Siły zbrojne
Kanada ze zgodą na Poseidony
Departament Stanu USA wydał zgodę na zakup przez Kanadę samolotów patrolowych P-8A Poseidon za 5,9 miliarda dolarów.
Kanada złożyła formalny wniosek o zakup samolotów pod koniec marca, twierdząc, że P-8A jest jedynym samolotem na rynku, który spełnia wymagania kanadyjskich sił powietrznych. Zakup Poseidonów o wartości do 5,9 mld USD ma na celu zastąpienie starzejącej się floty czternastu CP-140 Aurora Królewskich Kanadyjskich Sił Powietrznych.
Czytaj też
Gdy umowa zostanie zawarta, Kanada stanie się dziesiątym użytkownikiem P-8 obok USA, Australii, Wielkiej Brytanii i Nowej Zelandii. W powiadomieniu DSCA nie określono harmonogramu potencjalnego zakupu, ale Ottawa wcześniej ogłosiła, że jej flota CP-140 zostanie wycofana z eksploatacji w 2030 roku.
Starania Kanady by pozyskać nowe morskie samoloty trwały od 2016 roku. W 2018 roku Kanada dołączyła do grupy w NATO, aby zdobyć wiedzę i podzielić się zasobami w celu opracowania morskiego samolotu patrolowego. Kanada w owym czasie na poważnie rozważała zakup P-8A od Boeinga, ale w wyniku braku środków zdecydowano się na przedłużenie żywotności 14 sztuk CP-140 i rozpoczęcie modernizacji tych samolotów, aby utrzymać je w gotowości operacyjnej do 2030. Morskie samoloty patrolowe CP-140 służą Kanadzie od ponad 40 lat, przekraczając tym samym przewidywany okres użytkowania od momentu ich wprowadzenia w 1980 roku. Kanada ma także zamówione 3 - King Air 350; 8 - C-130H oraz 4 C295, a 12 dokupuje.
Czytaj też
Boeing P-8 Poseidon to maszyna do prowadzenia rozpoznania, w szczególności wyszukiwania jednostek nawodnych i podwodnych wroga. Jest także zdolna do ich zwalczania torpedami i rakietami Harpoon. W powietrzu, korzystając z paliwa z własnych zbiorników P-8 może przebywać ponad 10 godzin, przelatując dystans do 7500 kilometrów.
"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie