Reklama

Ratownicze H160 zapewnią pomostowe zdolności SAR francuskiej marynarce

12 lutego 2020, 11:55
H160-Airbus Helicopters-E-Raz
Fot. Airbus Helicopters

Francuska marynarka wojenna będzie od 2022 roku eksploatować cztery śmigłowce Airbus Helicopters H160 w wersji poszukiwawczo-ratowniczej. Zaplanowana na 10 lat eksploatacja tych cywilnych maszyn ma zapewnić pomostowe zdolności w zakresie ratownictwa morskiego, po wycofaniu zabytkowych dziś już maszyn Alouette III i przed wejściem do służby we wojskowego wariantu H160M Guépard.

Umowa zawarta przez Dyrekcję Generalną ds. Uzbrojenia (DGA) obejmuje dostawę czterech maszyn H160 w wersji poszukowawczo-ratowniczej, która powstanie w wyniku kooperacji Airbus Helicopters z firmami Babcock i Safran Helicopter Engines. Partnerzy będą odpowiedzialni za dostawę i zapewnienie gotowości operacyjnej H160, w tym za utrzymanie wysokiego poziomu dostępności maszyn. Informacje zwrotne z eksploatacji H160 we francuskiej marynarce wojennej będą monitorowane w celu wykorzystania ich w projekcie wojskowej wersji H160 (Guépard) i rozwijania systemu wsparcia eksploatacji tej maszyny.

Cieszymy się że marynarka wojenna będzie używać H160 w misjach poszukiwawczych i ratowniczych. Jesteśmy pewni, że poprawiona świadomość sytuacyjna, ułatwienia w pracy załogi oraz widoczność z pokładu H160 okażą się atutami w wykonywanych przez nie trudnych zadaniach. Partnerstwo przemysłowe nawiązane z Babcock i Safran Helicopter Engines pozwoli nam zapewnić najwyższy poziom dostępności śmigłowców dostarczonych francuskiej marynarce wojennej. Jesteśmy zaszczyceni, że powierzono nam to zadanie.

Bruno Even, prezes Airbus Helicopters

Francuska flota zacznie eksploatować H160 w 2022 r. i będzie nimi dysponowała przez dekadę. Pozwoli to na utrzymanie ciągłości realizacji przez marynarkę wojenną misji SAR pomimo wycofywania ze służby po niemal 60 latach maszyn Aérospatiale Alouette III. Marynarka Wojenna Republiki Francuskiej jest ostatnim rodzajem sił zbrojnych tego kraju, który eksploatuje te maszyny jako śmigłowce pokładowe. Z kolei dostawy wojskowych H160M Guépard rozpoczną się w 2026 roku, jednak w pierwszej kolejności mają one trafić do lotnictwa wojsk lądowych (ALAT).

Resort obrony Francji, planuje pozyskać łącznie 169 egzemplarzy H160M Guépard w trzech różnych wariantach w ramach programu HIL (fr. Hélicoptère Interarmées Léger: HIL), którego celem jest zastąpienie pięciu starszych typów śmigłowców we wszystkich rodzajach sił zbrojnych. H160M Guépard ma maksymalną masę startową sięgającą 6 ton, osiąga prędkość 325 km/h i zasięg ponad 850 km. Jego planowane uzbrojenie to m.in. działko 20 mm, kierowane i niekierowane rakiety, a w wersji morskiej również pociski przeciwokrętowe MBDA Sea Venom. 

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 35
Reklama
Navigator
czwartek, 13 lutego 2020, 13:08

bardzo fajna maszyna Leasing rental business

Muniek
środa, 12 lutego 2020, 15:17

owinnismy kupic pare mnieszych smigłowców od Aribusa - w LPR lataja codziennie i piloci sa zadowoleni - kilka sztuk dla TOPR/ WOPR, cos dla Strazy Granicznej by sie przydało, strażacy tez cos powinni miec...może nie planujmy zakupów po 50 szt, ale po kilka do wybranych celów - to by zwiększylo nasze możliwości jako kraju... a tak to tylko czekamy i mówimy co lepsze nie mając nic :)

tkm
środa, 12 lutego 2020, 15:01

Urzędnicy w MON powinni już zanotować sobie w kalendarzach, że w 2032 r. będą prawdopodobnie dostępne 4 eks-francuskie śmigłowce SAR. Akurat wtedy trzeba będzie wycofywać Anakondy, więc warto rozważyć kolejną "zdolność pomostową" dla MW.

Aha
środa, 12 lutego 2020, 14:06

Dziwni ci Francuzi(i wczesniej Niemcy), ze nie wybrali do SAR smiglowca H175, ktory jest dedykowana maszyna do tych celow w portfolio Airbusa! Niemcy ultradrogiego i niezbyt nadajacego sie NH90 jako SeaLion do SAR wybrali a teraz Francmany H160m zamiast H175? Jezeli moj nadworny dostawca helikopterow ma w swoim portfolio znakomity/dedykowany helikopter do morskiego (i nie tylko) SAR, na dodatek za duzo mniej niz pol ceny NH90 to... ja nie rozumiem Niemcow a teraz Francuzow!

LAIK
środa, 12 lutego 2020, 14:55

Bo H175 jest większy? Bo H160 jest napędzany silnikami francuskimi? Bo zamawiają już H160 dla innych rodzajów sił zbrojnych i ułatwi to serwis i obniży koszty? :)

dropik
środa, 12 lutego 2020, 14:39

Szukają małych a nie dużych wiec nh90 odpada bo on waży 2x tyle. To nie ma być smigłowiec bojowy tylko ratowniczy

W3-pl
środa, 12 lutego 2020, 19:38

pomijasz "cywilny", dla marynarki Wojennej....a "Taniego" H225M z jednego nie chcieli??? zamiast czterech cywilnych???? gdy im Flota Rossiji serfuje po kanale. La Manche, albo i podlatuje bombowcem TU-160. pod Dieppe. wiesz gdze to?

Aha
środa, 12 lutego 2020, 16:14

I Francuzi i Niemcy uzywaja NH90, ale przeciez nie to napisalem. Chodzilo mi wlasnie, ze zamiast H160 we Francji czy NH90 w Niemczech, mozna do SAR kupic dedykowany helikopter w stajni Airbusa czyli H175!

Davien
środa, 12 lutego 2020, 19:22

Panie Aha, maszyna H175 nie jest dedykowany do SAR ale jakosmigłowiec dostawczy i transportowy dla platform wiertniczych. Nikt nie uzywa go jako SAR poza Hongkongiem wiec chyba sie panu maszyny pomyliły. Główny uzytkownik H175( czyli u nich Z-15) to armia chińska.

Aha
środa, 12 lutego 2020, 23:25

H175 jest dedykowanym smiglowcem morskim i na stronie Airbusa i tego modelu jest wymienione mozliwe zastosowanie, miedzy innymi stoi tam "po byku" SAR! Nie ma w ogole czegos takiego jak dedykowany smiglowiec SAR, jest smiglowiec, ktory ma dosc miejsca w kabinie, spelnia wszystkie najwyzsze certyfikaty do latania nad morzem i ladem i to byloby na tyle. Na tej stronie sa tez wersje/warianty kabin pokazane: dla transportu pracownikow na platformy, wersja SAR i inne! Jest to nowa konstrukcja i jedynie to tlumaczy, ze nie "wygrywa" z NH90, poniewaz panstwa zadeklarowaly odbior NH90 w pewnych ilosciach i wersjach. Kary konwencjonalne, ale tez pieniadze wyzucone w bloto na tworzenie roznych wersji NH90 sa tez waznym powodem. Na pewno H175 jest lepszym helikopterem do SAR nad morzem od H160! Nie tylko to, jest to zdecydowanie najlepszy smiglowiec morski Airbusa, jak nie ogolnie na rynku!

Davien
czwartek, 13 lutego 2020, 12:01

Panie Aha, po pierwsze H175 powstała pod potrzeby transportu na platformy wiertnicze więc nic dziwnego ze ma cechy morskie, po drugie SAR to nie tylko ratownictwo na morzu. A to pan przeciez pisał :"mozna do SAR kupic dedykowany helikopter w stajni Airbusa czyli H175!" Wiec jak to jest z tym dedykowanym do SAR?:) H175 to maszyna sprzed 11 lat i jezeli chodzi o możliwosci to taki np Caracal, AW-101 czy inne srednie śmigłowce wielozadaniowe sa od niego lepsze i to sporo. A H175 w Europie nie uzywa żadne panstwo, jedynie dwie prywatne firmy z czego w CHC tez nie robi za maszyne SAR ale jak dostawczaka dla platform.

mc.
środa, 12 lutego 2020, 13:24

Nie mogę powstrzymać się od złośliwości - Jak to, Francja nie chcę kupić Caracali ?????

Davien
środa, 12 lutego 2020, 16:07

Ale wie pan panie mc ze Caracal to nie Sar ale CSAR i jest o jakies 4 tony cięzszy?:)

Gnom
środa, 12 lutego 2020, 20:21

Mógłbyś wreszcie przeczytać, o wszechwiedzący, sugerowane ci przeze mnie ATP-10 i JTP-50 (tak na początek, bo do ATP-62 raczej nie masz dostępu). Gdy wreszcie to zrobisz dowiesz się czym jest SAR i CSAR i jakie ma cechy wspólne, a jakie różne w wymaganym wyposażeniu i procedurach. Ale cieszę się, że wreszcie zauważyłeś lekkie śmigłowce SAR (patrz ATP-10) i dowiesz się dlaczego nad Bałtykiem ważne są również Anakondy, a nie tylko Mi-14 czy za chwilę AW-101. A H-225 do zadań SAR używane są w kilku krajach, w tym obok Polski na Ukrainie.

rmarcin555
czwartek, 13 lutego 2020, 10:03

@Gnom. Anakonda jest nie śmigłowcem SAR. Nawet lekkim. Cały program Sokół to jest nieporozumienie od początku do końca ze względu na niewystarczającą moc silników.

Davien
czwartek, 13 lutego 2020, 01:15

Panie Gnom, jak nauczysz sie odrózniać H225 od H225M to mozemy dyskuttowac bo ak na razie nie dośc ze masz zerowa wiedzę to... Ale jak widze nawet swoje fantazje przypisujesz innym wiec zegnam troliku.

W3-pl
środa, 12 lutego 2020, 18:33

Ale wiesz panie co znaczy ; largely lack confidence in the H225 helicopter," says Era.? To drugi operator - po tych wycofanych, dla sprzedania....Ukrainie he HE?! Spadek zaufania do H225, czyli za wiki. fr do "cywilnego" Caracal. ? Uprzejmie donosze Ja po przestudiowaniu flightglobal, jest ! TAM i boost SZYBSZe rozwijanie H160

-CB-
środa, 12 lutego 2020, 15:30

A my to niby mieliśmy Caracalami zastępować znacznie mniejsze Anakondy, czy duże Mi-14? Przyjmij do wiadomości, że nawet w SAR można równolegle wykorzystywać śmigłowce różnej wielkości.

dokk
środa, 12 lutego 2020, 14:09

W zeszłym roku zamówili 21 Caracali. Jak jest wyraźnie napisane w artykule, mają to być śmigłowce okrętowe, a więc dostosowane gabarytami do możliwości konkretnych okrętów.

Anty 50 C-cali przed 500+
środa, 12 lutego 2020, 17:05

bierzesz bratku Airbusa / helicoptrers wybija news...z 2019 : ..."additional ( DODATKOWY, czyli----1) H225M which will be operated by the French Air Force. The aircraft will be delivered (DOSTARCZONY zostanie-----)in a configuration that allows it to be interoperable with the existing fleet of 10 H225Ms"...Lotnictwo Wojskowe ma C-cali 10. koniec? kropka. Ps. w Ostanim postcie na Oficjalnej stronie, 2019 roku, w temacie C-cali Airbus wylicza----18 dostarczonych, w akcji od 2006 Francji. W Mali np. ,minus jeden rozwalony w misji szkoleniowej nocnej w Burkina Faso. To zza "miedzy" tego Mali gdzie dla wsparcia Caracali nie tylko wsparcie Cougara wali ALE i Chinooki z Brytanii...i nie tylko

Muniek
środa, 12 lutego 2020, 13:54

Ale chcą airbusa... a rodzaj maszyny do ich potrzeb pozwolmy dobierac Francuzom...

Kris
środa, 12 lutego 2020, 13:12

Nie chca Caracali? Ciekawe. Prosimy Pana Siemioniaka o komentarz.

-CB-
środa, 12 lutego 2020, 15:35

A my mieliśmy zastąpić nasze Anakondy Caracalami, czy znacznie większe Mi-14? Nawet my wykorzystujemy w SAR dwa różne typy różnych wielkości, więc dlaczego nie mogą tego robić Francuzi?

Anty 50 C-cali przed 500+
środa, 12 lutego 2020, 17:09

drogi -CB- ...cywilnych!! maszyn----Francuska Marynarka Wojenna planuje na 10 lat? a ILE jazgotu o cywilnych, "wykastrowanych" s70 i z Mielca. dla naszej kolntr- terror policji

fcuk
środa, 12 lutego 2020, 14:11

Ja ci to skomentuje. Naucz się czytać ze zrozumieniem, bo w artykule jest wyraźnie napisane, że to mają być śmigłowce okrętowe, a więc dopasowane do konkretnych okrętów.

Kris
środa, 12 lutego 2020, 17:34

Nie chodzi o te 4, chodzi o te 169 "Resort obrony Francji, planuje pozyskać łącznie 169 egzemplarzy H160M...".

Zboczek
środa, 12 lutego 2020, 13:49

@ Kris ależ chcą karaczany ale dopiero jako rozwiązanie DOCELOWE. Te cztery to tylko pomostowa.

Muniek
środa, 12 lutego 2020, 14:04

Trzeba zrozumiec co to SAR, Combat SAR oraz ZOP. Tutaj o ZOP/CSAR nie ma nic - tylko o SAR! Do SAR nie potrzeba Monster Heli typu Caracal

Zboczek
środa, 12 lutego 2020, 14:43

@ MUNIEK ... a ileż to było tutaj skowytów se jak zatonie na Bałtyku jakiś prom to z BH (nie mówiąc już o Anakondach) to piloci będą musieli zwolnić miejsce żeby kogokolwiek podjąć na pokład. Co innego takie karaczany paanie.. Echhh ta chytra Francja, żeby tak nie szanować życia swoich obywateli!!

Aha
środa, 12 lutego 2020, 14:27

Dokladnie! Polskie AW101 sa ZOP/SAR a nie CSAR. Do CombatSAR to jest wersja HH101A Caesar :) Do SAR wystarczy w zupelnosci H160, chociaz najlepszym helikopterem Airbusa i chyba na rynku ogolnie do morskiego SAR jest H175!

Aha
czwartek, 13 lutego 2020, 00:05

The Airbus Helicopters H175 is a new generation 7.8 tonne, 16 passenger aircraft, in the super-medium category. Its primary mission is to support off-shore oil and gas activities but it is also an excellent search and rescue (SAR) aircraft. The H175 is configured with the reliable and proven Pratt & Whitney PT-6 engines, a Helionix avionics suite with 4-axis autopilot, and fully certified to the latest FAR/JAR 29 certification standards. Jak zapewne pan Davien wie to do lotow na platformy i dla firm z branzy Oil&Gas nie kazdy helikopter jest odpowiedni i tylko kilka modeli spelnia kryteria a H175, jako jedyny, wszelakie standardy bez nawet jednego wyjatku! Jeszcze raz, to calkiem nowa maszyna, ktora ma byc hitem i planowana jest sprzedaz 1000 maszyn w 20 lat. A wersje SAR to Airbus zaczal mocno reklamowac dopiero z koncem ubieglego roku i maszyny dla Honkongu (GFS) maja byc referencja.

Davien
czwartek, 13 lutego 2020, 18:51

Panei Aha, z lotami na platformy doskonale radza sobie Pumy, Super Pumy, S-92 i inne maszyny. Podobnie z SAR. A jak widac jako SAR nei uzywa go nikt, jedynie Singapur jest nim zainteresowany w tej konfiguracji A loty na platformy z SAR nie maja nic wspólnego to odrebne kategorie maszyn. Aha nie ma kategorii super medium, tak go sobie po prostu nazywa Airbus. Natomiast Hongkong panei Aha zamówił H175 w wersji SAR w 2015r wiec cos nei tak chyba panu wyszło.

Davien
środa, 12 lutego 2020, 16:09

Ogólnie do SAR to najlepszy jest akurat AW-101 a nie H175

Aha
środa, 12 lutego 2020, 23:44

Jest wiekszy i to byloby na tyle. Jego rozmiar potrzebny jest jednak tylko moze w 2 na 10 akcji, jezeli w ogole, jest bardzo drogi w zakupie i utrzymaniu a jego trzy turbiny nic nie daja, bo w 99% przypadkow awrii/problemow z napedem "padaja" wszystkie silniki na raz i trzy zamiast dwoch to tylko droga fanaberia i wieksze koszty zakupu plus duzo wieksze koszty serwisowania i czas potrzebny na serwis. Nie jest to zly smiglowiec, ale H175 ze swoimi gabarytami zupelnie wystarczy a parametry lotu ma lepsze, ze o ekonomii rozmawiac nie bedziemy, bo przepasc dzieli te helikoptery w tej kwestii!

Davien
czwartek, 13 lutego 2020, 12:06

Panie Aha, to jak to jest ze nikt nie chce tego "super" H175 w tej roli, ba nawet taka CHCnie widzi go tam ale jedynie jako dostawczaka dla platform. Nikt w Europie nie uzywa tej maszyny poza dwomaprywatnymi firmami, zadne państwo gonie wybrało. A AW-101 jest nie tylko większy ale i bezpieczniejszy dolotów nad morzem,może zabrac więcej sprzetu ratunkowego wiec proszę bez manipulacji. Jakos takie firmy jak Bristow,CHC wolą duże maszyny do SAR a nie łupinki

Reklama
Tweets Defence24
 
Reklama
Reklama