Siły zbrojne
Eurosatory 2014: Airbus prezentuje nowy śmigłowiec dla sił specjalnych
Firma Airbus Helicopters zaprezentowała w Paryżu swój nowy dwusilnikowy śmigłowiec EC645 T2, który od 2015 r. będzie dostarczany do niemieckich sił specjalnych.
Prezentowany śmigłowiec EC645 T2 został opracowany na zamówienie złożone przez niemieckie dowództwo sił specjalnych (Kommando Spezialkräfte), które zakupiło 15 helikopterów za 194 miliony euro. W odróżnieniu do swojego cywilnego odpowiednika typu EC145 T2, nowy śmigłowiec został wyposażony m.in. w fenestron zamiast wirnika ogonowego, cyfrowy kokpit z awioniką Helionix (zapewniającą zarówno kierowanie maszyną jak i świadomość sytuacyjną dla załogi), wyposażenie do działania w nocy (m.in. podkadłubową głowicę optoelektroniczną z kamerą termowizyjną), nowego autopilota oraz dwa mocniejsze silniki Turbomeca Arriel 2E z cyfrowym, dwukanałowym systemem kontroli FADEC (full authority digital engine control).
Koncern Airbus poinformował również, że awionika Helionix była już certyfikowana na średnim śmigłowcu EC175, który zostanie dostarczony do kolejnego odbiorcy jeszcze w tym roku.
Helikopter EC645 T2 ma maksymalną wagę startową 3700 kg, miejsce dla 10 pasażerów i dwóch członków załogi, może poruszać się z maksymalną prędkością 244 km/h i ma zasięg 662 km z autonomicznością 3 godziny 36 minut.
Pokazywany na Eurosatory 2014 egzemplarz miał podczepiony zasobnik z działkiem kalibru 20 mm i dwunastoprowadnicową wyrzutnię rakiet TDA (kierowanych laserowo kalibru 68 mm). Dodatkowo na ziemi była prezentowana dwudziestodwuprowadnicowa wyrzutnia niekierowanych rakiet TDA kalibru 68 mm oraz pylon z dwoma rakietami przeciwpancernymi Spike (firmy Rafael).
skiud
Głuszca dozbroić w spike i kierowane laserowo hydry i będzie...
HusariaDumaPolski
Całkiem niezłe rozwiązanie i zdecydowanie tańsze od zakupu Francuza. Ciekawe czy Grom, JWK, Agat i inne jednostki się na takie coś by zgodziły
Tommi
Zwróciłeś zapewne uwagę na to, że Głuszec waży pusty tyle, ile Ec645 w pełni załadowany. Przy podobnej mocy silników. Więc albo te spike'i albo desant, albo latająca cegła bez dynamiki.
say69mat
Nie zapominaj o drobiazgu, o konieczności przeprojektowania całego zespołu napędowego i awioniki rzeczonego ... Głuszca. Zawsze porównując parametry maszyn zastanawiam się, dla czego amerykanie wybrali wojskowy wariant EC645/UH-72, a nie naszego 'Głuszca'. Czyżby zawiódł ... marketing???
dddd
Bardzo ładnie się prezentuje !!
Airbus
fenestron zamiast wirnika ogonowego ? W modelu od zawsze EC145 T2 , Dzieci piszą to ?
Airbus
fenestron zamiast wirnika ogonowego ? EC145 T2 ? Dzieci piszą to ?
Elf
Świetny!