Reklama

Siły zbrojne

Francja zamawia setki Serwali

VBMR-L Serwal.
VBMR-L Serwal.
Autor. Adrien Cullati/Armée de Terre/X

Francuska Generalna Dyrekcja Uzbrojenia (DGA) poinformowała o podpisaniu kontraktu na dostawę 420 lekkich pojazdów opancerzonych Serwal z koncernem KNDS Nexter oraz firmą Texelis. Docelowo francuska armia ma posiadać do roku 2030 ponad 900 takich pojazdów.

Zamówienie to zostało ogłoszone obok innych sporych zakupów uzbrojenia dla francuskiej armii, jak ponad 100 systemów artyleryjskich CAESAR Mk II, 1300 przeciwpancernych pocisków kierowanych Akeron MP, czy rakiet przeciwlotniczych bardzo krótkiego zasięgu Mistral 3 w liczbie 329 egzemplarzy. Dotychczas zagwarantowano francuskiej armii pozyskanie 189 egzemplarzy pojazdów Serwal, zatem kontrakt podpisany w ostatnich dniach zwiększa tę liczbę do ponad 600 sztuk. Jego wartość określono na 500 mln euro. Oznacza to, że według dotychczasowych planów zamówione jeszcze zostanie niecałe 380 wozów. Dostawy pierwszych Serwali miały miejsce pod koniec października 2022 roku, zaś do końca 2030 roku pozyskanych łącznie ma zostać 978 wozów.

Serwale są uzupełnieniem dla cięższych wielozadaniowych kołowych transporterów opancerzonych Gryf (Griffon) 6x6 w ramach zastępowania powoli wycofywanych pojazdów rodziny VAB. Wozy te są montowane w zakładach należących do francuskiego koncernu zbrojeniowego KNDS Nexter w Roanne, podobnie jak wielozadaniowe VBMR Griffon i bojowe wozy rozpoznawcze EBRC Jaguar. Dotychczas wiele wersji Serwala nie zostało jeszcze zademonstrowanych, zatem w najbliższych latach możemy spodziewać się pokazywania ich prototypów.

Reklama

Oprócz pojazdów patrolowych na bazie pojazdu Serwal 4x4 francuskie wojsko pozyska:

  • samobieżne moździerze kal. 81 mm
  • samobieżne moździerze kal. 120 mm
  • wozy dowodzenia
  • wozy inżynieryjne
  • samobieżne wyrzutnie przeciwlotniczych pocisków rakietowych
  • transportery piechoty
  • pojazdy zaopatrzeniowe

Czytaj też

Reklama

Serwal to lekki wielozadaniowy transporter opancerzony zbudowany w układzie 4x4. Jego masa w zależności od wyposażenia oraz przeznaczenia wynosi od 15 do 17 ton. Armia francuska planuje pozyskać kilka wariantów tego wozu, w tym: patrolowe, rozpoznawcze, łączności oraz walki elektronicznej. W zależności od wersji jego wyposażenie będzie różne, ale wspólne dla wszystkich pojazdów pozyskanych w ramach programu Scorpion będzie np. zdalnie sterowany moduł uzbrojenia (ZSMU) oraz system zarządzania polem walki SICS. Pojazdy w wersji patrolowej będą mogły pomieścić 10 żołnierzy (2+8).

Czytaj też

Pojazdy te pozyskiwane będą m.in. w ramach trwającego francuskiego programu Scorpion, którego celem jest masowa i generacyjna wymiana podstawowego, starzejącego się parku maszynowego transporterów VAB i VBL będących na wyposażeniu sił zbrojnych. W ramach programu zakupione zostaną różne warianty pojazdów, w tym ciężkie transportery 6x6 Griffon (VBMR), bojowe wozy rozpoznawcze EBRC Jaguar (mające ok. 70% wspólnych komponentów z Griffonem), a także opisywane lekkie transportery Serwal (VBMRL).

Reklama

Czytaj też

Autor. KNDS Group
Reklama

Komentarze (2)

  1. Seb66

    Tego typu poojazd powinien być podstawowym pojazdem WOT. Prosty , lekko opancerzony , na standardowym "komercyjnym" podwoziu i standardowym krajowym zsmu na dachu. Ewentualnie jako standardowe podwozie z wymiennym modułem zadaniowym "na pace"! Prosto, funkcjonalnie, tanio i masowo.

    1. Wuc Naczelny

      @Seb66 Sam jesteś prosty. To są wozy w cenie pół Rosomaka!

    2. Seb66

      #Wuc Serio? Komu te głodne kawałki chcesz wciskać? Gdzie ja proponuje Serwale ? Pisze wszak, że mają być "takie" ale ma być TANIO. Czy to za trudne do zrozumienia? Zrobił "coś" podobnego AMZ z Turem VI na.podwoziu Forda. Zdumiewa mnie jak niby myślący komentatorzy potrafią kompletnie NIE zrozumieć idei czepiając się jak pijany płotu rzeczy nieistotnych. Napisałem : na "komercyjnym" podwoziu, lekko opancerzony , z zsmu. Serio aż takie to trudne do PRZECZYTANIA ZE ZROZUMIENIEM?

    3. "Pułkownik" Michał

      Może Oncille by się dla WOT'u nadały?

  2. Starszy Nadszyszkownik Sztabowy

    Ma za nisko umiejscowione reflektory. Będą narażaone na zalanie wodą podcza wjazdów w większe kałuże i przeprawy przez rzekę. Przy przejazdach przez błoto przestaną oświetlać drogę. Co najmniej powinny być osłoniete jakąś kratką przed uderzeniami gałęzi. Najlepiej umieścić je wyżej i schować we wnękach, by samo źródło światła i ciepła nie było widoczne z góry z drona. Do tego można podzielić oświetlenie na tuż ptrzed pojazdem i światła sredniejgo zasięgu.

    1. Wuc Naczelny

      ". Będą narażaone na zalanie wodą podcza wjazdów w większe kałuże i przeprawy przez rzekę." Nie ośmieszaj się, nie będzie żadnych przejazdów przez rzekę. Francja ma setki mostów, a obszar operacyjny tych Servali to Afryka Zachodnia.

Reklama