Reklama

Siły zbrojne

Estonia chce kupić francuską artylerię

Armatohaubica samobieżna CAESAR na poligonie.
Autor. Nexter

Serwis ArmyRecognition poinformował o chęci pozyskania przez Estonię kilkunastu armatohaubic samobieżnych CAESAR o trakcji kołowej. Systemy te uzupełniłby zakupione w Republice Korei gąsienicowe K9EST Kõu.

Zakupione we Francji haubice CAESAR mają zostać przyporządkowane do samodzielnego batalionu artylerii lufowej, który mógłby liczyć od 12 do 18 działonów (źródła podają różne liczby). Nie poinformowano, który wariant systemu CAESAR budzi zainteresowanie Estońskich Sił Obronych (est. Eesti Kaitsevägi).

Reklama

W wywiadzie udzielonym miejscowemu dziennikowi „Postimees” minister obrony Hanno Pevkur określił zakup artylerii na podwoziu kołowym jako najważniejszy aspekt modernizacji technicznej Wojsk Lądowych (est. Maavägi). Nie wiadomo, czy dyskusje dotyczą nowych egzemplarzy prosto z fabryki, czy też Tallin będzie kuszony kupnem tańszych, używanych pojazdów z zasobów Wojsk Lądowych Francji (fr. Armée de terre). Te ostatnie obecnie wdrażają armatohaubice CAESAR w zmodernizowanym wariancie Mk II.

W jednym i drugim przypadku Estońskie Siły Obronne otrzymałaby istotne wzmocnienie. Taki ruch umożliwiłby zastąpienie w stosunku 1:1 artylerii ciągnionej takiej jak haubice D-30 lub FH70, które zostały przekazane Ukrainie. Zakup ten uzupełniłby też pozyskane z Republiki Korei gąsienicowe armatohaubice K9A1 (lokalnie znane pod nazwą K9EST Kõu) w liczbie 36 egzemplarzy. Wprowadzenie do służby armatohaubic o trakcji kołowej wydaje się też optymalnym rozwiązaniem do wsparcia estońskich jednostek zmotoryzowanych, w których głównym środkiem transportu są dziś kołowe transportery opancerzone z rodziny Patria Pasi w wariantach XA-180 oraz 188. W przyszłości fińskie pojazdy zastąpią wozy niedawno zakupione w Turcji.

Czytaj też

CAESAR (Camion Équipé d’un Système d’Artillerie) to francuska armatohaubica samobieżna o trakcji kołowej produkowana przez KNDS Nexter (niegdyś Nexter Group). Jest przystosowana do montażu na podwoziach różnych samochodów ciężarowych w układzie 6x6 lub 8x8, zgodnie z wymaganiami klienta. Najczęściej stosowanymi nośnikami są Renault Sherpa 5, Mercedes-Benz Unimog (oba 6x6) oraz Tatra 815-7 (8x8). CAESAR posiada uzbrojenie główne kalibru 155 mm z lufą L/52 (o długości ok. 8 metrów), którego maksymalna donośność wynosi ponad 40 km podczas strzelania pociskami odłamkowo-burzącymi z gazogeneratorem dennym. CAESAR korzysta z szerokiej gamy amunicji kompatybilnej z JBMoU, w tym klasycznej odłamkowo-burzącej, przeciwpancernej BONUS oraz nowych kierowanych pocisków Katana 155 mm.

Czytaj też

Zapas amunicji w wariancie francuskim, na podwoziu Renault (Arquus) z napędem 6x6, wynosi 18 pocisków wraz z ładunkami miotającymi. Dotychczas powstało ponad 300 egzemplarzy tego systemu. Trafił on na wyposażenie Sił Zbrojnych Francji, Arabii Saudyjskiej, Tajlandii, Maroka, Indonezji oraz Ukrainy. W niedalekiej przyszłości wejdzie do służby w Belgii oraz na Litwie. Z użytkowania tego systemu zrezygnowała Dania, przekazując Ukrainie wszystkie 19 egzemplarzy z własnych sił zbrojnych.

Ukraiński CAESAR 8x8.
Ukraiński CAESAR 8x8.
Autor. Defense of Ukraine/X
Reklama
Reklama

"Będzie walka, będą ranni" wymagające ćwiczenia w warszawskiej brygadzie

Komentarze (2)

  1. Książę niosący na plecach białego konia

    Warszawa zaryzykowała rezygnację z krabów i zakupiła je po wysokich cenach, podczas gdy nie wszystkie kraje były zainteresowane bronią Seulu. Estonia musiała kupić najlepsze kraby.

  2. LMed

    No cóż, nie ma racjonalnych powodów, sklaniajacych do rezygnacji z nowoczesnych haubic na powoziu kołowym.

    1. Chyżwar

      Estończycy będą mieli na gąsienicach i na kołach. Oni tam mają w większości pojazdy opancerzone o trakcji kołowej. A będą mieli jeszcze więcej. W tej sytuacji CAESAR ma sens.

    2. Seb66

      Na świecie powodów nie ma. Za to w Polsce, państwie praktycznie "frontowym" od ..2014 - to obiekcje są "aktualne" jak najbardziej!!

    3. LMed

      Kolego Seba, państwo frontowe (jak każde), powinno racjonalizować wydatki na bezpieczeństwo, szczególnie jak jest co najwyżej średnio zasobne.

Reklama