Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Ukraińskie pojazdy wielozadaniowe nowej generacji

Autor. Inguar Defence

Ukraińska firma Inguar Defence zaprezentowała koncepcję swojego modułowego, wielozadaniowego pojazdu opancerzonego 4x4, mogącego stanowić bazę do wielu wersji specjalistycznych m.in. odmiany 6x6, rakietowego niszczyciela czołgów czy samobieżnej wieloprowadnicowej wyrzutni rakiet.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Ukraiński producent pojazdów opancerzonych Inguar Defence ogłosił, że opracowuje modułowy pojazd opancerzony nowej generacji. Będzie on wspólną platformą dla wielu wariantów specjalistycznych, m.in. samobieżnej wyrzutni pocisków rakietowych Brimstone czy wieloprowadnicową wyrzutnią rakiet najpewniej kal. 122 mm.

Inguar Defenece w wersji 6x6 jako nośnik pocisków rakietowych Brimstone
Inguar Defenece w wersji 6x6 jako nośnik pocisków rakietowych Brimstone
Autor. Inguar Defenece/ Facebook
Wariant 6x6 jako wieloprowadnicowa wyrzutnia rakiet 122 mm
Wariant 6x6 jako wieloprowadnicowa wyrzutnia rakiet 122 mm
Autor. Inguar Defenece/ Facebook

Czytaj też

Według projektantów pojazd będzie mógł przewozić do 8 osób w zależności od konfiguracji, zaś załogę będą stanowić 2 osoby. Modułowość pojazdu na pozwolić na jego dowolne przeprojektowanie w ramach różnych wersji specjalistycznych co ułatwi eksploatację, jeżeli będą się one opierały na jednej bazie. Pozwoli to na zastąpienie wielu typów pojazdów spełniających te same role. Firma zapowiada integrację pojazdu z szeroką gamą systemów uzbrojenia strzeleckiego, od wielkokalibrowych karabinów 12,7/14,5 mm kończąc na armacie automatycznej 30 mm.

Reklama
Wariant 4x4 z bezzałogowym modułem uzbrojenia wyposażonym w wkm 12,7 mm.
Wariant 4x4 z bezzałogowym modułem uzbrojenia wyposażonym w wkm 12,7 mm.
Autor. Inguar Defence/ Facebook
Wariant 4x4 z wkm KPW 14,5 mm
Wariant 4x4 z wkm KPW 14,5 mm
Autor. Inguar Defence/ Facebook
Wariant wsparcia z systemem wieżowym wyposażonym w armatę automatyczną 30 mm, rozwiązanie podobne do rosyjskich Tajfunów WDW.
Wariant wsparcia z systemem wieżowym wyposażonym w armatę automatyczną 30 mm, rozwiązanie podobne do rosyjskich Tajfunów WDW.
Autor. Ingaur Defence/ Facebook

Czytaj też

Dodatkowo pojazd ten może służyć jako nośnik przeciwpancernych pocisków kierowanych, zastępując w tej roli m.in. wozy opancerzone rodziny BRDM-2, które na Ukrainie czy w Polsce występując jako kołowe niszczyciele czołgów.

Wariant 4x4 jako rakietowy niszczyciel czołgów/wóz wsparcia.
Wariant 4x4 jako rakietowy niszczyciel czołgów/wóz wsparcia.
Autor. Inguar Defence/Facebook

Obecnie wszystko to znajduje się w fazie projektowej, jednak może stać się w przyszłości remedium na wielość typów pojazdów w ukraińskiej armii, pozwalając na pobudzenie własnego przemysłu zbrojeniowego i redukowanie kosztów eksploatacji tak olbrzymiej ilości typów sprzętu.

Autor. Inguar Defence
Reklama
Reklama

Komentarze (20)

  1. Pucin:)

    Przypominam, iż WP oferowano co ???? - Thales Hawkei - LPV-MSPO-2016 - to modułowy siedmiotonowy lekko opancerzony pojazd wielozadaniowy w układzie 4×4 - o ładowności do trzech ton, zapewniający użytkownikowi dobrą mobilność nawet w trudnym terenie!!!! HA, HA, HA !!!! :)

  2. Paweloelo

    Dajcie Pany spokój z konkursami piękności. Wszystko wskazuje na to, że Waran to konstrukcja dopracowana, podwozie od Tatry, skorupa od HSW i ważne co w środku. Wygląda dobrze, ale to detal, bo w autach tego typu każdy kąt blachy ma znaczenie, kształt karoserii, przetłoczenie, wlot ma spełniać określoną funkcję w warunkach konfliktu.

    1. K.

      @Paweloelo. Rak jak napisał jeden z kolegów wyżej Tatra przedstawiła ten sam pojazd z dwoma przodami , ten jest po prostu brzydki . Tak więc można , Waran będzie kosztował sporo pieniędzy , kto będzie go chciał jeszcze kupić ?

  3. AW85

    Do wszystkich komentujacych wylad... Ale wy wiecie jaka jest roznica miedzy konceptem na papierze a prawdziwym modelem uwzgledniajacym wymagania techniczne. Prawda? Wiecie?

  4. Ma_XX

    jest i kooperacja z Turcją w produkcji śmigłowców T929 ATAK 2

  5. Norman

    No design na światowym.poziomie...żal.patrzeć na naszą pokraczna tatre...zresztą w wersji pierwszej jest ładna i stabilna tylko drugą czesi spieprzyli...duże koła wysoka prosta bryła jak kloc

  6. Kogi

    Hmm, ciężko mi uwierzyć, że zachowując tą samą kubaturę komory na silnik, można zrobić zarówno pojazd 4x4 przewożący 8 osób jak i wielokrotnie cięższą wersję 6x6 z wyrzutnią rakiet.

  7. DENIS

    Wygląda kozak. Proponuję wzorować się Autosan, HSW. To nic złego. Chińczycy robią tak cały czas

  8. Edmund

    Ukraińska firma Inguar Defense ma o kilka poziomów lepszych specjalistów od wzornictwa przemysłowego niż PGZ i nasza najlepsza spółka HSW. Proszę sobie to porównać z nośnikami samochodowymi do Ottokar-Brzoza albo Kryla. Ukraińska firma nie tylko jest lepsza od PGZ i HSW w zakresie wzornictwa przemysłowego. Proces projektowania i badawczo-rozwojowy mają dokładnie taki jak sam jak firmy amerykańskie i zachodnio-europejskie. Najpierw projekt designerów a później do pracy przystępują inżynierowie, którzy i owszem projekt mogą modyfikować, ale generalnie się go trzymają. tak jest wszędzie na świecie. i nie potrzeba tłumaczenia, że wygląd sie nie liczy. Takie tłumaczenie jest nieprofesjonalne.

    1. Jsk

      Mi tam się Ottokar-Brzoza podoba. To kwestia gustu, albo chęci powiedzenia czegoś złego o polskim wyrobie. Pedagogika wstydu już nie przejdzie🧐

    2. Edmund

      @Jsk To jest po to, aby produkty polskie były jeszcze lepsze. Borsuk jest OK.

    3. Jan24

      100/100 ładny pojazd.

  9. naczelny wuc

    Varan wcale źle nie wygląda, na pewno lepiej od kozaka czy tigra, Co do kryla to popatrzcie sobie jak wygląda szwedzki archer. Funkcjonalność, mniejsze koszty > wygląd. Mnie raczej martwią mundury, bo wz. 2010 to 20. wiek, a bigos to jest k*rwa tragedia już nie wspominając o tym pajacym hełmie od tytana.

  10. [email protected]

    nie wiadomo jaki będzie ale na pewno może zostać misterem piękności wygląda wspaniale i jak to porównać z koszmarem z autosanu albo jelcza kryla

    1. Edmund

      W PGZ i HSW oraz w innych spółkach lekceważy sie designerów. Po prostu uważa się ich za niepotrzebnych, a tak naprawdę nie rozumie ich roli i znaczenia. Nie osiągmay jeszcze pełnego poziomu profesjonalizmu we wszystkich obszarach.

    2. Edmund

      Ponoć w Jelczach są plastikowe klamki i łatwopalne wykładziny/

  11. Edmund

    ,,,Specjaliści" od Kryla i samochodów do Otokar-Brzoza uczcie się.

  12. Edmund

    W naszym przypadku przy tworzeniu uzbrojenia pracują wyłącznie inżynierowie, którzy okazują pogardę designerom, a wydawanie pieniędzy na wzornictwo przemysłowe, uważają za wyrzucanie w błoto. Jedynym pozytywnym wyjątkiem jest Borsuk - ale to tylko wyjątek. Powstaje więc Kryl, przy którym dosłownie nikt nie chce się sfotografować. W najlepszym wypadku powstaje nośnik samochodowy do Ottokar-Brzoza bardzo udziwniony i nie wiadomo po co są te udziwnienia i skosy na przodzie? Ani to ładne ani funkcjonalne. Można tłumaczyć, ze wygląd sie nie liczy - ale oczywiście że się liczy a takie tłumaczenie jest nieprofesjonalne. Ukraińcy zaprezentowali projekt wzornictwa lepszy, niż wszystko to co wyprodukował do tej pory czy wyprodukuje PGZ.

  13. SpalicKreml

    Podobny do samochodow opancerzonych "Roshel" jakie skladaja (ponoc juz masowo) dla Ukrainy w Toronto. Jest o tym material na YouTube.

  14. nienoladniewyszlo

    wedlug mnie najlepiej prezentujaca sie ( i oby zrealizowana) koncepcja wielozadaniowej platformy tego typu dotychczas, jeszcze dodac to tego pojazdy z np. mozdzierzem, wersje w stylu naszych awr'ów, wersje rozpoznawcza z opcja startowania dronow i mozna osadzac na nim cala armie, troche im zazdroszcze :)

  15. Wyjaśniacz

    No, od dwóch lat jest tylko renderem tej firemki i nim zostanie.

  16. Grzyb

    Z całym szacunkiem dla walczącej Ukrainy ale oni mieli problem z produkcją sprzętu wojskowego w czasie pokoju, a co dopiero w czasie wojny. Wystarczy popatrzeć na samochód Oncilla i nieudany eksport czołgów Opłot.

  17. szczebelek

    Przy liczbie kilkunastu tysięcy danego podwozia to strata jakieś tam liczby nie jest ogromnym ciosem przy produkcji seryjnej. My w wielu przypadkach poszliśmy w stronę Jelcza 6x6, 8x8 i zdarzy się wariant 10x10 ale połączenie takiego pojazdu 4x4 zwłaszcza z wieżą z armatą 30 mm ma duże ograniczenia. Co do konstrukcji 6x6 i połączenia z wyrzutniami pocisków brimstone i 122 mm są logiczne z powodu ich wielkości.

  18. Filemon19

    Rozumiem że PGZ wciska warana z 36 mln PLN?

  19. Pucin:)

    A w WP nie planuje się pojazdów modułowych 4*4 (Waran-Sanok to następny niewypał konstrukcyjny na siłę lansowany-poszukiwnie zastosowania do dedykowanej konstrukcji) nie mówiąc o 6*6 (wyśmienite recenzje na Ukrainie zbierają kołowe fińskie transportery opancerzone Sisu XA-180/185 czy też francuskie VAB 4*4 lub 6*6), bo niby do czego potrzebne???? :( ----- Lekka piechota ma buty więc musi być co do zasady "lekka" :) - przykład niemocy WOT - lekka piechota do ochrona granicy BY-PL a potem zakup interwencyjny Cogara - DMC 17,2 t --- zamiast do transportu zastosowanie >>> modułowy lekko opancerzony pojazd LSV/ILV - istnieje prototyp na bazie LPU Wirus - spółka bielska Concept - tylko opancerzyć i wdrożyć do produkcji.

  20. Furlong

    Ciekawe czy wezmą podwozie od Tatry jak my czy może wyskrobią coś swojego? Swoją drogą wzornictwo jednak mają o kilka pułapów wyżej niż HSW z tym swoim Waranem.