Reklama

Siły zbrojne

FA-50 ćwiczą na wschodzie [FOTO RELACJA]

FA-50
Samolot FA-50 w oczekiwaniu na zgodę na start
Autor. Mirosław Mróz/Defence24

Okolice 23. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Mińsku Mazowieckim są widownią dla intensywnych lotów lekkich samolotów bojowych FA-50GF (Gap Filler), na których szkolą się obecnie polscy piloci. Oto jak prezentują się w powietrzu.

Reklama

Galeria:

FA-50 zostały zamówione w ubiegłym roku za kwotę 3 mld USD. Za około 700 mln USD zakupiona została pierwsza dwunastka maszyn w najlepszej dostępnej obecnie wersji, GF (Gap Filler), odpowiadającej koreańskiemu FA-50 Block 10. Wersja ta posiada ograniczone możliwości i zestaw uzbrojenia obejmujący bomby, pociski powietrze-ziemia AGM-65 Maverick i powietrze-powietrze krótkiego zasięgu AIM-9 Sidewinder. Mimo to może być wykorzystywana do takich zadań jak air policing, w tym przechwytywanie bezzałogowców czy śmigłowców, które naruszą polską granicę. Co chyba jeszcze ważniejsze, szybkie pojawienie się samolotów w Polsce (do końca 2023 roku) umożliwi przeszkolenie załóg i personelu lotniczego na ten typ.

Reklama

Czytaj też

Reklama

Żołnierze ci będą gotowi, kiedy pojawi się 36 samolotów w docelowej wersji FA-50PL zintegrowanej z nowoczesnymi rodzajami uzbrojenia precyzyjnego, instalacją do tankowania w powietrzu i potężnym radiolokatorem AESA stworzonym w technologii azotku galu (GaN).

23 BLT to pierwsza baza, z której będą operowały FA-50. Wcześniej stacjonowała tam eskadra myśliwców MiG-29. W latach 90. ubiegłego wieku to właśnie w tej bazie stacjonowała najbardziej elitarna jednostka polskich myśliwców, oparta właśnie o Fulcrumy.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze (26)

  1. Pitbull

    @TomaszRz Ty nie rozumiesz, ze za 64 mln dolarow za jednego Fa-50 Block 20 to mozna kupic najnowszy model F-16.

    1. GGG BBB

      @Pitbull 17.08.2023 22:34 "za 64 mld USD można kupić najnowszy F16".... Na której aukcji OLX?? Model 1:3 czy 1:2???? Standardowy F16V kosztuje ok 80+mld USD z dostawą za 7-8 lat. Gen. Nowak twierdzi, że lepiej jest kupić F35A niż F16v bo nie jest dużo droższy a perspektywa użytkowania nawet 40letnia. To po pierwsze, a po drugie FA-50FG nie kosztuje 64mln/szt. Z prostackiego podzielenia kosztu kontraktu przez 48 tyle może wychodzić, ale w tym jest ustanowienie serwisu w Polsce, szkolenie pilotów, symulatory w Polsce i prawdopodobnie spora ilość rakiet i bomb (w tym prawdopodobniej KGGB) .... Goły FA-50GF kosztuję około 35-40mld USD a FA-50PL ok 40-45mld. Aha, w kontrakcie jest także modernizacja FA-50GF do standardu FA-50PL!!!

    2. Essex

      GGG....ale do ciebie nie dociera ze to po prostu bardxo slaby samolot bojowy???? Wydajemy miliardy na samolot bez zadnej wartodvi bonowej, w dodatku z dwoma pilotami....to ponprostu samolocik kupiony tylko flstego ze Korea dala nam kredyt, nic wiecej. Mileluscie 8 lat na dopisazenie lotnictwa, trzeba bylo zamowic F16 siele lat temu a nie teraz plesc glupoty na temat tego samolotu. Mozna bylo fobrac uzywane F16 tsk jak Rumunia, byly F18 i Gripeny. Zsmiast tego wzieliscie krefyt nacsamolot sxkolny. Wersja FA50Pl nawet jezeli powstanie za pare lat nue zmueni tego samolotu w cud techniki bo jest to niemozliwe. Po prostu miliardy wywalone w bloto.

    3. Solfernus

      40 mld $ za jeden samolot - słuszną linię ma nasza władza!

  2. alan

    Fa-50 niestety nic swoim działkiem nie zdziała przeciwko rosyjskim samolotom,a wersji wyposażonej w radar i uzbrojonej w AIM 120 AMRAAM jeszcze fizycznie nie ma i nie wiadomo czy dostawy nie będą opóźnione, choć i tak nawet gdyby zakończyły się zgodnie z planem to byłby rok 2028 (dziwnym trafem jakoś inne kraje pozyskują prawdziwe samoloty, a dla Polski dostępne są tylko samoloty szkolne). Jednak nawet wówczas nikt chyba nie uważa, że mogłyby stanąć do walki z rosyjskimi samolotami Su 35 czy MiG 31.Do tego czasu być może Rosjanie wprowadzić mogą Su 57. Okaże się wówczas, że zostaniemy z samolotami nadającymi się do służby tylko w czasie pokoju bądź do zwalczania dronów czy śmigłowców ale tylko przy zapewnieniu im osłony innych myśliwców, których nie mamy i mieć nie będziemy bo pieniądze wydano na "prawie" myśliwiec idealny na defilady w czasie pokoju.

    1. KrystianDT

      @alan podaj przykład jak inne kraje pozyskują inne samoloty? Kiedy podpisały umowę zakupu i kiedy będą je mieć? A co do SU35 to MIg 29 na Ukrainie poradził sobie nieźle.

    2. Solfernus

      Bzdura w walkach powietrznych Rosja straciła mniej niż 5 samolotów - 90% zestrzeliła ukraińska obrona przeciwlotnicza! Rosjanie zestrzelili przy pomocy swoich myśliwców też niewiele bo ok. 15 maszyn ukraińskich!

  3. real888

    Tak patrzę na ten samolot i w sumie nieślubne dziecko f-16 I f/A-18 A/B

  4. mh

    Lepiej mieć szybciej FA50 niż czekać na F16 jak się coś u ruskich rozkręci.

    1. PGR

      Lepiej nie mieć nic niż łudzić się że ma się samolot bojowy, F16 też już idą do przekazania na Ukraine że mamy na jakieś czekać?

    2. Essex

      Tak....masz racje....ltpiej latac balonem niz prawdxiwym samolotem. Mozna stracic dwoch pilotow ale co tam, u nas piloci sa w kazdym sklrpe. Co tsm ze FA50 jest slaby wazne aby przepalic miluardy z kredytu i jeszcze byc z tego dumnym. Kupiliscie juzcSidewindery w wersji L z muzeow czy na razie tylko potega dzialka 20mm.....moze trzeba bylo odnowic PZL P11c? Tam zdaje sie byly 4 km!

  5. Dudley

    Ja to nie wiem jak można przechwycić śmigłowiec samolotem odrzutowym? Zestrzelić tak, ale nic wiecej. Chyba że intruz będzie na tyle uprzejmy że nawiąże łączność i spróbuje dostosować prętkość do możliwości FA50 😁

    1. skition

      Fa 50 .Prędkość minimalna 195km/h. Ka 52 prędkość maksymalna 302km/h czyli jest duży zakres prędkości w której Fa 50 może lecieć razem ze śmigłowcem.

    2. Dudley

      skition. To przeczytaj dokładnie to co napisałem. Co zrobi pilot FA50 jeśli pilot np takiego Ka52 nie będzie współpracował? Ja osobiście będąc pilotem samolotu majac za przeciwnika Ka52, to zastanawiałbym się kiedy mam się katapultować. Śmigłowiec jrst lepiej uzbrojony, ma zaawansowane systemy samoobrony i jest bardziej manewrowy.

    3. Davien3

      @Dudley po pierwsze ten Ka-52 jezeli przechwytywac bedzie FA-50PL to zsotanie zwyczajnie stracony AMRAAM-em bo nowoczesnych rakiet pow-pow manewrem sie nie uniknie Gorzej z FA-50GF bo tu masz tylko działko na Igły Ka-52

  6. user_1048014

    koszt godziny lotu FA-50 jest pięć razy niższy niż F-16 i sześć do siedmiu razy niższy niż koszt F-35A. Te ostatnie koszty nie będą jednak duże, gdyż wiele elementów infrastruktury i rozwiązań technicznych w FA-50 jest identycznych z F-16C/D. koszt godziny lotu FA-50 jest pięć razy niższy niż F-16 i sześć do siedmiu razy niższy niż koszt F-35A. Te ostatnie koszty nie będą jednak duże, gdyż wiele elementów infrastruktury i rozwiązań technicznych w FA-50 jest identycznych z F-16C/D.

    1. PGR

      Za to adekwatnie możliwości są też 5 razy mniejsze

    2. poorpoora

      Czyli git dla kraju, ktory nigdy nie bedzie w stanie wojny biorac pod uwage to, ze glowny wrog wlasnie stracil wszystkie zeby i przez dekade nie bedzie w stanie nam zagrozic

    3. Davien3

      @user z F-16 to FA-50 ma jedynie wspólny uklad kokpitu i to z F-16 starszych wersji bo dostosowywano go do F-16 bl 32 i bl 50D Co do kosztów lotu to owszem jest troche mniej od F-35 czy F-16 ale za to ich mozliwosci bojowe sa ułamkiem tego co maja chocby nasze Jastrzebie o F-35 nie mowiac ichodzi mi o wersje FA-50PL

  7. Kamis

    Panowie jak chcieliście silne lotnictwo to zamiast wybierać F 16 trzeba było wybrać Mirage 2000 z nieograniczoną licencja na produkcje to dziś byśmy odbierali 3 transze z mieleckiej fabryki, może by się i iryda uchowała jako szkolno-uderzeniowy….. ale dziś możemy tylko gdybać.

    1. Davien3

      @kamis i miałbyś stare niemodernizowane maszyny z ktorych obecnie nawet Francja rezygnuje na rzecz rafale

    2. PGR

      @Davien3 - F16 dopiero w wersji block70 zrównało się awioniką z proponowaną nam wtedy wersja Mirage 2000 5/9 gdybyśmy przez ten czas zamawiali tylko po kilka sztuk rocznie dla potrzymania linii produkcyjnej to dziś nasze lotnictwo wyglądałoby inaczej z tym że ich produkcje przymierzano do WZL2 w Bydgoszczy.

    3. Davien3

      @PGR Mirage 2000-5 jakie mielismy dostac były ledwo na poziomie F-16 bl 52+ a ich awionika byla nieco gorsza Ogólnie Mirage 2000 w przetargu zajeły 2 miejsce po F-16 Gripen był najgorszy Nie myl z wersja Mirage 2000-5Mk2 .

  8. Zdechlak

    A mi się wydaje że obserwujemy następną rewolucję, za kilka lat będą walczyć drony z dronami. A takie wielkie maszyny będą przestarzałe. Tak przy okazji moim zdaniem każdy czołg i cenny sprzęt powinien mieć swojego drona do rozpoznania sytuacji i wykrywania/walki z innymi dronami. Systemy do elektronicznej walki z dronami powinny być powszechne a jakoś nie widać takich zapowiedzi.

  9. We

    Jeden mój znajomy ma dwa auta BMW.Jedno najtańsze 1,6 benzyna.Drugie 530 koni ,pali średnio 18 litrów na 100 kilometrów.Jak myślicie Panowie i Panie którym jeździ codziennie po mieście i po bułki..Dlatego ten zakup nie jest głupi bo nie będziesz jeździł M5 Sport po bułki bo po co

    1. skition

      Po jakie bułki? Przecież to Gap Filler czyli zapchajdziura czyli jest nieuzbrojony. A więc tak. Kursant lata sobie na Diamond .Potem lata na Orlikach .Potem na Bielikach. A teraz na FA-50 Gap Filler czyli na nieuzbrojonych zapchajdziurach.. To kiedy przesiądzie się na samolot bojowy np. FA 50Pl? Prawdopodobnie nigdy. Na Gap Fillerach dolata do emerytury i nie mówcie ,że jest to samolot do Air Policing bo jako nieuzbrojony to co on tam temu intruzowi pokaże? Mata Faka?

    2. alan

      Wszystko fajnie, tylko wojna a do tego maja służyć samoloty bojowe można porównać raczej do wyścigów na torze niż do jazdy po bułki, a teraz odpowiedz, czy do wyścigu stanąłbyś w starej BMW 316 czy w Bmw M5. Polska kupuje setki czołgów i innego ciężkiego sprzętu, liczby robią wrażenie ale cały ten sprzęt będzie bezużytecznym złomem jeżeli nie będziemy wstanie zapewnić panowania w powietrzu. a niestety fa 50 nie są i nigdy nie będą wstanie w pełni zastąpić prawdziwych myśliwców. Stawanie do wojny z Rosja na FA 50 to jak napisałeś stawanie do wyścigu w BMW 316 zamiast M3 czy M5.

    3. [email protected]

      W TV często można w jakichkolwiek wiadomościach zobaczyć skutki jazdy niedoświadczonego kierowcy co to zamiast się wpierw nauczyć jeździć BMW 316 od razu uznał że ogarnie kilkaset koni.

  10. rwd

    Samolotami szkolnymi moglibyśmy pół Europy obdzielić.

    1. gregoz68

      Czemu pół? Całą z przedmieściami!

    2. Anty 50 C-cali

      Tymi Masterami za jedyne 280+ mln usd - 8 szt? Z lutego 2014.... A czekaj to przeliczone na Obecny kurs dolca, bo żeby sie nadawały do czegokolwiek Szkolenia, trzeba było dorzucić

    3. Davien3

      @anty nadaja sie 10x lepiej od tych latadełek z Korei wiec skończ kłamac i do tego głupio.

  11. Pt

    Fajny ten ,,koreańczyk". Można się na nim szkolić na ,,hamerykana" f-16 podobnie jak na ,,zmakaronizowanym" jaku-130. Jakiś czas temu polski profesor z polibudy bodajże rzeszowskiej czy lubelskiej ogłosił, że jest w stanie ze studentami zaprojektować odrzutowy płatowiec - potrzebuje 50 000 PLN na start. ,,Ha, ha! Samolot z Polski! W XXI wieku!?" Śmichom-chichom nie było końca. Kasa (dużo większa) poszła na Sylwester z Zenkiem. Polibudy od Szczecina, Gdańska przez Łódź aż po Wrocław i Rzeszów. Silnika ani przekładni czołgowej nie można 30 lat zaprojektować. W prasie branżowej dywagacje czy może udałoby się uzyskać od Ukraińców technologię produkcji radzieckiego silnika diesla do t-64. A studenci? Cóż pojadą po dyplomie do Niemiec Francji, a jak się uda to może nawet do USA projektować pralki za naprawdę godne pieniądze,

    1. Krzysztof33

      Zaprojektować to możemy nawet Gwiazdę Śmierci, problem w tym, że nie jesteśmy w stanie tych projektów potem wyprodukować.

  12. KrzysiekS

    Proponował bym się zdecydować czy stać Polskę na takie zakupy czy nie. Nie oszukujmy się FA-50 PL to oszczędzanie pieniędzy zawsze można było dokupić 50 F-35 tylko skąd weźmiecie pieniądze na to wszystko. Na tą chwilę chyba i tak idziemy po bandzie z zakupami.

    1. Bik

      Zakupy uzbrojenia trzeba robić rozsądnie, a nie byle co (fa-50) za cenę jaką przedstawi sprzedający. Potrzebujemy myśliwców wielozadaniowych (f-35 i f-16) I przewagi powietrznej (f-15), a nie szkoleniowych (fa-50) kupionych jako myśliwce :D

    2. Anty 50 C-cali

      3 mld usd to mniej jak 3+ mld EUro. Do 2012 nie planowano 50 ani 70 helikopterów. Potrzebowali, zdawało by się....takich do zwalczania o. podwodnych. Kupione (prawie), "bazowo" zintergowane z torpedami posiadanego typu, poderwano w powietrze do testów w locie - Rok po "wygranej " w Polsce.... ALE z rakietami przeciwokrętowymi.

    3. MiP

      A istnieje jakiś FA-50PL ? bo to co kupiliśmy to szkolno-bojowe latadełko na defilady

  13. Ma_XX

    full podwieszeń :D

    1. Essex

      Cieszmy sue ze mu namalowali kabine od spodu.....zenada

  14. Husarz

    Czy nasze FA-50 mają wbudowane aerofiniszery (haki do lądowania na lotniskowcach), bo ten na zdjęciu wyżej wydaje się mieć taki hak?

  15. bezreklam

    F50 czy włoski master co lepsze .?

    1. skition

      F50. F 50 ma silnik General Electric serii F404 czyli taki jaki jest wykorzystywany w F-18. Wybrany do napędzania nowego zaawansowanego odrzutowego samolotu szkoleniowego T-7A Red Hawk dla Sił Powietrznych USA, F404 nadal wyznacza standardy wydajności, prostoty i możliwości dla rosnącej gamy samolotów. Master ma cywilne silniki ale o tyle jest to bezpieczniejsze ,że tych silników jest dwa... Z drugiej strony F-16 ma jeden silnik F100-PW-229: 79 kN (129,7 kN z dopalaniem). KAI T-50 Golden Eagle wykorzystuje pojedynczy silnik turbowentylatorowy General Electric F404-102 z systemem Full Authority Digital Engine Control (FADEC). Silnik składa się z trójstopniowych wentylatorów, siedmioosiowego układu stopni oraz dopalacza. Samolot ma maksymalną prędkość 1,5 Macha. Jego silnik wytwarza maksymalnie 17 700 funtów siły (78,7 kN) ciągu z dopalaczem. czyli tyle ile F-16 bez dopalania. Master 2 silniki dwuprzepływowe Honeywell F124 Ciąg 2 X 27,8 kN czyli niewiele.

    2. KrystianDT

      Master nie osiaga takiej prędkości i mam mejszy udźwig itp niż FA 50, ktory i tak będzie rozwijany, będzie mieć radar AESA i system teleinformatyczny Link 16 itp FA 50 lepszy

    3. Pitbull

      Za wloski Master zaplacilismy 20 mln dolarow za sztuke. Za koreanski samolocik Blaszczak zaplacil 64 mln za sztuke. Czyli 3 razy wiecej.

  16. Edmund

    Jest coś niezwykle destrukcyjnego w narodzie. w innych narodach jak Izrael, wszyscy Izraelczycy będą wspierać siebie, gdziekolwiek będą W Izraelu, Europie czy USA, a w Polsce. Tacy jak @skition będą podstawiać nogę, kiedykolwiek tylko będą mogli, będą donosicćdo EU i domagać się sankcji.

    1. Franek Dolas

      Samuel Zborowski, Targowica, piąta kolumna, PZPR historię mamy długą i "szczytną"

    2. gregoz68

      Naród. Ojcowie w Targowicy a dzieci w Księstwie. Stańczyki w Krakowie a Komendant... też. Historia. Przewodnikiem serce...

    3. Pitbull

      Ale Izrael nie kupuje drogiego dziadowstwa jak Fa-50.

  17. Ralf_S

    No nie wiem gdzie oglądałeś paradę, Ja tam w polskiej tv TA-50 w przelocie widziałem, Może RT nie pokazała... ;)

    1. Kaszana

      Polskiej? Chyba partyjnej

  18. TomaszRz

    Zdaniem fachowców potrzebujemy aż 150 myśliwców. Na taką ilość F-16 czy F-35 nas po prostu nie stać. W tym kontekście Fa-50PL wydaje się być dobrym uzupełnieniem tej luki.

    1. Davien3

      @TomaszRz jak na razie FA-50 nie istnieje nawet a FA-50GF koło mysliwca nawet nie stał, to dośc kiepski lekki samolot uderzeniowy

    2. skition

      Raczej kiepski jest Su22. Najgłośniejszy samolot wykorzystywany przez nasze lotnictwo.. czyli jest łatwy do namierzenia na podstawie śladu akustycznego czyli hej szable w dłoń ,juki w luki a łupy wziąć w troki ..Hajda na koń i ...po Su

    3. Chyżwar

      @Davien3 O tym, że FA50PL na razie nie istnieje wie każdy głupi, więc po co powtarzasz to niczym zdarta płyta? Poza tym od ciągłego powtarzania zużyła ci się igła i przeskakujesz. Wszak jeśli FA50 nie istnie to jakim cudem latał na defiladzie?

  19. KrystianDT

    To znajdź inną opcję dla pilotów? Przypomnę, że Słowacja kupiła F 16 w 2018 i może w tym roku je dostanie. Chciałbyś by nasi piloci czekali 5 lat na samoloty?

    1. Davien3

      @Krystian DT alez beda czekac na nie nawet dłuzej bo do minimum 2028r zakladajac ze w ogóle zakup FA-50PL dojdzie do skutku

    2. gromek

      Na block 20 bedziemy czekac pewnie niewiele krocej niz bysmy czekali na f16v🙂. Juz nie mowiac ze nawet block 20 ustepuje znaczaco najnowszym wersjom f16 i jest niewiele lepszy od takich mig29

    3. Essex

      To moze trzeba bylo zamowic F16 wczesniej? 8 lat rzadxicie a teraz kupujecie sxkolne badxiewie....tak cenicie zycie pilotow????

  20. Flaczki

    Fajny, taki jak F5-E

  21. KrystianDT

    Ponieważ F 50 nie istnieje, a FA 50 oczywiście, że były

  22. PPPM

    Ależ były. Leciały z Migiem-29

  23. qmaty

    Skąd informacje, że szkolą się na nich polscy piloci skoro te samoloty nie zostały jeszcze przekazane stronie polskiej? Testowanie to raczej nie to samo co szkolenie. Na defiladę polecieli koreańscy piloci jako pilotujący i polscy w drugiej kabinie.

    1. rED

      Dlatego się szkolą .

    2. gregoz68

      Wojna Koreańska? Inny świat:)

    3. hermanaryk

      Czterech pierwszych naszych pilotów już skończyło szkolenie w Korei. Od lipca są w kraju. Źródło: gen. Nowak.

  24. Hmmm.

    A dlaczego F-50 nie pojawiły się na paradzie w Warszawce?

    1. uubuk

      Słaby z Ciebie obserwator.

    2. LMed

      Może górę wzięło myślenie - nie ma czym się chwalić?

    3. hermanaryk

      Pojawiły się.

  25. gregoz68

    F-50? Dobre pytanie. Strach się bać. Nawet w Krakówku i Lądku Zdroju:)