Reklama

Siły zbrojne

F/A-18 Super Hornet z systemem wykrywania w podczerwieni

Fot. Lockheed Martin
Fot. Lockheed Martin

Koncern Boeing otrzymał od Pentagonu kontrakt na rozpoczęcie produkcji małoseryjnej systemu wykrywania i śledzenia celów w podczerwieni przeznaczonego dla myśliwców F/A-18E/F Super Hornet.

Pentagon podpisał umowę na dostarczenie 12 systemów wykrywania i śledzenia celów w podczerwieni przeznaczonego dla myśliwców F/A-18E/F Super Hornet. Wartość kontraktu wynosi 82 mln dolarów.

Czytaj także: US Navy zakupi Super Hornety w miejsce F-35?

Układ IRST (InfraRed Search and Track) przeznaczony dla maszyn Super Hornet został opracowany przez koncerny Boeing i Lockheed Martin. W założeniu ma umożliwić pasywne wykrywanie i śledzenie celów (w tym samolotów i śmigłowców) na dużych odległościach, również w środowisku silnych zakłóceń elektronicznych.  

System został opracowany z wykorzystaniem doświadczeń, nabytych przy budowie urządzeń, wykorzystywanych na samolotach F-14 Tomcat (wycofanych z eksploatacji w US Navy w 2006 roku) oraz na maszynach F-15 należących do użytkowników zagranicznych.

Reklama

Wideo: Rok dronów, po co Apache, Ukraina i Syria - Defence24Week 104

Komentarze (3)

  1. 45

    Żadna armia nie przyjmie na wyposażenie sprzętu którego nie sprawdzi. Ja z ruską elektroniką wojskową miałem do czynienia i dlatego nic złego na nią nie napiszę. Miała jedną wadę ,była duża . Działala całkiem,całkiem. Ten system w sowieckim lotnictwie był systemem pomocniczym pilota. Jego rola była inna bo taktyka sowieckiego lotnictwa była inna niż np USA. Ani lepsza ani gorsza tylko inna. Jeśli USA to wprowadza tzn przechodzi na ruską taktykę działania. Sprzęt zawsze odzwierciedla taktykę bo jego twórcą jest specyfikacja czyli wymagania armii.

    1. Davien

      System IRST jako pierwszy miał F-14 Tomcat więc to raczej Rosja się wzorowała na USA pod tym względem. USA nie używało systemów na podczerwień przez pewien czas bo w przeciwieństwie do radarów były relatywnie słabe, obecnie jak jest technologia taka jak na F-35 pod tym względem to wracają bo teraz te systemy zapewniaja odpowiednie parametry. EOTS/DAS wykrywa cele z ponad 100km, a IRST 21 korzysta z tej samej technologii

  2. Hamer

    Ruskie złomy juz 30 lat używają sys. IR

    1. vvv

      ktore modele oraz o jakich parametrach. widac ze nie odrozniasz obu systemow bo rosjanie nie posaiadaja takich zasobnikow.

    2. Viktor

      Amerykańskie też no i?

    3. z netu

      Takie wyposażenie ma dopiero sens kiedy jakość detektorów podczerwieni pozwala osiągać parametry wykrywania chociaż zbliżone do parametrów pracy radaru. Rosyjskie OLS od takich parametrów bardzo znacznie odstają i dlatego sens ich stosowania jest mocno dyskusyjny. W USA dopiero opracowanie nowej generacji systemów IRST z wykorzystaniem techniki studni kwantowych i dopracowanie technologii w oparciu o antymonek indu (InSb) na matrycach FPA przywróciło do łask systemy na podczerwień jako pasywne środki wykrywania. Dlatego przywróciło gdyż pierwszy system na podczerwień IRST powstał w USA i został zainstalowany na samolotach serii F-1xx, F-8 Crusader oraz F-4 Phantom. Amerykańska Firma Hughes przodowała na świecie w produkcji systemów IR w tamtym okresie, opracowując systemy dla USAF i NASA. Szwedzki Saab zakupił od Hughes systemy IRST N71 dla swojego J-35 Draken.

  3. gts

    A cos wiecej? Ma to byc zabudowany system (choc miejsca na niego nie ma) czy zasobnik? Jesli zasobnik to na jakim wezle moze byc montowany i jakie sa tego konsekwencje...

    1. EgonOlsen

      Czujnik jest montowany w nosowej części zbiornika paliwa podwieszanego na węźle centralnym

    2. Viktor

      Uwaga podpowiedź. Znajduje się na zdjęciu.

    3. Ares

      Na samolocie F-18 zostanie zamontowany najnowszej generacji sensor podczerwieni IRST21 w postaci zasobnika "Legion Pod" który zostanie zawieszony w nosowej części zbiornika na paliwo.

Reklama