Pierwszy Super Hornet Block III [WIDEO]

12 maja 2020, 14:02
Suer hornet block iii
Fot. Boeing

Koncern Boeing zakończył budowę pierwszego z dwóch egzemplarzy testowych samolotu F/A-18F Super Hornet Block III. Jest to głęboko zmodernizowany wariant tego myśliwca, który niebawem trafi do Air Test and Evaluation Squadron 23 (VX-23), jednostki US Navy, która ma ocenić zastosowane rozwiązania, takie jak panoramiczny ekran dotykowy czy szerokopasmowe łącza danych i zasobnik IRST. Marynarka wojenna USA zamówiła już 78 samolotów w wersji Block III, a Kuwejt kolejnych 28.

Maszyna która dokonała oficjalnego rolloutu z zakładów Boeing w St. Louis 8 maja 2020, to wariant o znacznie podwyższonych możliwościach wykrywania celów i komunikacji, wyposażony też w spektakularne, niemal półmetrowej szerokości dotykowe ekrany wielofunkcyjne zamiast obecnie stosowanych pięciu mniejszych MFD. Dwa samoloty mają trafić do testów i ewaluacji w specjalnej jednostce US Navy. Jeszcze w tym roku powinny rozpocząć się dostawy samolotów seryjnych, które stanowią coś na kształt rozwiązania pomostowego w związku z opóźnieniami F-35C, ale też próbę utrzymania Super Horneta w grze. Boeing nie ma zamiaru rezygnować bez walki z pozycji, jaką daje mu ponad pół tysiąca Super Hornetów i Growlerów na pokładach amerykańskich lotniskowców.

 Zaprezentowany wariant myśliwca wielozadaniowego w wersji dwumiejscowej F/A-18F Super Hornet oznaczony jako Block III, to modyfikacja projektu Advanced Super Hornet (ASH) w której zrezygnowano z aplikacji technologii stealth koncentrując się na możliwościach wykrywania i zwalczania różnego rodzaju celów i sieciocentryczności.

Nowy Super Hornet Block III ma być zdolny do odbierania, przetwarzania i przesyłania informacji taktycznych oraz odbierania koordynat celu od samolotów F-35, EA-18G Growler i E-2D Hawkeye w czasie rzeczywistym i w sposób obniżający ryzyko wykrycia. Zastosowano nowe systemy łączności satelitarnej i bezpośredniej. W zakresie środków wykrywania i identyfikacji celów jest wyposażony w zmodernizowany radar AN/APG-79 z anteną AESA i układ samoobrony AN/ALQ-214. Pod kadłubem przewidziano podwieszanie zasobnika IRST (InfraRed Search and Track) typu AN/ASG-34, który testowano na standardowym F/A-18F już w 2016 roku. Umożliwia on nie tylko optoelektroniczne (a więc pasywne i niewykrywalne) namierzanie i identyfikację celów, ale również naprowadzanie na nie pocisków kierowanych powietrze-powietrze.

image
Kabina F/A-18F Super Hornet Block III to całkiem nowa jakość. Fot. Boeing 

Najbardziej spektakularne zmiany widać jednak w kabinie, gdzie zamiast obecnie stosowanych wielu małych wyświetlaczy wielofunkcyjnych w samolocie Block III znajdzie się pojedynczy, panoramiczny ekran dotykowy o wymiarach 48,3cm x 25,4cm. Rozwiązanie to zapożyczono z programu F-15X.

Osiągi samolotu Super Hornet, takie jak zasięg czy okresy międzyremontowe, również mają ulec poprawie. Dzięki zastosowaniu zbiorników konforemnych na górnej powierzchni kadłuba możliwe jest zwiększenie zasięgu o około 220 km czyli o 20 do 30 minut lotu. Dzięki wzmocnieniu struktury jej planowany resurs ma sięgać 10 tys. godzin, zamiast obecnych 6 tys.

Pierwszym klientem okazał się Kuwejt, który już w połowie 2018 roku zakontraktował 28 nowych samolotów. Ich dostawy powinny rozpocząć się jeszcze w 2020 roku. Jednak największym odbiorcą, co nie powinno dziwić, pozostaną Stany Zjednoczone. W marcu 2019 roku US Navy zamówiła 78 samolotów Super Hornet Block III za ponad 4 mld dolarów. Planowane jest również zmodyfikowanie do tego standardu znacznej części z obecnie eksploatowanych ponad 540 samolotów w wersji jedno i dwumiejscowej. Maszyny Boeing F/A-18E/F Super Hornet Block III będą eksploatowane przez długi czas równolegle z samolotami 5. generacji Lockheed Martin F-35C Lightning II.

Reklama
KomentarzeLiczba komentarzy: 73
Reklama
Stoltenberg
środa, 13 maja 2020, 12:35

Swietna maszyna :)

Orthodox
wtorek, 12 maja 2020, 21:49

Gdyby w momęcie wyboru Jastrzębi były Superhornety, byłyby zdecydowanie najlepszym wyborem.

fcuk
środa, 13 maja 2020, 13:04

SuperHornet jest zdecydowanie droższy od F-16, które są niezłe i budżetowe.

R
środa, 13 maja 2020, 18:12

zdecydowanie droższy? napweno?

plusik
środa, 13 maja 2020, 12:05

Co by było to by było a SH nie były nam proponowane. A co by było gdybyśmy wybrali Saaba i Gripeny? Należy dokupić F-16 i skupić się na OPL a potem myśleć o zakupie gotowego- zakończonego produktu jakim jest F-35!

fghf
środa, 13 maja 2020, 13:15

Z zakończeniem F-35 będzie jak ze szczepionką na HIV.

:))
środa, 13 maja 2020, 10:51

Fakt wybór F 16 zważył na kierunku rozwoju lotnictwa i innych systemów w Polsce...

rerd
środa, 13 maja 2020, 00:51

Gdyby w momencie wyboru Husarii były Superhornety, byłyby zdecydowanie najlepszym wyborem.

adam
wtorek, 12 maja 2020, 20:37

Widać, że nawet sama US Navy nie wierzy zbytnio w poddzwiękowy F35 i nie ma zamiaru pozbywać się F18.

Vvv
środa, 13 maja 2020, 04:02

A może są opóźnienia w dostawach F-35b/c i flota starzejących się F-18 wkrótce przestanie moc latać?

plusik
środa, 13 maja 2020, 12:06

A może chcą boeinga na powierzchni utrzymać a może SH nadal dają radę?

Davien
środa, 13 maja 2020, 03:18

Adam, potzreby USN to ok 1000 samolotów, F-35C powstaje 340, wystarczy za odpowiedz? > Nigdy F-35 nei miały zastapic SuperHornetów

Gnom
środa, 13 maja 2020, 20:44

A to dlaczego ? - przecież twierdzisz że są tanie i do wszystkiego. Strasznie rozrzutni i bezmyślni ci z Navy, że nie kupują F-35 za F-18, a może już 340 F-35 zastępuje 1000 F-18, jak to jest?

Davien
środa, 13 maja 2020, 23:33

Gnomku może dlatego ze USN uzywa ponad 1000 samolotów i 340 zamówionych F-35C i trochę F-35B nie zastapia wszystkich, bo nawet nei musza. Dalej nikt nei ma nic lepszego od F-18E jako maszyny pokładowej:)) Ale jak zwykle musiałes się "popisac" niewiedzą:)

Gnom
czwartek, 14 maja 2020, 09:56

Ty faktycznie "nie kumasz polskiego" to jednak nie jest twój pierwszy język. Nie odpowiedziałeś na ironiczne pytanie tylko powtórzyłeś swoje hasło z postu wcześniej. Ja wiem, że F-18 to koń roboczy USN, jak F-16 w USAF, i dlatego pytam cie z jakiego powodu USN nie zastępuje nim F-18 jak F-16 zostaje zastąpiony przez F-35 w USAF? Słucham odpowiedzi..

czytelnik D24
środa, 13 maja 2020, 00:16

LM nie nadąża z zamówieniami na F-35 a flota samolotów US NAVY się starzeje i trzeba wymieniać już. Wiara nie ma tu nic do rzeczy.

JPC
czwartek, 14 maja 2020, 12:02

bzdura - dla USN F-35 jest dzieckiem niechcianym tak jak kiedys byl nim F-111B. Wmuszono im ten program odgórnie bo mial być "joint" a główna formacja ktora za tym lobbowala bylo.... USMC, ktore jako pierwsze przystapiło do... redukcji stanu posiadania F35B. Z punktu widzenia s ogólnej koncepcji płatowca samolot ten został przy narodzinach okaleczony przez koniecznosc unifikacji z wersja B - maly zasieg, duze obciażenie powierzchni nośnej, niewielka pojemnosc komór uzbrojenia - mozna nawet zryzykowac stwierdzenie ze nie jest to tak naprawde samolot 5 generacji - przyczyna jest prosta - jego zdolnosc do lotow z predkoscia naddzwiekowa jakas jest - ale slowo "dlugotrwale" nie pojawia sie nawet w folderach reklamowych lockmartu.

dd
wtorek, 12 maja 2020, 18:11

Przewaga techniczna USA nad komunistami jest tak duża, że po nowe wersje starego F-16 czy F-18 są lepsze niż J-20/Su-57.

plusik
środa, 13 maja 2020, 12:06

z su57 to się zgoda ale od J-20 to chyba jednak nie

oPOrtunista
środa, 13 maja 2020, 11:47

Technologicznie zawsze Amerykanie byli do przodu i żadne zaklinanie rzeczywistości na wschodzie czy ostatnio (jak w przypadku nieboraka Su-57) odgórne carskie "ukazy" typu ma być najlepszy, ja car tak mówię, nie stworzą nowej prawdy.

prawda nie boli.
wtorek, 12 maja 2020, 22:48

To nie ulega żadnej wątpliwości. Nawet piloci z francji którzy podczas kurtuazyjnych na amerykanskim lotniskowcu wizyt mieli okazje latać na Super Hornetach, doceniali możliwości ich stacji radiolokacyjnych oraz szybkości obróbki danych i komunikacji. W blocku 3 z cała pewnościa te parametry ulegną poprawie.

12345
wtorek, 12 maja 2020, 18:02

Zgadzam się z Davienem, a poza tym, to F-16 jest dużo tańszy w eksploatacji od F-18 i w kupnie też, ponieważ ma 1 silnik a nie 2, więc zjada dużo mniej paliwa. F-16 ma też większy zasięg o 2 razy od F-18.

Dawo
środa, 13 maja 2020, 08:51

No normalnie moc argumentów mnie przygniotła. Sprawdź waść jaki jest stopień skomplikowania tych silników. Koszta eksploatacji różnią się o około 20 % na korzyść F-16. Ale masz jeden silnik, który nie będzie już znacząco rozwijany. GE414 ma swoją wersje rozwojową o większej mocy i mniejszym zużyciu paliwa. Na zadanie klienta może być opracowana wersje TVE- z wektorowanym kierunkiem ciągu. F-16 ma dwa razy większy zasięg? Promień bojowy wypada wyraźnie na korzyść SH. Dla typu misji Hi-LO-Hi z dwoma zakonnikami JSOW oraz dwiema rakietami AIM-120 ( w SH dodatkowo 2xAIM-9) z zbiornikami pod skrzydłami i kadłubem wynosi odpowiednio 720 i 880 km.

Davien
środa, 13 maja 2020, 13:14

Panie Dawo, silniki P&W czy GE są tez rozwijane,nie tylko F-16 ich uzywaja:) a F414 EPE est rozwijany od dawna i jak widac chyba go nie bardzo moga dokonczyc. Nie ma obecnie żadnej wersji GE-414 z TVC. A co do zasięgu bojowego to dla F-18E w wersji mysliwskiej z 2x AIM-9 i 2x AIM-120 wynosi on 760km a misji uderzeniowych z bombami 4x 450kg 2x AIm-9 i dwoma zbiornikami po 1800l paliwa całe 722km Dla F-16 w starejwersji Bl 50/52( Polska ma nowsze Bl52+) zasieg do misji uderzeniowych bez zbiorników paliwa i z 4x 450kg bomb wynosi 550km a w F-18 zbiorniki paliwa prawie podwajaja jego zapas.

JPC
czwartek, 14 maja 2020, 12:08

hahahaha - kolega to jest niedoinformowany - GE testowalo i to dosyc intensywnie TVC na f- niestety sprawa umarla razem z F-136 - no i oczywiscie "F35 walczy z dystansu a na krotkim dystansie wystarczy helm + EOS" - osobiscie gdybym mial walczyc to chcial bym miec kazdy mozliwy atut w rece

LORD
środa, 13 maja 2020, 21:00

Nie zasięg tylko promień działania. Nie mylcie pojęć. Dwa, że SH jesli chodzi o przeżywalność na placu boju bije F16 na łeb. Przewaga 2 silników robi swoje. No i F18 ns wersję Growler. Nam bardzo potrzebną przy stanie naszej OPL. Ja widzę obie konstrukcje działajace wspólnie u nas. Po 4 eskadry i dwie wsparcia przez F35 i miałoby to sens. No i należy zastanowić się nad czymś w stylu A10 bo na Ruski złom na gąsiennicach byłyby idealne. To musiałaby być konstrukcja budżetowa ale z dobrym wygarem. Od razu mówię, że bojowa wersja Mastera odpada ze względu na ilość przenoszonego uzbrojenia.

Davien
środa, 13 maja 2020, 23:39

Zasięg bojowy panei Lord a nie normalny czy do pzrebazowania bo podawałem własneizasieg bojowy. Co do przezywalności to dwa silniki były zwyczajnei wymagane bo maja za mała moc pojedyńczo w stosunku do masy maszyny. A teraz dalej. Growlery niewiele panu dadzą bez porządnej osłony a tym bardziej bez AN/ALE-99 a na razie jedynie Australia dostałazgodę na kupno. A-10 i podobne maszyny wymagaja pełnego panowania w powietrzu albo je zwyczajnie wybija mysliwce wroga

Dawo
środa, 13 maja 2020, 15:58

Na zadanie klienta może być opracowana wersja z TVC- nie pisałem ze jest, już gotowa. Silnik w odmianie EPE, jest gotowy do produkcji maloseryjnej. US Navy póki co go nie zamówiła.

Davien
środa, 13 maja 2020, 19:55

Dawo, konstrukcja F-18 wytrzymuje maks 7,8g wiec TVC niewiele da , zreszta i tak jest skuteczny tylko przy poddżwiekowych.

Vege
wtorek, 12 maja 2020, 21:04

Akurat 2 silniki to największy wzrost współczynnika przetrwania w walce, z tego co pamiętam to F16 ma ten 2x większy zasięg w konfiguracji do przebazowania nie bojowej

Davien
środa, 13 maja 2020, 03:20

W Bojowej i F-18E bl III i F-16bl 52+ mają podobny a dzieli je 20 lat. Dla F-16V/bl 70/72 ma byc wiecej ale ile nie podają.

dawo
wtorek, 12 maja 2020, 16:36

Ależ to jest maszyna... Wręcz idealna dla nas. Stosunkowo tania w zakupie i eksploatacji, w pełni wielozadaniowa, dopracowana, niezawodna, może przenosić nawet 14 rakiet powietrze- powietrze i bardzo szeroki wachlarz uzbrojenia, może pełnić rolę powietrznego tankowca, posiada modułową budowę (ułatwienia serwisowe) i doskonale nadaje się do działania w rozproszeniu (DOL)- dodatkowo istnieje wersja WRE/SEAD. Pamiętam jaki żal mieli piloci w 2000 roku, kiedy odrzucono maszyny starszych wersji (C/D) z przetargu, w którym wygrał F-16.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
wtorek, 12 maja 2020, 19:19

Zgadzam się

Davien
wtorek, 12 maja 2020, 17:16

Dawo, przypomnę ci ze F-18 przegrał z F-16 w konkursie dla USAF .

Pawlak
środa, 13 maja 2020, 11:25

Wszystko zalezy od wymagan stawianych maszynie.Jesli USAF chcialo miec mniejszy , tanszy masowo produkowany samolot. Do tego dochodza do czynniki takie jak lobby, czy tez utrzymanie miejsc pracy, ktore w stanach sie bierze na powaznie

Orthodox
wtorek, 12 maja 2020, 21:41

I co z tego. NAVY postawiła na F-18. Obie konstrukcje są produkowane i rozwijane do dzisiaj. I skończą w tym samym czasie.

Davien
środa, 13 maja 2020, 03:21

Raczej nie, F-18E przetrwa zapewne dłużej bo zastapia go dopiero maszyny z programu F/A-XX a F-16 bedzie zastepowany juz prez F-35. Równei długo co F-18 przetrwa zapewne F-15E

Vege
wtorek, 12 maja 2020, 20:41

Davien Przypominij sobie jaka wtedy była oferta McD jakbyśmy się zdecydowali i suki też zastąpić

Davien
środa, 13 maja 2020, 03:23

Vege, w przetargu startowal Mirage, F-16 i Gripen a nei F-18E, a MDD nie istnieje od 1997r wiec jak co to byłby Boeing.

Vege
środa, 13 maja 2020, 15:44

Hmm a jednak "Polscy piloci wykonywli loty zapoznawcze na samolotach "Hornet", m.in.: - w 1992 r. podczas wizyty w kanadyjskiej bazie w Niemczech, polscy lotnicy wykonywali loty na samolotach CF-188B "Hornet" należących do 439 Sqn Canadian Forces Air Command, - na samolocie F/A-18 "Hornet" latał gen. pil. Andrzej Błasik, - w sierpniu 1998 r., podczas pokazów w Dęblinie, na samolocie F / A-18D "Hornet" wykonałł lot gen. bryg. pil. Jacek Bartoszcze, - w dniach 23.11.-412.2009 r. piloci z 10 Eskadry Lotnictwa Taktycznego brali udział w ćwiczeniach "Squadron Exchange" w Hiszpanii. W ich trakcie wykonywali loty zapoznawcze na hiszpańskich samolotach EF-18BM "Hornet". W pierwszej połowie 1996 r. firma McDonnell Douglas złożyła ofertę dostawy dla Polskich Sił Powietrznych samolotów myśliwskich McDonnell Douglas F-18 ”Hornet”. Jego konkurentami był samolot amerykański Lockheed Martin F-16C/D ”Fighting Falcon”, szwedzki SAAB JAS-39 ”Gripen” oraz francuski Dassault-Breguet ”Mirage 2000”. W przypadku wyboru przez Polskie Siły Powietrzne samolotu ”Hornet”, jako podstawowej maszyny wielozadaniowej, Polska musiałaby zakupić tylko 20 gotowych maszyn, reszta mogłaby być produkowana w PZL Mielec, gdzie udział podzespołów polskiej produkcji sięgać mógłby aż 60%. Mielec stałby się tez centrum remontowym dla ”Hornetów” na Europę Środkową i Północną. Był to chyba najkorzystniejszy offset przemysłowy w dziedzinie sprzętu wojskowego jaki wówczas Polsce zaoferowano. W dniach 23-25.08.1996 r., podczas obchodów Święta Lotnictwa Polskiego, na lotnisku wojskowym w Bydgoszczy prezentowany był samolot McDonnell Douglas F-18 ”Hornet” w wersji dwumiejscowej. 27.08.1998 r., na dwa dni przed Air Show będącym kulminacją obchodów 80-lecia Polskiego Lotnictwa, firma Boeing zorganizowała na lotnisku WSOSP w Dęblinie specjalną prezentację samolotu F-18. Dziennikarzom umożliwiono zapoznanie się z samolotem F/A-18D, jego konstrukcją i własnościami."

Davien
środa, 13 maja 2020, 20:06

Vege, Hornet do SH ma sie tak jak F-16A d F-16E. Do tego Hornet wtedy ustepował jeszcze bardziej F-16 niz obecnie, a dzis miałbys flote pzrestarzałych maszyn których kazdy sie pozbywa, albo juz pozbył. Z F-18C/D nie zrobisz F-18E/F a Hornet nie startował w polskim pzretargu, który był pózneij. I bardzo dobrze że nei wybralismy Horneta bo bys panei Vege został z reka w nocniku bo juz w 19995r poleciał pierwszy F-18E Offset istotnie był niezły, ale nie dla offsetu sie kupuje mysliwce ale do walki Kolejna rzecz to cena jaka musiałby pan za to wszystko zapłacic.

JPC
czwartek, 14 maja 2020, 12:16

jesli kolega chce to gdzies w szpargałach w piwnicy znajde foldery reklamowe Boeinga pt "Super Hornet dla Polski" - jak jest "little polish" to moge nawet przetłumaczyc z powrotem na angielski. Poza tym to chyba mialem przeywidzenia jak wchodzilem do naczepy w której byl uproszczony symulator SH a przed nia tłum swojskich decydentów spijal alkohol serwowany przez hostessy Boeinga...

Vege
środa, 13 maja 2020, 22:25

Tylko w na MSPO 99 już Boeing powtórzył tą ofertę dla F-18E, prawda jest taka że block 1 do najbardziej udanych nie należał.

Davien
czwartek, 14 maja 2020, 03:14

Jednak w przetargu nei wystartowali, czyli albo Boeing zwyczajnie nei dostał zgody albo by się nei wyrobili z dostawami. Jak porównac F-18E do F-16 bl 52+ to tu nieco lepiej wypada F-18E choc tani to on nie byłby.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
wtorek, 12 maja 2020, 19:33

Davien po pierwsze nie z F-18 a po drugie to USAF ma wiele typów maszyn i wszystkiego nie stawia na samolot najlżejszy najtańszy, oprócz budżetowego F-16 równolegle wprowadzali F-15 i A-10 które się uzupełniają.

Davien
środa, 13 maja 2020, 03:24

Grzegorz, porównujemy który lepszy dla Polski F-16 czy F-18, co ma do tego F-15 czy A-10?? Zwłaszcza że F-15 i F-16 miały zupełnie inne zadania a placu boju.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 13 maja 2020, 20:57

Dlatego że porównujemy który lepszy to trzeba brać pod uwagę zadania stawiane tym maszynom i F/A-18 jest bardziej uniwersalny od F-16

Davien
środa, 13 maja 2020, 23:41

A niby to jakim cudem?? F-18E to tak jak F-16 C maszyna wielozadaniowa ale optymalizowana pod działania z pokłądu lotniskowców Akurat F-16 pzrenosi bron p-z lepiej dostosowana do działąn ladowych od F-18

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
czwartek, 14 maja 2020, 08:52

Różnice są większe niż myślisz, przede wszystkim F-18 był zaprojektowany jako lekki myśliwiec przewagi powietrznej i jest maszyną wysoko manewrową w dawnych czasach miał uzupełniać ociężałe F-14, jest bardziej zwrotny od wszystkiego co USA wprowadziły do czasu F-22, po za tym w oznaczeniu nie bez powodu jest ta litera A bo to nie żaden F-18 tylko F/A-18 czyli samolot dobrze sobie radzący w misjach szturmowych i bombowych, i co już pokazano F/A-18 może skutecznie walczyć z myśliwcami bez przerywania misji uderzeniowej to znaczy bez odrzucenia bomb co w przypadku F-16 jest nierealne bo bombki F-16 bardzo ciążą. Super Hornet mimo że cięższy od Horneta to nadal ma jego zalety i ładnie lata obciążony a nawet jest szybszy.

Rafale.
wtorek, 12 maja 2020, 19:14

F-16 wygrał z F-17, nie F-18. Dawo ma rację, ten samolot najbardziej wpisuje się w nasze potrzeby operacyjne. Przy przewadze liczebnej przeciwnika, ilość rakiet jest niezwykle ważnym parametrem. Do tego to cudeńko IRST.

Davien
środa, 13 maja 2020, 03:26

IRST maja tez juz nasze F-16, w wersji F-16V jest to system wbudwany w samolot a nei w zbiorniku podwieszanym, radar SABR jest sporo nowszy od AN/APG-79 a co do liczby rakiet to F-16V zabiera też całkiem sporo.A traz porównaj sobie F-16 i F-18 do F-35 czyli dla nas najlepszej maszyny.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 13 maja 2020, 21:05

IRST nie mają nasze F-16 mają zasobnik Sniper a to trochę inna bajka. Co do porównania maszyn to Niemcy już porównali co jest lepsze to powinno wystarczyć.

Dawo
środa, 13 maja 2020, 16:00

SABR jak i jego konkurent RACR ustępują AN/APG-79. To ze coś jest nowsze nie znaczy ze lepsze.

Davien
środa, 13 maja 2020, 20:09

Dawo, padłem ze śmeichu:)) Wg ciebei stary AESA na GaAS jest lepszy od nowoczesnego AESA na GaN powstałego z wykorzystaniem najnowszych technologii??

plusik
środa, 13 maja 2020, 12:08

Nie bo nie mamy OPL a Rosjanie mają w zasięgu nasze lotniska.

Dalej patrzący
wtorek, 12 maja 2020, 18:01

Davien. Jakie to ma znaczenie. To było 30 lat temu. Super Hornet ewoluował. W tym momencie to absolutnie najlepszy samolot IV generacji.

Davien
wtorek, 12 maja 2020, 21:58

Taak, jak na razie to ustępuje nei tylko F-16 bl 70/72 ale przede wszystkim F-5AE czyli najlepszej maszynie gen 4+

Dawo
środa, 13 maja 2020, 08:52

A uważasz tak,bo?

Davien
środa, 13 maja 2020, 13:17

Gorszy radar ,manewrowość, predkośc , bardziej ubogie uzbrojenie pow-ziemia a to porównanie z F-16V bo F-15AE deklasuje SH jeszcze bardziej:)

Dawo
środa, 13 maja 2020, 16:05

Radar od F-16 znacznie lepszy, manewrowość od F-15 lepsza, najszerszy wachlarz przenoszonego uzbrojenia oraz największe możliwości np. 6xGBU-24 czy 4xAGM-158A/B/C- nie F-15 ani F-16 tyle nie zabierze (pisze o separacji, nie masie). Pod jakim kontem ustępuje najnowszym odmianom myśliwców USAF?

Davien
środa, 13 maja 2020, 20:18

Dawo, nei rozsmieszaj ludzi:)) SABR jest znacznei lepszym radarem od starego dosyc APG-79 manewrowość od F-15AE tez gorsza bo konstrukcja nei wytrzymuje takich przeciażen jak w Strike Eagle, a juz uzbrojeniem to pojechałes na całego:) Ale rozumiem ze 12 AIM-120 dlaSH vs 16 AIm-120 i 4AIM-9X dla F-15AE to Sh bierze wiecej:)) Ale dla twojej wiedzy: F-15AE/F-15Q/SA/X mają łacznie możliwość ppodwieszenia do 14 sztuk broni p-z lub belek wielozamkowych i do 20-22 pociskó p-p, bawimy się dalej:)) Aha typowa konfiguracja uderzeniowa dla F-15AE to 18x SDB, 4x AIM-120 1x JDAM i 2x HARM/AARGM w zbiorniki z paliwem, i to przy zasięgu bojowym ponad 1200km, ma pan cos jeszcze do dodania?

Vege
środa, 13 maja 2020, 01:05

Davien Chyba F15 AE, tylko to inna kategoria wagowa i cenowa. Na chwilę obecną to ciężko porównywać super szerszenia block3 ze żmija - to są 2 pierwsze egzemplarze przekazane do testów.

Davien
środa, 13 maja 2020, 13:20

Tak, jedynkami nie weszła ,sorry. A co do porównania z F-15AE to dalej patrzacy napisał:"W tym momencie to absolutnie najlepszy samolot IV generacji." I do tego się odnosiłem a nei do porównan klas maszyn. Zreszta dość ciekawe przy SH jest to że Boeing mimo zapowiedzi że bedzie miał RCS mniejszo od F-117 zrezygnował z tego.

Dawo
wtorek, 12 maja 2020, 17:59

O co z tego? Dla nas to o wiele lepsza maszyna niż F-16. Pod każdym względem.

Marek
wtorek, 12 maja 2020, 23:20

Masz rację. Najlepsza. Z wirem w baku włącznie.

GW
wtorek, 12 maja 2020, 17:58

F-16 wygral ale nie z F-18 tylko z F-17.

pytajnik
wtorek, 12 maja 2020, 16:26

Ekran fajny, ale czy pilotowi nie będą przeszkadzały te zielone klawisze, na smartfonie do kitu się na nich pisze, a gdzie jeszcze jak masz to robić w rękawicy ..., może tę klawiaturę trzeba było zostawić tradycyjną ...

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
wtorek, 12 maja 2020, 19:25

Tradycyjnej klawiatury na SH nie ma, była na Hornecie, Jestem ciekaw co będzie jak taki wielki wyświetlacz zawiedzie, zapasowych nie ma i lipa pilot będzie bezradny bo z tego steruje prawie wszystkimi systemami, zresztą przerost formy nad treścią.

dawo
wtorek, 12 maja 2020, 22:46

Komputer misji, pozwoli pilotować samolot za pomocą... tabletu, który ma być na wyposażeniu każdego samolotu. To nie żart. Tablet ma spełniać kilka dodatkowych funkcji, i być przenoszony przez pilota niczym mapa na prawym udzie. Za pomocą właśnie tabletu, operator w wersjach dwuosobowych ma mieć podgląd parametrów lotu maszyny, podczas gdy ekran główny "poświęcony" będzie np. lojalnemu skrzydłowemu.

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz
środa, 13 maja 2020, 21:01

Nadal uważam że przerost formy nad treścią , może to i dobre dla operatora systemów ale nie dla pilota

Dawo
wtorek, 12 maja 2020, 18:02

Podstawowe funkcje będą obsługiwane głosowo.

plusik
wtorek, 12 maja 2020, 20:13

A będzie najnowsza odalona snake?

Dawo
środa, 13 maja 2020, 08:53

Tak.

plusik
środa, 13 maja 2020, 12:08

To brać bedzie co robić na przestoju

Tweets Defence24