Reklama
  • Wiadomości
  • Ważne

Jutro zatwierdzenie kupna FA-50

Prezydent Andrzej Duda i wicepremier i minister obrony narodowej Mariusz Błaszczak zatwierdzą jutro umowę na dostawę dla Sił Zbrojnych RP lekkich samolotów bojowych FA-50. Zapewne nieprzypadkowo uroczystość ta odbędzie się z w bazie w Mińsku Mazowieckim.

Fot. ROKAF/KAI
Fot. ROKAF/KAI
Reklama

Polska planuje obecnie zakup łącznie 48 lekkich samolotów bojowych FA-50. Pierwsze 12 będzie reprezentowało relatywnie skromny wariant Block 10 i zostaną dostarczone do końca 2023 roku. Kolejne maszyny mają powstać w znacznie lepszym standardzie FA-50PL.

Reklama

Podpisanie umowy w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego pod Mińskiem Mazowieckim, czyli w miejscu stacjonowania eskadry polskich MiGów-29 nie jest przypadkowe. Może to oznaczać, że rozważane jest rozmieszczenie FA-50 m.in. właśnie w tej bazie, a może także w drugiej bazie lotnictwa bojowego na wschodzie, czyli 22 BLT w Malborku.

Biorąc pod uwagę, że Polska ma ograniczoną liczbę baz lotniczych przystosowanych do operowania z nich samolotów bojowych (dokładnie jest ich pięć) i to, że najcenniejsze z nich siłą rzeczy muszą być bazowane na zachodzie bądź w centrum kraju, sens wydaje się mieć bazowanie przynajmniej części FA-50 właśnie w dwóch bazach wschodnich. Samoloty mogłyby tutaj efektywniej prowadzić dozór przestrzeni powietrznej odciążając tym samym F-16 i F-35 (będzie to jedna z ich ról), szczególnie że ich zasięg będzie najmniejszy w porównaniu ze wszystkimi przewidywanymi do służby platformami.

Reklama

Zobacz też

Reklama

FA-50 Fighting Eagle to południowokoreański lekki dwuosobowy, który w wersji PL ma mieć zaawansowane systemy zobrazowania i sterowania, a także nowoczesną awionikę i radar kierowania ogniem. Uzbrojenie w wersji Block 10 (kupowanej obecnie) stanowi 20 mm działko oraz pociski rakietowe powietrze-powietrze AIM-9 Sidewinder, pociski rakietowe powietrze-ziemia AGM-65 Maverick, a także kilka typów bomb lotniczych. Napęd stanowi silnik turbowentylatorowy z dopalaczem o ciągu 17,7 tysięcy funtów (79 kN). Zasięg operacyjny samolotu wynosi 1800 km, a jego pułap maksymalny 14,6 km. Samolot może przenosić uzbrojenie o masie do 4,5 tony.

Jak podaje MON, wszystkie zakontraktowane samoloty FA-50 zostaną wyposażone w Link-16 oraz systemy identyfikacji „swój-obcy" (IFF) NATO. Samoloty pozyskiwane w ramach drugiego etapu zamówienia będą posiadały zwiększone zdolności operacyjne, które zostaną osiągnięte w efekcie zmian w zakresie uzbrojenia, zasięgu operacyjnego oraz awioniki i radaru, zgodnie wymaganiami przedstawionymi przez polskie Siły Powietrzne.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Zobacz też

Reklama

Przewidywane umowy zawierają pakiet szkoleniowy (m.in. dostawę symulatorów lotu i misji ), szkolenie pilotów oraz personelu naziemnego oraz pakiet logistyczny (w tym zapas części zamiennych i materiałów eksploatacyjnych). Do Polski trafi łącznie 48 samolotów FA-50, w tym do końca 2023 r. 12 samolotów w wersji tożsamej z używanymi przez Siły Zbrojne Korei Płd. (pierwsze samoloty trafią do Polski w II połowie 2023 r.). Dostawy 36 samolotów skonfigurowanych zgodnie z dodatkowymi wymaganiami przedstawionymi przez polskie Siły Powietrzne, FA-50PL, rozpoczną się pod koniec 2025 r. i zostaną zrealizowane do końca 2028 r.

Podpisanie powyższych umów wykonawczych stanowi realizację postanowień umowy ramowej zawartej 27 lipca br. pomiędzy Agencją Uzbrojenia a Korean Aerospace Industries. Przyjęty sposób kontraktowania związany jest z realizacją projektu z podziałem na etapy, co jest związane również z transferem technologii, w efekcie którego zostanie zbudowane w Polsce centrum serwisowe samolotów FA-50 z planowanym terminem uruchomienia w 2026 r., a także ujednoliceniem konfiguracji pierwszych 12 dostarczonych FA-50 do standardu FA-50PL, jak również dalszym rozwojem samolotu.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Przyjęty sposób pozyskiwania sprzętu wojskowego pozwoli na optymalne zarządzanie projektem, a w szczególności umożliwia szybkie osiągnięcie, już w pierwszym etapie, wymaganych przez Siły Zbrojne RP zdolności operacyjnych i szkoleniowych poprzez zasilenie Sił Powietrznych nowoczesnym sprzętem wojskowym, kompatybilnym z samolotami F-16 C/D Block 52+ oraz zakontraktowanymi samolotami V generacji F-35A.

Reklama

Zobacz również

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama