały się w ostatnim czasie.
Według ujawnionych, nieoficjalnych informacji w nowym programie główny punkt ciężkości został przesunięty na przeżywalność pojazdu na współczesnym polu walki, która ma być najwyższym priorytetem w nowych wymaganiach. Dotychczasowe znajdujące się wysoko wymaganie wysokiej zdolności do przerzutu drogą lotniczą zostało uznane za o wiele mniej istotne. Nowy bojowy wóz piechoty U.S. Army ma być możliwie najlepiej dostosowany do współczesnego pola walki w Europie Środkowo-Wschodniej. Dodatkowo zmodyfikowane mają zostać pewne wymagania wobec potencjalnych oferentów jeśli chodzi o obecne możliwości technologiczne w najbliższej perspektywie czasowej.
Nowa odsłona programu OMFV ma przyjąć także bardziej realistyczny harmonogram poszczególnych etapów programu. W 2023 roku planowane jest wyłonienie następcy Bradleya, a następnie w 2025 roku ma być gotowy jego docelowy prototyp, po czym po zakończeniu testów i rozpoczęciu produkcji seryjnej mają trafić do służby liniowej, począwszy od 2028 roku.
Czytaj też: 160 gąsienicowych transporterów dla US Army
U.S. Army poinformowało o odwołaniu pierwszej edycji przetargu w ramach programu OMFV i zapowiedziało ponowne rozpatrzenie "wymagań, strategii przyjęcia i harmonogramu" przed podjęciem jakichkolwiek dalszych decyzji dotyczących przyszłości tego programu. Szybkie tempo jego realizacji względem innych podstawowych programów modernizacji technicznej amerykańskiej armii było spowodowane wysokim priorytetem, jednak napotkało to pewne kluczowe problemy, z powodu których doszło obecnie do jego zawieszenia.
W odwołanym przetargu wystartowało dwóch oferentów: spółka joint venture Raytheon Rheinmetall Land Systems (RRLS), która oferuje zmodyfikowany bojowy wóz piechoty Lynx KF41 oraz spółka General Dynamics Land Systems (GDLS) z demonstratorem technologii bojowego wozu piechoty Griffin III. Oferta RRLS została szybko odrzucona z powodu niespełnienia wymagań formalnych, a konkretnie dostarczenia do terminu składania ofert pierwszego prototypu do wstępnych badań i testów. Z tego powodu jedynym graczem pozostał GDLS, co najprawdopodobniej stało się przyczyną odwołania obecnej edycji programu.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]