- Wiadomości
Ruszyła budowa nowych holowników dla Marynarki Wojennej
Stocznia Remontowa Shipbuilding należąca do Grupy Kapitałowej REMONTOWA HOLDING S.A. zorganizowała uroczystość palenia blach na jednostce pływającej B 860/1, która symbolizuje faktyczne rozpoczęcie budowy nowych holowników dla polskich sił morskich.

Uroczyste palenia blach przeprowadzono 16 listopada 2017 roku w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku. Jest to tzw. „położenie stęki”, które oznacza formalny początek budowy każdej jednostki pływającej. Jest to jednocześnie moment zamknięcie projektu technicznego, który tym samym wchodzi w fazę realizacji.
Prace rozpoczęto jak na razie na pierwszej z sześciu zamówionych jednostek, która otrzymała oznaczenie stoczniowe B 860/1, i która ma zostać oddana w 2019 roku (kolejne mają być przekazywane w kilkumiesięcznych sekwencjach kończąc realizację kontraktu w 2020 roku). Jak na razie nie wiadomo, czy będzie ona nosiła nazwę, czy tylko oznaczenia numerowe – jak w przypadku innych holowników obecnie wykorzystywanych w Marynarce Wojennej.
Przypomnijmy, że ostateczny kontrakt na budowę holowników został podpisany w czerwcu 2016 r. w wyniku rozstrzygnięcia w ubiegłym roku przetargu na projekt „Zabezpieczenie techniczne i prowadzenie działań ratowniczych na morzu pk. „HOLOWNIK”.
Nowe jednostki mają służyć m.in. do: zabezpieczenia bojowego oraz wsparcia logistycznego na morzu i w portach, wykonywania działań związanych z ewakuacją techniczną, wsparcia akcji ratowniczych, transportu osób i zaopatrzenia, neutralizacji zanieczyszczeń oraz podejmowania z wody torped.
Stocznia Remontowa Shipbuilding ujawnia dodatkowo, że mają to być okręty zdolne do działania w ciężkich warunkach lodowych w asyście lodołamaczy, mieć możliwość transportu na pokładzie otwartym ładunków drobnicowych o łącznej masie do 4 ton i uciągu ponad 35 ton, zapas paliwa wystarczający na 7 dób pracy i autonomiczność nie mniejszą niż 5 dni.
WIDEO: Ile czołgów zostało Rosji? | Putin bez nowego lotnictwa | Defence24Week #133