Okolice 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim są widownią dla intensywnych lotów lekkich samolotów bojowych FA-50GF (Gap Filler), na których szkolą się obecnie polscy piloci. Oto jak prezentują się w powietrzu.
Samolot FA-50 w oczekiwaniu na zgodę na start
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Reklama
Galeria:
Samoloty FA-50 to pierwsze w siłach powietrznych maszyny z namalowaną fałszywą kabiną pilota (false cockpit)
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Przód samolotu FA-50 stojącego w hangarze 23. BLT
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 holowany na terenie 23 BLT
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 w hangarze w 23 BLT
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 na płycie lotniska w 23 BAzie Lotnictwa Taktycznego
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samoloty FA-50 zastąpią w siłach powietrznych przekazane na Ukrainę MiGi-29
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 tuż po starcie z bazy w MIńsku Mazowieckim
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 w locie
Autor. Mirosław Mróz
Samolot FA-50 w hangarze na terenie 23 BLT
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 podczas obsługi w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 przed kolejnym startem
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
FA-50 w locie z MiG-29
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 podczas obsługi na lotnisku w 23 BLT. W tel widoczny śmigłowiec PZL W-3WARM Anakonda nr 0815
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 przed kolejnym startem w 23 BLT
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samol FA-50 holowany przez ciągnik lotniskowy na bazie Forda F-350
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samoloty FA-50 stacjonować będą w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 tuż po starcie, widoczne otwarte wnęki podwozia
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 w oczekiwaniu na zgodę na start
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 podczas obsługi w 23 BLT
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 nr 5001 przed startem z płyty lotniska w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
FA-50 w parze z MiG-29
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 nr 5001 na drodze kołujący na terenie 23 BLT
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Załoga samolotu FA-50
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 w hangarze na terenie 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 podczas lotów nad bazą w Mińsku Mazowieckim
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 nr 5001 należący do Sił Powietrznych RP
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
Samolot FA-50 nr 5001 należący do Sił Powietrznych RP w 23. Bazie Lotnictwa Taktycznego
Autor. Mirosław Mróz/Defence24
FA-50 zostały zamówione w ubiegłym roku za kwotę 3 mld USD. Za około 700 mln USD zakupiona została pierwsza dwunastka maszyn w najlepszej dostępnej obecnie wersji, GF (Gap Filler), odpowiadającej koreańskiemu FA-50 Block 10. Wersja ta posiada ograniczone możliwości i zestaw uzbrojenia obejmujący bomby, pociski powietrze-ziemia AGM-65 Maverick i powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9 Sidewinder. Mimo to może być wykorzystywana do takich zadań jak air policing, w tym przechwytywanie bezzałogowców czy śmigłowców, które naruszą polską granicę. Co chyba jeszcze ważniejsze, szybkie pojawienie się samolotów w Polsce (do końca 2023 roku) umożliwi przeszkolenie załóg i personelu lotniczego na ten typ.
Żołnierze ci będą gotowi, kiedy pojawi się 36 samolotów w docelowej wersji FA-50PL zintegrowanej z nowoczesnymi rodzajami uzbrojenia precyzyjnego, instalacją do tankowania w powietrzu i potężnym radiolokatorem AESA stworzonym w technologii azotku galu (GaN).
23 BLT to pierwsza baza, z której będą operowały FA-50. Wcześniej stacjonowała tam eskadra myśliwców MiG-29. W latach 90. ubiegłego wieku to właśnie w tej bazie stacjonowała najbardziej elitarna jednostka polskich myśliwców, oparta właśnie o Fulcrumy.
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]