Przemysł Zbrojeniowy

MSPO 2021: Łącznościowy Mustang od WZŁ nr 2

Fot. Defence24.pl
Fot. Defence24.pl

Wojskowe Zakłady Łączności nr 2 na tegorocznym Międzynarodowym Salonie Przemysłu Obronnego zaprezentowały swoją najnowszą propozycję skierowaną do Sił Zbrojnych RP, jaką jest wóz dowodzenia FR-21A. Konstrukcja ta jest oparta na samochodzie ciężarowo-osobowym 4 × 4 Ford Ranger XTL, który został wybrany jako następca Honkera w ramach programu Mustang.

Co warte przypomnienia, 31 marca ub.r. została zawarta umowa pomiędzy 2. Regionalną Bazą Logistyczną, a konsorcjum firm Glomex MS Polska Sp. z o.o. (lider) i Glomex MS s.r.o. Pierwotnie dotyczyła ona zakupu samochodów Nissan Navara w liczbie 435 egzemplarzy w ramach zamówienia gwarantowanego oraz kolejnych 150 w ramach opcji dodatkowej. Termin dostaw został wyznaczony na lata 2020-2022, a łączna wartość tego kontraktu wyniosła 121 mln PLN brutto. 

W związku z pandemią koronawirusa oraz związane z tym problemy producenta tych samochodów i zamknięcia ich linii produkcyjnej w Europie zdecydowano się na zmianę przedmiotu zamówienia. 1 lipca ub.r. został zawarty aneks na mocy którego dotychczasowe Nissan Navara został zastąpiony przez Ford Ranger XTL przy jednoczesnym obniżeniu kosztów o 2,5 mln PLN. To pozwoliło na zwiększenie liczby zamówienia w ramach opcji z 150 do 163 egzemplarzy, czyli o 13 samochodów. Dostawa pierwszej partii 100 egzemplarzy została wykonana 15 grudnia ub.r. i od tej pory zamówienie to jest sukcesywnie realizowane.

Wszystkie zakupione wozy dostarczane są w podstawowej wersji osobowo-ciężarowej, która względem cywilnej wersji została uzupełniona o elementy wprowadzone na zamówienie wojska. Wśród nich wymienić można zabudowę hard top, haki, uchwyty na środki łączności, system wkładek Run Flat montowanych na felgi, łańcuchy antypoślizgowe oraz opony z bieżnikiem AT. Zważywszy jednak na docelowe przeznaczenie tych wozów, z których co najmniej znaczna część będzie wykorzystywana jako wozy dowodzenia i łączności, konieczna jest dalsza ich modyfikacja specjalistyczna.

Własną propozycję w tej kwestii wychodząc naprzeciw oczekiwaniom armii przygotowały wspomniane zakłady WZŁ nr 2. Przyjęta przez nie koncepcja przyjęta przy opracowaniu wozu dowodzenia FR-21A zakładała kompleksowe dostosowanie konstrukcji bazowej do operowania na polu walki oraz wyposażenie jej we wszystkie niezbędne elementy w zakresie systemów dowodzenia i łączności. W efekcie powstał komponent modułowego systemu łączności, który może zapewnić wsparcie dla stanowisk dowodzenia różnych szczebli wszystkich rodzajów sił zbrojnych.

Główną ideą przyświecającą jego konstruktorom było zaprojektowanie lekkiego wozu dowodzenia na perspektywicznym podwoziu o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, który byłby zdolny do współpracy z systemem ROSOMAK BMS. Ma on być również zdolny do współpracy z konstrukcjami wyposażonymi w nowoczesne systemy łączności takimi jak Wóz Dowodzenia KTO Rosomak, zmodyfikowane bojowe wozy rozpoznawcze BWR-1D i BWR-1S oraz zautomatyzowany wóz dowodzenia ZWD-3 itp. Ma pozwalać na utrzymanie łączności radiowej w ruchu, a na postoju także dowiązanie do systemów łączności przewodowej.

Zastosowane w pojeździe systemy łączności to trzy radiostacje (dwie od L3Harris - AN-PRC-117G i AN/PRC-150G oraz jedną polską RADMOR RRC9311AP) i dwa terminale komputerowe połączone ze sobą przez centralę VoIP. Wszystkie te trzy systemy zamontowano w jednym bloku w miejscu czwartego i piątego miejsca pasażera w tylnej części kabiny. Obsługuje je operator zajmujący miejsce na fotelu po prawej stronie za fotelem przedniego pasażera, a obok niego znajdują się uchwyty na broń osobistą załogi. Dodatkowo ma ona także do dyspozycji dwie krótkofalówki MOTOROLA DP4000 i radiotelefon MOTROLA DM4600e.

Zaopatrzenie w energię elektryczną dla środków łączności zapewnia moduł systemu zasilania opracowany specjalnie dla tego pojazdu, znajdujący się w bagażniku wraz z wyposażeniem osobistym załogi. Na stropie pojazdu zamontowano także dodatkowe anteny dla systemów łączności. Modyfikacje zewnętrzne pojazdu objęły także montaż dodatkowego zderzaka oraz oświetlenia, a także wyciągarki o uciągu do ok. 5,5 tony. Nałożono także malowanie w kamuflażu. W wyniku wprowadzonych zmian masa całkowita wzrosła do 3200 kg, co pozostawia zapas 300 kg na dodatkowe modyfikacje lub modernizację w przyszłości.

WZŁ nr 2 deklaruje, że jest w stanie samodzielnie wykonać wszystkie prace związane z modyfikacją bazowych Fordów Rangerów XLT eksploatowanych przez Wojsko Polskiego do standardu FR-21A. Wozy te mogą zastąpić część najstarszych z obecnie używanych wozów dowodzenia bazujących na przestarzałych nośnikach. Ponadto mogą znaleźć zastosowanie na praktycznie wszystkich szczeblach jednostek Wojsk Lądowych i Wojsk Obrony Terytorialnej jako mobilne stanowiska dowodzenia i łączności. Ostatecznie jednak o potencjalnym wdrożeniu tego systemu do służby liniowej zdecyduje MON.

image
Reklama

Komentarze (19)

  1. Korund

    Proponuję sięgnąć do Kamaza Wodnika pływa zabiera 10 żołnierzy i ma niska sylwetkę !

  2. Michał

    Jebac MON cały ten syf

  3. Druh

    Chyba ich Bóg opuścił . Wóz dowodzenia powinien być zabudowany na większej platformie 4x4. Z doświadczenia wiem że podczas realizacji działań potrzeba miejsc oprócz kierowcy i dowódcy z przodu, dla dwóch żołnierzy z tyłu, gdzie komfortowo mogą spędzić 3 doby. Z tyłu miejsce na wyposażenie załogi. Samochód lekko opancerzony skoro ma działać z rosomakami w polu. Opcja tańsza i lepsza niż WD na rośku, które nadają się do dowództwa brygad a nie do batalionów zmechanizowanych.

    1. DefBot

      A jaki problem pociągnąć przyczepę kempingową za tym Fordem?

    2. mick8791

      A skąd sobie ubzdurałeś, że ten wózek ma działać z Rosomakami w polu? Rosomaki potrzebują wozów dowodzenia, które mają podobną dzielność terenową stąd są osadzone również na Rośkach. Wóz, o którym mowa w artykule ma współpracować z ROSOMAKAMI BMS - to nazwa systemu wspomagającego dowodzenie, a nie KTO! Natomiast same wożycia dowodzenia buduje się na różnych nośnikach w zależności od tego w jakich jednostkach mają funkcjonować. Również obecnie mamy sporo wozów dowodzenia osadzonych np na Honkerach.

    3. Użytkownik

      Nie mam tu na myśli sypialni ☺️ pisząc o komfortowym spędzeniu czasu, a o wystarczającej ilości miejsca żeby zmieścić się w kamizelce i oporządzeniem, wystarczającą przestrzenią na nogi (żeby nie były cały czas podkurczone jak w ZWD3) i możliwości odchylenia oparcia do tyłu.

  4. bp876

    Ciekawe co będzie dalej. Umowa na 600 Rangerów a Honkerów w Wojsku Polskim jest 3tys.... Będzie umowa na 3tys żeby wszystkie zastąpić?

    1. Zdzichu

      Powstał nowy Honker. Znajdziesz go w sieci.

    2. mick8791

      No i co w związku z tym, że powstał? Nie ma póki co żadnych planów żeby kupować jakiekolwiek Honkery.

  5. Sylwek

    Mam nadzieję, że projektanci posłuchają uwag użytkowników przekazanych na MSPO i dokończą ten prototyp. Wywalić fotele, wstawić siedziska, zmniejszyć system zasilania (co jest możliwe) i radiostacje wstawić za pasażera oddając przestrzeń dla kolejnego operatora...w sumie to może być MI...

    1. mick8791

      Jakichkolwiek nizby użytkowników skoro to prototyp? Na oczy nie widziałeś tego wozu, a sugerujesz, że na MSPO były przekazywane jakieś uwagi. Jak chcesz wstawić radiostacji na fotel pasażera? Myślisz czasami? W Podlesie na to, że to wycięłoby kierowcy możliwość obserwacji terenu po swojej prawej stronie. Ale nie to jest najważniejsze - na fotelu pasażera siedzi dowódca, bo wiesz, nazwa wóz dowodzenia necie wzięła się z nikąd...

  6. Anders

    Na stropie pojazdu zamontowano także dodatkowe anteny dla systemów łączności. Anteny powiny byc wygiete do tylu I zamontowane z przodu.

  7. Grzyb

    Powiem tak: Tatra 4x4 w programie Pegaz i Honker II w programie Mustang. I na tych wozach wszystkie zabudowy specjalistyczne. Cywilne auta pseudo terenowe to można proponować leśnikom (a i oni zażyczą sobie żeby lakier był matowy i nie było chromów)

    1. poco

      Zgoda. Na wypadek W zawsze można leśnikom zająć na potrzeby mobilizacyjne. To nie jest opcja dla Rosomaka w brygadzie zmechanizowanej, a raczej sprzęt dla WOT czy SG. Oczywiście jest lepszy od Honkera ale w tym ostatnim wszystko (a przynajmniej to co kluczowe) było 'made in poland", a w Fordzie ? Po co kolejny "standard" auta po Iveco, Defenderze, Toyocie ... Ford. Logistycznie brak logiki.

    2. WojAk

      te rangery do codziennego wykorzystywania (po bułki , coś załatwić zwieść żarło na poligon) wystarczą ale reszta to już coś poważniejszego powinno być

    3. Maro

      PEGAZ wlecze sie od 2016 roku??? I jeszcze poczekamy na wynik

  8. Patrycja

    Skoro to wóz dowodzenia to ilu pomieści oficerów i czy ma miejsce na mapy? Czy tylko mnie się wydaje że przednia szyba i reflektory piękne odbijają światło?

    1. BUBA

      E tam, to takie techniczne nieistotne nudne szczegóły...................................................................................... ..................................................................................................................................................................................

    2. Olgino

      Do niedawna przeszkadzały wam chromowane grille a teraz przednia szyba? Czy w Rosji używa się terenówek bez przednich szyb? To możliwe...

    3. WojAk

      Patrząc na wielkość starszych oficerów to 1+kierowca

  9. jurgen

    lepiej na tym niż na Honkerze (niedawno było nawet zamówienie na umieszczenia Harrisów w Honkerach ... tylko nie było zdatnych Honkerów)

    1. Pucin :0

      Bo nikt nie zainwestował w Honkera Max - 3-drzwiowy, 9-miejscowy terenowy, długość x szerokość x wysokość 4861 x 2048 x 2552 z opcjonalnym bagażnikiem mm, DMC 3500 kg administracyjne i 4500 kg techniczne - (co do ceny to można było cisnąc firmę Autobox - ok. 240 tys za sztukę stanowczo za dużo!!! - 185 tys za wersję bazową do zaakceptowania - istniała też wersja opancerzona do poziomu 3 Stanag 4569) to już byłoby OK!!!) - buda stara po remoncie na papiery a reszta Iveco Daily. Da się?? tylko trzeba chcieć!!!!! Testy przeprowadzone w czerwcu 2019 r. wersji podstawowej na poligonie WITPIS w Sulejówku.

    2. jurgen

      to własnie autobox strugał pod to zamówienie. nie wiem jak sie skonczyło - chyba nie wypalilo to autoboxowi, bo o tym cisza - a buda rzeczeczywiscie byla na papiery

    3. kierownik

      daj juz spokoj z tym ulepem, wersja Max to kolejne pudrowanie grata ktory dawno powinien przejsc do historii motoryzacji

  10. men

    WP potrzebuje całego spektrum samochodów 4x4,wielu zapomina że Tarpan - Honker był takim krzykiem rozpaczy - do wszystkiego, czyli do niczego. Przeskalowany jako wóz łącznikowy, patrolowy, niedoszacowany nośność/moc, jako nośnik wielu zabudów specjalistycznych. Wg mnie potrzeba nam : "małego" Mustanga coś na bazie Wirusa Soft - jak się sprawdzi Żmija (w końcu na podzespołach Toyoty Hilux) jako mały wóz łącznikowy, patrolowy, pod lekkie systemy plot - Kusza, ppanc - Pirat/Moskit, dalej coś jak Dino pod logistykę, zabudowy specjalistyczne nie wymagające pancerza, a wszelkie WB opancerzone 4x4 oprzeć na Patriocie I/II, podobno jest modułowy, różne rozstawy osi, nawet w układzie 6x6 (coś podobnego stworzyli Serbowie), a osławione Rangery - do WOT-u również w wersji powyżej.

  11. Zio

    Bez lakieru metalic i chromów? Panie, kto to kupi ...

    1. zeneq

      Nie wiesz? Armia. Wezmą każdy chłam z pocałowaniem ręki.

    2. Olgino

      No i z błyszcząca szybą i reflektorami.

  12. bc

    Tak bez chromów jak w jakiejś pustynnej milicji. Nie przejdzie.

  13. Ralf_S

    Ale bida... Ani chromów, lakieru "metalik"... Nawet alusów ni ma. Nie to co w pierwszym zakupie - tam pewno klimatronik, radio z empeczy, nawi wyskalowana w jakichśtam milach i skóra była - ful wypas po prostu. To sarkazm, jakby ktoś nie załapał... :/

  14. Gojan

    Na wóz dowodzenia i łączności Ford Ranger XTL, ze swoją DMC 3,5 tony, wydaje się być za mały. Brak opancerzenia i zapas ładowności tylko 300 kg wskazuje, że to nie ta klasa samochodu. Lepszy byłby jeden spośród pojazdów opancerzonych 4x4, oferowanych na tegorocznym i poprzednich MSPO. Tylko MON musi wreszcie któryś z nich kupić.

    1. Kerry

      Wyobraź sobie, że w wojsku jest co najmniej kilka szczebli dowodzenia i większość z daleka od linii frontu...

  15. Emil

    Prawie 3,5 tony waga pickupa przy jakim silniku spalinowym?

  16. ałtor

    To dobry pomysł - wóż łączności z chromowanymi alufelami i świecącym lakierze metalic!

    1. Ja

      Zobacz sobie zdjęcie

    2. Niuniu

      Masz jakieś zaburzenia wzroku.

    3. ałtor

      Zobacz sobie jak wyglądał Ranger na targach i zobacz co jeździ po ulicach :)

  17. Komandos

    Ale grat w biednej wersji a gzie welur, chromy, lakier metalik ?

  18. kris

    i można nałożyć kamuflaż ? a nie jakieś błyszczące szarości i chromy

  19. Maro

    Wreszcie jakas nowa jakosc dla WOT, TZKOP a moze nawet dla Wojsk Ladowych !!!

    1. Pjoter

      Nie dla wojsk operacyjnych a może nawet dla wot i brakuje mi niklu gdzie sie podział???