Reklama

Prezentowany śmigłowiec EC645 T2 został opracowany na zamówienie złożone przez niemieckie dowództwo sił specjalnych (Kommando Spezialkräfte), które zakupiło 15 helikopterów za 194 miliony euro. W odróżnieniu do swojego cywilnego odpowiednika typu EC145 T2, nowy śmigłowiec został wyposażony m.in. w fenestron zamiast wirnika ogonowego, cyfrowy kokpit z awioniką Helionix (zapewniającą zarówno kierowanie maszyną jak i świadomość sytuacyjną dla załogi), wyposażenie do działania w nocy (m.in. podkadłubową głowicę optoelektroniczną z kamerą termowizyjną), nowego autopilota oraz dwa mocniejsze silniki Turbomeca Arriel 2E z cyfrowym, dwukanałowym systemem kontroli FADEC (full authority digital engine control).

Koncern Airbus poinformował również, że awionika Helionix była już certyfikowana na średnim śmigłowcu EC175, który zostanie dostarczony do kolejnego odbiorcy jeszcze w tym roku.

Helikopter EC645 T2 ma maksymalną wagę startową 3700 kg, miejsce dla 10 pasażerów i dwóch członków załogi, może poruszać się z maksymalną prędkością 244 km/h i ma zasięg 662 km z autonomicznością 3 godziny 36 minut.

Pokazywany na Eurosatory 2014 egzemplarz miał podczepiony zasobnik z działkiem kalibru 20 mm i dwunastoprowadnicową wyrzutnię rakiet TDA (kierowanych laserowo kalibru 68 mm). Dodatkowo na ziemi była prezentowana dwudziestodwuprowadnicowa wyrzutnia niekierowanych rakiet TDA kalibru 68 mm oraz pylon z dwoma rakietami przeciwpancernymi Spike (firmy Rafael).

Reklama
Reklama

Komentarze (5)

  1. skiud

    Głuszca dozbroić w spike i kierowane laserowo hydry i będzie...

    1. HusariaDumaPolski

      Całkiem niezłe rozwiązanie i zdecydowanie tańsze od zakupu Francuza. Ciekawe czy Grom, JWK, Agat i inne jednostki się na takie coś by zgodziły

    2. Tommi

      Zwróciłeś zapewne uwagę na to, że Głuszec waży pusty tyle, ile Ec645 w pełni załadowany. Przy podobnej mocy silników. Więc albo te spike'i albo desant, albo latająca cegła bez dynamiki.

    3. say69mat

      Nie zapominaj o drobiazgu, o konieczności przeprojektowania całego zespołu napędowego i awioniki rzeczonego ... Głuszca. Zawsze porównując parametry maszyn zastanawiam się, dla czego amerykanie wybrali wojskowy wariant EC645/UH-72, a nie naszego 'Głuszca'. Czyżby zawiódł ... marketing???

  2. dddd

    Bardzo ładnie się prezentuje !!

  3. Airbus

    fenestron zamiast wirnika ogonowego ? W modelu od zawsze EC145 T2 , Dzieci piszą to ?

  4. Airbus

    fenestron zamiast wirnika ogonowego ? EC145 T2 ? Dzieci piszą to ?

  5. Elf

    Świetny!