Reklama

Siły zbrojne

Łotwa: pierwsze KTO 6x6 dostarczone

Fot. Patria
Fot. Patria

Jak poinformowała fińska spółka Patria, pierwsza partia kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 trafiła na Łotwę. Po przekazaniu łotewskiej armii posłużą one najprawdopodobniej do szkolenia pierwszych załóg w pododdziałach przewidzianych do przezbrojenia w te pojazdy.

Dostawy transporterów poprzedzone były przeprowadzonym w zakładach Patrii w Hämeenlinna na południu Finlandii szkoleniem wybranej grupy łotewskich żołnierzy. W czasie dwutygodniowego kursu doskonalili oni umiejętności w zakresie eksploatacji i serwisu tych wozów, a po jego zakończeniu wejdą w skład załóg, kadry instruktorskiej i obsługi technicznej. To, wraz z przekazaniem pierwszych egzemplarzy nowego kołowego transportera opancerzonego, pozwoli na rozpoczęcie jego wdrażania do służby liniowej w łotewskiej armii.

Pod koniec sierpnia br. łotewski resort obrony zawarł z fińską spółką Patria umowę na rozpoczęcie produkcji seryjnej i dostaw transporterów Patria 6x6. Na jej mocy do 2029 roku dostarczonych ma zostać łącznie 200 egzemplarzy tych wozów wraz z pakietem wsparcia i szkolenia. Jeszcze w maju br. donoszono o planach pozyskania przez Łotwę łącznie 300 transporterów tego typu za kwotę rzędu 200 mln euro. Od 60 do 70 mln euro miało by zostać ulokowane w lokalnym przemyśle zbrojeniowym, który ma partycypować w produkcji seryjnej tych pojazdów.

W styczniu br. Finlandia i Łotwa ogłosiły chęć wspólnego opracowania nowych kołowych wozów, na potrzeby pododdziałów piechoty zmotoryzowanej swoich armii. Jako bazę dla nowej konstrukcji wybrano nowy kołowy transporter opancerzony Patria 6x6, który jest rozwijany od kilku lat przez fińską spółkę Patria Oyj. Wybrane łotewskie spółki miałyby natomiast pełnić rolę podwykonawców poszczególnych elementów nowego wozu. Estonia, która dołączyła do tego programu wiosną ub.r., wycofała się z niego już jesienią, ale udziałem w tym programie jest zainteresowana Szwecja.

Patria 6x6 to najnowsza konstrukcja fińskiej spółki Patria Oyj, która jest propozycją następcy starszej i obecnie używanej rodziny kołowych wozów bojowych Patria Pasi XA-180/185/200. Nowa konstrukcja bazuje na XA-200, który został zmodernizowany z wykorzystaniem komponentów Patria AMV 8×8 (w tym układ jezdny i inne kluczowe elementy). Unifikacja ta pozwala na zmniejszenie czasu i kosztów powstania i produkcji tych wozów. Nowy wóz może przewozić 10 osób, w tym dwóch członków załogi (dowódca i kierowca) i do 8 żołnierzy desantu. Może zostać także wyposażony w dowolny zdalnie sterowany moduł uzbrojenia lub załogową obrotową wieżyczkę z wybranym uzbrojeniem.

W przypadku Łotwy jak dotąd jedynym wozem bojowym jej armii jest zakupiona w dwóch partiach w 2014 i 2019 roku rodzina wielozadaniowych wozów bojowych Combat Vehicle Reconnaissance (Tracked) - CVR(T) w liczbie łącznie 205 egzemplarzy. Pojazdy te pozwoliły osiągnąć pomostową zdolność, jednak docelowo wozy te będę musiał zostać zastąpione, a obecnie w służbie liniowej nie znajduje się żaden kołowy wóz bojowy. Wprowadzenie do służby liniowej 200 egzemplarzy kołowych transporterów opancerzonych Patria 6x6 pozwoli na radykalne zwiększenie zdolności bojowych łotewskiej armii.

image
Reklama
Reklama
Reklama

Komentarze (4)

  1. Aster

    666k€ za szt? , tanio , my mamy dobry kontakt z Patria , wiec moze by zakupic z 1000 takich z licencja dla wot ?

    1. ałtor

      Jak dla WOT to może jeszcze z 80 sztuk F-16 by im kupić? Przecież nie mogą chodzić tak po drogach - powinni mieć własne lotnictwo, rozpoznanie i własną marynarkę wojenną.

    2. Nico

      a WOT to jakiś nadzwyczajny rodzaj sił zbrojnych że wszystko co najlepsze to dla WOT.. Jak cb stać to kup.

    3. Chyżwar

      Demonstrowano już podobnego Rosomaka. Ten pojazd nie jest najlepszy. Jest tańszy, prostszy w eksploatacji i serwisie, ponieważ łączy rozwiązania zastosowane w Patrii 8x8 z tym, co jest w cywilnych ciężarówkach. Więc dla WP Rosomak, albo Rosomak XP. 6x6 mógłby być zamiast BRDMa, albo właśnie dla WOT.

  2. xXx

    Czy ktoś mi może wyjaśnić sens posiadania wozu opancerzonego...z wielką szybą z przodu? Pytam o sens na przeciw "normalnego" Rosomaka (tzn. bez szyby z przodu).

    1. ałtor

      To nie jest "normalny" wóz opancerzony a pojazd do zadan pomocniczych. Pojazd opancerzony to również nie jest Bojowy Wóz Piechoty - jak usiłowano używać Rosomaków, ignorując fakt, ze to są włąśnie transportey służąće do dowiezieia piechoty a nie bezposredniego udziału w działniach ofensywnych. A szyba ma pewnie jakąś klasę odporności na odłami czy ostrzał.

    2. Pucin :0

      Polecam artykuł, pt. Bóbr-3 - testowany przez wojsko - 26.08.2021 r. - Milmag - to wtedy zrozumiesz co to jest szklana szyba z przodu.

    3. men

      W tym tekście nie występuje słowo szyba... jak odsyłasz kogoś po wiedzę, to rób to rzetelnie a nie odsyłasz człowieka do propagandowej propagity.

  3. Irytujący

    -idealny następca brdm -wóz ewakuacji medycznej - transporter piechoty - nośnik pod moździerz ( Niekoniecznie musi to być kaliber 120 mm może być kaliber 81 mm. -pływa - dużo elementów wspólnych z rosomakiem 8x8 . Unifikacjia logistyki -TANI

  4. Erwin

    Idealne KTO dla nas, w celu tańszego uzupełnienia Rosomaków, w jednostkach gdzie nie musi służyć tak drogi sprzęt. Było by idealnie gdyby ten pojaz używał tych samych silników, skrzyń biegów co Rosomak.