Reklama

Medyczny Gryf przeszedł certyfikację

Gryfy 6x6 stają się bazą dla wielu wersji specjalistycznych zastępując w tej roli wielozadaniowe pojazdy VAB 4x4/6x6
Gryfy 6x6 stają się bazą dla wielu wersji specjalistycznych zastępując w tej roli wielozadaniowe pojazdy VAB 4x4/6x6
Autor. Francuskie Ministerstwo Obrony

Pod koniec września zakończyła się certyfikacja wielozadaniowych pojazdów 6x6 Griffon (Gryf) w wersji wozu ewakuacji medycznej. Pierwsze wozy tego typu zostaną przekazane francuskim siłom zbrojnym w przyszłym roku.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Do roku 2030 wojsko francuskie ma otrzymać 1872 pojazdów opancerzonych 6x6 typu Griffon i 978 4x4 typu Serval. Wersji sanitarnej Gryfów ma powstać 192 egzemplarze, co umożliwi wycofanie starszych VAB-ów przeznaczonych do takich zadań.

Za dostawy Griffonów odpowiada konsorcjum francuskich spółek Nexter, Thales i Arquus (dawniej Renault Trucks Defence). Nexter jako przedstawiciel grupy odpowiada za rozwój i produkcję konstrukcji pojazdu, w tym opancerzonego kadłuba, układ wnętrza oraz montaż pojazdów, który dokonywany jest w zakładach przemysłowych Roanne. Jednostkę napędową oraz układy napędowe Griffona (oraz Jaguara) projektuje firma Arquus. Firma ta również wdraża zdalnie sterowany system uzbrojenia ( ZSMU Hornet ), w który wyposażone będą pojazdy. Thales natomiast odpowiedzialny jest za wyposażenie teleinformatyczne pojazdów oraz systemy pola walki i komunikacji.

Reklama

Czytaj też

Reklama

VBMR Griffon to nowy, wielozadaniowy, kołowy transporter opancerzony mogący przewozić na swoim pokładzie ośmioosobową drużynę piechoty wyposażoną we francuski system żołnierza przyszłości FELIN. Załoga pojazdu składa się z dowódcy i kierowcy. Uzbrojeniem transportera jest zdalnie sterowany moduł uzbrojenia Hornet montowany po prawej stronie kabiny pojazdu, wyposażony w lekki karabin maszynowy kal. 7,62 mm, wielokalibrowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm lub granatnik automatyczny kal. 40 mm, a także wyrzutnie granatów dymnych typu Galix . Masa bojowa pojazdu wynosi 24,5 tony, a prędkość maksymalna 90 km/h.

Czytaj też

Reklama
WIDEO: Defence24 Days 2024 - Podsumowanie największego forum o bezpieczeństwie
Reklama

Komentarze (1)

  1. Ma_XX

    jak widać nie potrzeba marnować do takich celów KTO

Reklama