- Wiadomości
Rosjanie testują Bumerangi
Rosyjska agencja RIA Novosti poinformowała, że rosyjskie ministerstwo obrony rozpoczęło badania państwowe rodziny, nowej generacji kołowych opancerzonych wozów bojowych Bumerang.

Autor. Dmitriy Fomin/CC BY 2.0
Oczywiście badania państwowe mają dotyczyć kołowych wozów bojowych bazujących na uniwersalnej modułowej platformie kołowej o kryptonimie WPK-7829 Bumerang. Pojazdy te mają zastąpić nadal eksploatowane, starsze pojazdy rodziny BTR-60, BTR-70, BTR-80 i BTR-82. Co istotne wozy rodziny Bumerang całkowicie zrywają z układem konstrukcyjnym starszych maszyn i zbudowane są podobnie do nowoczesnych konstrukcji zachodnich, takich jak rodzina LAV, Boxer czy AMV w tym nasze Rosomaki.
Zobacz też
Platforma Bumerang została zaprojektowana przez firmę WPK (ВПК - Военно-промышленная компания) i po raz pierwszy, pojazdy tej rodziny w wariantach kołowego bojowego wozu piechoty oraz kołowego transportera opancerzonego, zostały zaprezentowane w roku 2015 w czasie moskiewskiej defilady z okazji dnia zwycięstwa wraz z innymi nowymi pojazdami jak czołg T-14 na bazie platformy Armata czy bojowy wóz piechoty B-17 na bazie platformy Kurganiec.
Zobacz też
Bumerang występować ma w wielu wariantach, w tym kołowego transportera opancerzonego K-16 oraz kołowego bojowego wozu piechoty K-17. Ten ostatni wyposażony może być w zdalnie sterowany system wieżowy Bumerang-BM, bądź system wieżowy B05Ja01 Berieżok. Obie wieże uzbrojone są dość podobnie a więc w 30 mm armatę automatyczną 2A42, sprzężony z nią karabin maszynowy PKTM kaliber 7,62 mm oraz dwie zdwojone wyrzutnie przeciwpancernych pocisków kierowanych 9M133 Kornet. Dodatkowo system wieżowy Berieżok posiada również 30 mm granatnik maszynowy AGS-17/AGS-30.
Zobacz też
Napęd platformy Bumerang stanowi silnik wysokoprężny UTD-32TR o mocy 510 KM. Nie wiadomo jak dobrze spisuje się ta jednostka napędowa, gdyż pojawiały się informacje o jej przegrzewaniu się. Nie jest to nieprawdopodobne albowiem wszystkie nowe platformy lądowe opracowane przez rosyjski przemysł zbrojeniowy, tzn. Armata, Kurganiec i Bumerang, wydają się mieć dokładnie te same problemy, tzn. z jednej strony problemy rosyjskiego przemysłu związane z elektroniką, z drugiej strony związane z trudnościami w opracowaniu nowoczesnych silników wysokoprężnych.
Zobacz też
Wydaje się więc mało prawdopodobnym, aby nawet po zakończonych z wynikiem pozytywnym badaniach państwowych, sprzęt ten wszedł na dużą skalę do produkcji seryjnej. Z drugiej strony, Bumerang jako platforma kołowa, prostsza i mniej wymagająca niż ciężka platforma gąsienicowa Armata i lekka platforma gąsienicowa Kurganiec, ma na to i tak większe szanse. Można w niej wykorzystać czy to silniki już od dekad produkowane choćby dla bojowych wozów piechoty czy kołowych transporterów opancerzonych, czy też inne podzespoły produkowane dla ciężarówek. O tym czy tak się stanie jak zawsze przekonamy się z czasem.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS