- Wiadomości
Azerscy artylerzyści otrzymają nowoczesną artylerię. Serbia potwierdza
Serbski prezydent Aleksandar Vučić potwierdził sprzedaż do Azerbejdżanu łącznie 48 systemów artyleryjskich na podwoziu kołowym Nora-B52. Jest to tym samym doprecyzowanie jego słów sprzed kilku tygodni, kiedy to określił kupującego jako kraj „przyjazny”.

Początkowo spekulowano, że krajem kupującym serbskie Nory jest Algieria. Informacja ta jednak została zdementowana przez prezydenta Serbii, który ogłosił sprzedaż ich do zaprzyjaźnionego kraju. Tym samym rozpoczęto łączenie zakupu Nor z Azerbejdżanem, co teraz znalazło potwierdzenie. Nie określono, którą wersję tego systemu artyleryjskiego wybrał nabywca. Można przypuszczać, że oprócz samych haubic i podwozi zapewne pozyskane zostały także pakiety: szkoleniowy i logistyczny. Wartość podpisanego kontraktu ma wynosić 311 mln euro. Pozyskanie przez Baku tego nowoczesnego systemu artyleryjskiego jest najpewniej odpowiedzią na masowe zakupy artylerii lufowej przez Erywań. Te mogą być jeszcze większe, ponieważ obecnie mają trwać rozmowy nad pozyskaniem przez Armenię francuskich systemów CAESAR.
Nora-B52 to serbska armatohaubica o trakcji kołowej. Została opracowana przez Wojskowy Instytut Techniczny z Belgradu. Jest produkowana przez Fabrykę Złożonych Systemów Bojowych, która wchodzi w skład państwowego koncernu Jugoimport-SDPR. Wariant podstawowy wyposażono w uzbrojenie główne kalibru 155 mm z lufą o długości 52 kalibrów, a zatem tożsame ze standardami NATO. Istnieje również możliwość zastosowania lufy kal. 152 mm. Szybkostrzelność wynosi do czterech strzałów na minutę, a donośność skuteczna to 32,5 kilometra dla standardowego granatu odłamkowo-burzącego i do 41,5 km przy zastosowaniu pocisku z gazogeneratorem dennym. Zastosowanie amunicji specjalnej klasy VLAP (z gazogeneratorem dennym i napędem rakietowym) zwiększa zasięg rażenia do 52 km.
Zobacz też
Trwają prace nad powiększoną, 25-litrową komorą nabojową (standardowa ma zgodną z JBMoU pojemność 23 litrów), dzięki której będzie możliwe zastosowanie silniejszego ładunku miotającego i zwiększenie maksymalnej donośności. W aktualnie produkowanym wariancie Nora-B52 M21 (na rynkach eksportowych Nora-B52 NG) zapas amunicji w zautomatyzowanych magazynach wynosi 30 pocisków i kompletów ładunków miotających. W zapasie drugiego rzutu znajduje się sześć nabojów.
Zobacz też
Bezzałogowy system wieżowy może być zintegrowany z różnymi rodzajami samochodów ciężarowych z napędem 8x8, w tym KamAZ, MAN czy FAP. W tym ostatnim przypadku za napęd odpowiada silnik wysokoprężny Mercedes-Benz OM 501 LA o pojemności 12 litrów, który generuje 460 KM. To umożliwia osiągnięcie prędkości 80 km/h na drodze oraz do 40 km/h w terenie. Wersją rozwojową Nory-B52 jest MGS-25 Aleksandar. Obecnie Nora-B52 w różnych wariantach znajduje się w służbie Serbii, Kenii, Cypru, Bangladeszu oraz Mjanmy (dawnej Birmy).
Zobacz też

Autor. Jugoimport-SDPR
WIDEO: Zmierzch ery czołgów? Czy zastąpią je drony? [Debata Defence24]