Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Redback testowany w Polsce. Hanwha Defense: proponujemy dwie konfiguracje wieży

Autor. Hanwha Defense

18. Dywizja Zmechanizowana prowadzi testy bojowego wozu piechoty Redback. MON rozważa wykorzystanie go w jednostkach zmechanizowanych 18. Dywizji, we współpracy z planowanymi czołgami Abrams. Testowany pojazd jest w istniejącej konfiguracji z załogową wieżą, zaoferowanej Australii w programie Land 400 Phase 3. Wieża Redback to system rozwinięty na bazie MT-30, w nowej konfiguracji. Polsce mogą zostać dostarczone zarówno pojazdy w istniejącym wariancie z załogową wieżą, jak i zintegrowane z polskimi wieżami ZSSW-30 - „Rozpoczęliśmy już rozmowy z HSW, dotyczące integracji wieży ZSSW-30 na BWP Redback dla Polski” – powiedział w rozmowie z Defence24.pl Executive Vice President Lee Boo-hwan, Hanwha Defense Overseas Business Division.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Od połowy października, bojowy wóz piechoty Redback, wyprodukowany przez południowokoreańską firmę Hanwha Defense, jest testowany w Polsce. Pojazd jest rozważany przez MON do wykorzystania w 18 Dywizji Zmechanizowanej, która zostanie w niedalekiej przyszłości przezbrojona w czołgi M1A1 SA i M1A2 SEPv3 Abrams, testy są prowadzone właśnie w tej jednostce. Redback, jako ciężki BWP mógłby wspierać czołgi Abrams w działaniach prowadzonych we wschodniej Polsce, gdzie zlokalizowane są jednostki podporządkowane 18 Dywizji Zmechanizowanej.

Inne jednostki Wojsk Lądowych, takie jak 16 Dywizja Zmechanizowana, która ma jeszcze w tym roku otrzymać pierwsze czołgi K2, mają dysponować lżejszymi, opracowanymi przez polski przemysł obronny pływającymi bojowymi wozami piechoty Borsuk. Tak o możliwym wprowadzeniu na wyposażenie Wojska Polskiego ciężkiego BWP obok Borsuka do Żelaznej Dywizji mówił we wrześniu br. rozmowie z Defence24.pl gen. dyw. Maciej Jabłoński, Inspektor Wojsk Lądowych.

Reklama
Prowadzimy analizy w sprawie zakupu ciężkiego bojowego wozu piechoty właśnie na potrzeby 18 Dywizji. Koreański pojazd AS-21, nazwany na potrzeby Australijczyków Redback, to bardzo odporna konstrukcja po bokach i w górnej części pojazdu, zachowując najwyższe w tym obszarze standardy NATO.  (...) cały czas będziemy rozwijać Borsuka, który będzie produkowany w oparciu o krajową bazę. Nie tylko nie zrezygnujemy z niego, nawet jeśli wprowadzimy ciężki BWP, ale jego pozyskanie traktujemy jako priorytet wojsk zmechanizowanych
gen. dyw. Maciej Jabłoński, Inspektor Wojsk Lądowych @ gen. dyw. Maciej Jabłoński, Inspektor Wojsk Lądowych.

BWP Borsuk jest wyposażony w polską wieżę bezzałogową ZSSW-30, opracowaną przez HSW i WB Electronics w ramach konsorcjum. Testy Borsuka zaczną się niebawem w 16. Dywizji Zmechanizowanej. Ten sam typ wieży, w nieco innym wariancie, będzie też używany na polskich kołowych transporterach opancerzonych Rosomak.

Czytaj też

Testowany obecnie w Polsce Redback jest wyposażony w wieżę Redback, taka sama jest oferowana armii Australii w projekcie Land 400 Phase 3 Taka konfiguracja proponowana jest wojskom lądowym Australii w programie Land 400 Phase 3. Wieża jest uzbrojona w armatę 30 mm Bushmaster II Mk 44/S, zdolną do użycia amunicji programowalnej, sprzężony z nią karabin maszynowy oraz wyrzutnię ppk Spike LR2. Została opracowana w taki sposób, by można było łatwo integrować systemy wsparcia, takie jak aktywny system ochrony Trophy oraz system obserwacji i zobrazowania Iron Vision. Wieża została też zaprojektowana w celu ułatwienia integracji z pojazdem Redback, dzięki czemu możliwe jest przeładowanie spod pancerza oraz optymalne wykorzystanie przestrzeni wewnątrz pojazdu.

Jak powiedział Defence24.pl Lee Boo-hwan, Executive Vice President, Hanwha Defense Overseas Division, Redback jest proponowany w Polsce w dwóch konfiguracjach: z obecną, załogową wieżą Redback która przeszła już integrację i testy oraz z polską wieżą bezzałogową ZSSW-30.

Oferujemy Polsce Redbacka w dwóch konfiguracjach z różnymi systemami wieżowymi. Jedną z opcji jest obecna wieża załogowa Redback, a inną – polska ZSSW-30. W związku z tym rozpoczęliśmy już rozmowy z HSW, dotyczące integracji wieży ZSSW-30 na pojeździe Redback dla Polski. Mamy bardzo dobre doświadczenie z integracji polskiej wieży na naszym podwoziu K9. Możemy to powtórzyć z ZSSW-30 i Redbackiem. Chciałbym dodać, że konstrukcja Redbacka oparta jest na otwartej architekturze. Możemy szybko integrować na Redbacku różne systemy, w tym wieżę ZSSW-30. Opcją jest również integracja różnych innych polskich podsystemów
Lee Boo-hwan, Executive Vice President, Hanwha Defense Overseas Division.

Bojowy wóz piechoty Redback został opracowany przez południowokoreańską firmę Hanwha Defense, na podstawie doświadczeń pływającego BWP K21, który jest już w służbie Armii Republiki Korei. Redback został przygotowany (włącznie z prototypem) do udziału w australijskim programie Land 400 w mniej, niż 12 miesięcy od czasu upublicznienia wymagań. Pojazd ma masę bojową wynoszącą 42 tony, co pozwala na zapewnienie wysokiego poziomu ochrony, ale też integrację różnych systemów, w tym między innymi aktywnego systemu ochrony pojazdu Iron Fist.

Czytaj też

Redback jest też w pełni ucyfrowiony i zgodny z NATO Generic Vehicle Architecture, jest również wyposażony w system zarządzania walką BMS. Jego napęd stanowi silnik o mocy 1000 koni mechanicznych, połączony z zawieszeniem hydropneumatycznym typu in-arm. Obecnie Redback jest wyposażony w silnik MTU i przekładnię Allisona, takie same jak w haubicach Krab i K9. Trwają prace nad opracowaniem koreańskiego silnika i przekładni.

Autor. Hanwha Defense

Redback jest oferowany w australijskim projekcie Land 400 Phase 3, konkuruje z niemieckim Lynxem. Jak wskazano wcześniej, w konfiguracji proponowanej Australii, jest wyposażony w wieżę Redback, system rozwinięty na bazie wieży MT-30, skonfigurowany w Australii zgodnie ze specyficznymi wymogami programu. Podwozie zaprojektowane jest w taki sposób, by móc integrować z nim różne systemy wieżowe.

Redback to zaawansowany Bojowy Wóz Piechoty, oparty na najnowszych technologiach. Zapewnia doskonałą siłę ognia, mobilność i zdolności łączności cyfrowej, pozwalające wspierać wszystkie nowoczesne czołgi podstawowe, w tym Abramsy, K2 i Leopardy 2. Ochrona wnętrza jest zapewniana zarówno przez pancerz pasywny (poziomu 6 i powyżej), jak i przez Aktywne Systemy Ochrony Pojazdów. Jesteśmy otwarci na to, by dostosować Redbacka do polskich wymogów i współpracować z polskim przemysłem w celu dostarczenia Redbacka do Polski. Chcę podkreślić, że chcemy zmaksymalizować korzyści ze współpracy dla polskiego przemysłu
Lee Boo-hwan, Executive Vice President, Hanwha Defense Overseas Business Division

Poza programem Land 400 Phase 3 w Australii, Redback jest też rozważany przez Armię Republiki Korei, przeszedł już testy w południowokoreańskich wojskach lądowych. Platforma Redback jest też podstawą oferty konsorcjum kierowanego przez Oskhosh Defense, uwzględniającego też amerykańską spółkę Hanwha Defense i wiele innych firm, w programie Optionally Manned Fighting Vehicle, mającym na celu zastąpienie BWP Bradley w US Army. Zakłada się, że Redback będzie rozwijany w różnych konfiguracjach dla poszczególnych użytkowników i zastosowań.

Reklama

Komentarze (37)

  1. Pitbull

    Bo Edmund i Qba to koreanskie trole. Nie zapominajmy, ze chodzi tutaj o wydojenie polskiego podatnika na pare miliardow dolarow. Wieze Elbita to wedlug Wolskiego min $3 mln za sztuke. Czyli 300 wiez to min $900 mln dolarow. Jesli przyjmiemy (za Wolskim), ze wieza to 1/3 wartosci wartosc BWP to kontrakt na Redbacka bedzie kosztowalPolske min $3 mld dolarow. Ale widzac jak MON zaplacil za K9A1 50% wiecej niz Hindusi to pewnie mowimy o kontrakcie na $4.5 mld dolarow. Po obecnym kursie dolara to 21.2 mld zlotych polskich.

    1. Qba

      Dla przypomnienia wieża ZSSW-30 kosztuje 24 mln zł za sztukę, a Borsuk 65 mln zł za sztukę.

    2. Darek S.

      Najsmutniejsze, że tak właśnie to wygląda i nikt nic z tym nie robi.

  2. rwd

    Testować Redback i Borsuka powinien jeden zespół w tych samych warunkach poligonowych. Tylko wtedy wyniki porównawcze bwp będą rzetelne i wiarygodne.

    1. Pitbull

      Tak pomyslalaby kazda logicznie myslaca osoba. Ale jak dzisiaj mowil Wolski z Kamizela to jest test na niby i MON juz przed testami wiedzial ze kupuje Redbacka z izraelska wieza. Dlatego testy odbywaja sie przed nadejsciem zimy zeby nie okazalo sie jak u Czechow, Litwinow i chyba Rumonow ze Izraelska wieza nie dziala, a nie daj boze Redback padnie w Polsce w zimie bo byl testowany w Australi.

    2. Darek S.

      Co tu porównywać ? Kurę do zająca ? I jedno i drugie ma głowę i nogi.

  3. SzaraEminencja

    Oby tylko nie izraelskie wieże!

    1. Valdi

      Przypomnijmy WIEŻA EOS 400 MK2 🇦🇺🇦🇺🇦🇺 to 3mln USD, a to nam nie grozi 🥰🥰🥰co prawda ma niezly ASOP👍👍👍

  4. zygix

    Jestem dumny, że Wojsko Polskie będzie wyposażone w najnowocześniejszy, najlepszy i w dużych ilościach swiatowy sprzęt. Pamiętam jak niewyobrażalne ibylo i nawet nikt nie myślał o tym, że będziemy się zastanawiać nad tym czy zakupić Apacha czy Vipera. Ze w wojsku Polskim będą jeździć Abramsy.. Totalne sci fi lata temu. Szczytem i duma było wyposażanie naszego wojska w Rosomaki, które były wizytówką WP na świecie a w tle stary radziecki sprzęt. A teraz kupujemy i zastanawiamy się nad najlepszym i najnowocześniejszym sprzętem w każdym rodzaju wojk. Bravo. Dozylem czasów, w których Polska będzie postrzegana za nowoczesna armię XXI wieku. Abramsy, K2, K9, AH-64E,F-35,drony,Groty,Borsuki,totalny odjazd, najwyższa światową półka. I jeszcze umowy z Koreą dzięki którym Polska będzie być może światowym a na pewno Europejskim hubem na najnowocześniejszy sprzęt.. Jeszcze raz wielkie brava.

    1. jarq

      Brawa to będą, jak za to wszystko zapłacimy. Nie ma co się łudzić, że jak już teraz są problemy ze sprzedażą obligacji, to będą pieniądze na zapłacenie za te wszystkie zakupy. Też bym chciał, aby nasi mieli te wszystkie zabawki, ale bądźmy realistami - Grecja też "kupowała" (raczej zamawiała) uzbrojenie na kredyt i wiemy jak się to skończyło. Na razie mówi się tylko co zamawiamy, a pomija jak za to zapłacimy.... smutno.... znowu będzie że mądry Polak po....

    2. bc

      Dokładnie.

  5. bc

    Ten kosz mógłby mieć podniesione dno w miejscu bezpośrednio nad rampą tak by nie przeszkadzał we wchodzeniu. Te "gumowe" gąsienice wydają się mieć większą powierzchnię niż stalowe ale ciekawe jak sprawdzą się na błotnistych albo oblodzonych podjazdach choć tu w skrajnych przypadkach może pomóc paczka blachowkrętów farmerów w roli kolców.

  6. Pitbull

    Borsuk ma tyle samo osi czyli 6 co Redback czyli do ciezszego Borsuka nie musisz dorzucac zadnych kolek. Plus argument 7 osi zostal odrzucony dla duzo ciezszego K2PL czyli nie wiem dlaczego mialby to byc problem dla ciezkiego Borsuka, ktory tak by wazyl 20 ton mniej niz K2Pl.. Zmienic power pack na ten 1000HP z Kraba, zalozyc ceramiczne plyty takie jak na afganskiej wersji Rosomakow i mamy ciezkiego Borsuka. Przypomne, ze K-21 czyli niedopancerzony Redback wazy 25 ton i ma 750HP silnik (Doosan- D2840LXE diesel; 750 hp). Czyli zupelnie jak nasz plywajacy Borsuk.

  7. szczebelek

    Jeśli zrobią to tak, że HSW zajmie się produkcją 1000 sztuk Borsuka, a Redback liczony z kolei na około 400 sztuk dostanie ZSSW30 w wariancie z lepszym opancerzeniem to nie będzie najgorszy deal...

    1. Qba

      HSW nie ma mocy produkcyjnych

  8. mar1

    Dobrze ale. Słaba i "niepewna" i zależna wieża izraelska (ich doświadczenia to 3 lata), Drugie jak podpiszemy umowę to pewnie gdy kasy braknie to zlikwidujemy produkcje Borsuka (kasa musi byc na umowe zagraniczną bo kary, a polską spółke się zmusi) Poskie doświadczenia wież do BWP to ok. 30 lat. Rozumię szybkość dostaw ale czy to właścicwe rozwiazanie? Sporo bonusów ztych przeragó ma Kore może wystarczy juz budowy ich przemysłu/ A miało być tak narodowo ....

    1. Qba

      Polskie doświadczenie pozwala na produkcje 14 wież rocznie

  9. ANDY

    jak zawsze z "naszym" monem .... pan z Korei powiedział że może być ewentualnie z ZSSW i.... ACHY o OCHY z każdej strony - widać że opanowali PR i marketing na medal i tanimi obiecankami powodują zachwyt u kupujących i publiczności .... skoro jest czas na adaptację naszej wieży ... to jaki problem z ciężkim Borsukiem ...??? i testami jedno góra dwu tygodniowymi jak w przypadku Redbacka - czy my jesteśmy Arabią albo innym kalifatem i stać nas na wydatek dziesiątków !!! jak nie setek !!! MLD $ na zakupy z półki z prawie całkowitym pominięciem rozwoju naszego przemysłu obronnego w segmentach gdzie możemy być samodzielni ...??? ... a z ZSSW pewnie będzie tak jak z zaoranym Krabem -szczątkowe zamówienia dla pokazania adwersarzom zwolenników zrobienia z Polski koreańskiego monopolu zbrojeniowego że popieramy nasz przemysł .... dla mnie to nieporozumienie

    1. Chyżwar

      Problem jest taki, że w ciężkim Borsuku trzeba by było ukształtować w inny sposób przód pancerza, wrzucić mu znacznie silniejszy powerpack niż ma obecnie i wydłużyć kadłub o jedno kółko tak, żeby nie wzrósł mu jednostkowy nacisk na grunt. Oznacza to, że bazując na obecnym Borsuku musiałbyś zbudować odmienny od niego nowy BWP. Czyli trzeba by było przejść tą samą drogę jaką Koreańczycy przeszli konstruując AS21 na bazie K21. Na takiej zabawie stracilibyśmy ładnych parę lat. ponieważ najpierw musiałby powstać co najmniej dwa prototypy, które przez kilka lat byłyby testowane w HSW celem usunięcia błędów. Później co najmniej cztery prototypy do testów w wojsku celem usunięcia chorób wieku dziecięcego.

    2. TFX

      Chyżwar, DMC dla Borsuka top 30 ton wiec spokojnie można go dopancerzyć tak jak zrobiono z Rosomakiem i to bez zmiany czy przerabiania zawieszenia

  10. Pitbull

    Nie nie musialbys bys wiele robic zeby dopancerzyc Borsuka. Podwozie Borsuka bylo projektowane na obciazenie 35 tonowe. Czyli mozna dolozyc 7-10 ton pancerza. Wymiana obecnych plyt pancerza na grubsze ceramiczno kompozytowe to tez nie jest problemem. Jedynie trzeba zmienic power pack na ten ktory jest uzywany w Krabie. Ksztalt przodu Borsuka owszem nie jest idealny, ale nie widzialem wielu clipow z Ukrainy gdzie BWP zostal trafiony w przod. Raczej wiekszosc jest trafiona z gornej polsfery lub boku. Ale nie neguje tutaj, ze przod Borsuka nie powinien byc dopancerzony.

    1. TFX

      Pitbull, dla Borsuka podawane jest DMC 30ton a nie 35, 35 to miał Anders w wersji z 2010r.

  11. Szop85

    Borsuk jest przygotowany do montażu dodatkowego opancerzenia. Wtedy jego masa osiąga 32 tony. Traci wtedy pływalność. Opancerzenie można zdjąć w warunkach polowych podobnie jak na Rosomakach masę in Afganistan. Poczytajcie dokładnie. Redback ma tą samą technologię zawieszenia co Borsuk podwozie Kraba i Koreańskie Haubice. Wręcz to to samo i te same częsci.

    1. Pucin:)

      @Szop85 - no tak jak i można założyć to i można zdjąć (warsztaty polowe i naprawy całych silników pod namiotem znane były już w czasie IIWŚ) - tylko pytanie w jakim celu? No chyba, że będziesz z niego budował wychodki. :) Tylko nie mów zaraz - by przekroczyć chwilowo przeszkodę wodną - komedia!!!!! :)

    2. Pitbull

      Dalo sie dopancerzyc wersje afganska Rosomakow to da sie dopancerzyc Borsuka. Siemianowice maja juz w tym doswiadczenie.

    3. TFX

      Szop DMC dla Borsuka wynosi 30 ton a nie 32tony

  12. Jameson

    Halo tu ziemia .... a teraz kilka faktów: polskie obligacje są już praktycznie nie "sprzedawalne", polska giełda jest liderem w odpływie kapitału na świecie! Rząd oczywiście dalej drukuje złotówki i rozdaje benefity socjalne. Szansa na spłatę i realizację tych wszystkich kontraktów, bez radykalnych ograniczeń innych wydatków budżetu (m.in. socjal) jest ZEROWA. Chyba nie myślicie, że Koreańczycy przyjmą zapłatę w złotówkach? Czeka nas albo wariant grecki, albo zostanie z tego sprzętu może 1/5. W najgorszym przypadku, oba scenariusze się spełnią na raz. Tak się kończy zaklinanie ekonomii, że 2+2=5, a w zasadzie teraz nawet to już pewnie =7 dla tej ekipy.

    1. Pitbull

      Czytale, ze sie wycofali ze sprzedazy obligacji na obronnosc: pewnie nie bylo zainteresowania.

    2. Prawdziwy

      Tak z ciekawosci- co ma Rząd do drukowania banknotów? Banknoty drukuje PWPW a monety biję Mennica Państwowa ,emisja pieniądza rządzi NBP.Zycie banknotu w Polszy ( tu ułatwienie,żeby się translator nie przegrzał)to ok .4 miesięcy.Podaz monet i banknotów wynika z operacji na rynku.

    3. Chyżwar

      Halo Ziemia.... Słyszałeś o czymś co nazywało się "armaty zamiast masła"? Nie będzie basenowania i gillowania. Nie będzie na interesujących aczkolwiek kontrowersyjnych "artystów", którzy sporo kosztują i nic nie wnoszą. Nie będzie na propagowanie LGBT. Po wyborach pewnie nie będzie na śmieszny socjal. I słusznie. Na WP będzie, bo musi się znaleźć. Trzeba odrabiać zafundowaną nam euro patologię. To będzie bolało.

  13. Bart patriota

    Jest mi smutno, gdyż wojsko postawiło Borsukowi wymóg pływalności polscy inżynierzy to opracowali, a teraz jest to kontrargument dla borsuka bo przez to słabiej opancerzony :( Efekt zapowiadajacy się jest taki, zamiast cały tort dla hsw to hsw dostanie jakieś tam zamówienie na borsuki, a druga część zamówienia trafi do korei. Jaki z tego morał? Niech każdy odpowie sobie samemu. Panie Błaszczak jak to czytasz to w przyszłości nie popełniaj pan takich rzeczy

    1. RAF

      Bart patriota@ To nie Blaszczak forsował wymóg pływalności dla Borsuka. Zrobiło to wojsko ponad 10 lat temu, a zatem na długo zanim Blaszczak został ministrem. Poza tym potrzebne są dwa rodzaje bwp: lekki, pływający, operujący w trudnym terenie i ciężki, silnie opancerzony, niepływający.

    2. wert

      ok 400 ciężkich i minimum 1500 Borsuków. HSW się urobi po pachy

    3. Shark

      To, że potrzebne są dwa typy BWP to zwykły wymysł, wynikający z tego, że jest potrzeba zakupu większej ilości BWPów, a dostępne na rynku nie pływają. Poza tym nawet Borsuk z ZSSW przekroczył wartości krytyczne i nie pływa. Kiedyś wymóg pływalności miał sens, bo większość SpW pływało np. BWP, Goździki. Teraz Kraby, K9 nie pływają, wchodzą ciężkie czołgi, którymi strach wjeżdżać do rzeki. Wymóg pływalności jest nieaktualny. BWP i czołgi muszą mieć jednak ochronę aktywną, wszystkie ostatnie wojny to pokazały, to najważniejsza kwestia.

  14. Luunapark7Marek

    Tylko z wieżą z Izraela, Tym Borsukiem to można pojechać na wiejską zabawę, ale nie na wojnę. Za mało opancerzony

    1. APSK

      A co takiego jest w wieży izraelskiej. Składak man potrzebny? Do czego?

    2. Chyżwar

      To wieża bezzałogowa. Nie ma sensu opancerzać jej tak, jak ma to miejsce w przypadku wieży załogowej. Lepiej dołożyć pancerza w kadłub.

    3. OptySceptyk

      Izraelska wieża jest zwyczajnie gorsza, cięższa, zajmuje więcej miejsca w wozie i jest przystosowana na pustynię. Ostatnie wieże z Izraela, testowane w Polsce, oblały testy przy minus 15 stopni. Nasza wieża to jedyny sensowny wybór,

  15. panzyciaismierci

    BRAĆ 1000SZT .....BYLE Z IRON VISION .....

    1. Krab

      A niech i 1500 kupią tylko nie z tą Izraelską wieżą.

  16. Saw

    Jaki system obrony aktywnej ma ZSSW-30 pytam poważnie, bo nie doczytałem?

    1. nie wiem

      Obra-3

    2. TFX

      Panie nie wiem, Obra-3 nie jest ASOP tylko systemem ostrzegania połaczonym z granatami dymnymi. Obecnie nie ma zadnego ASOP w WP.

    3. APSK

      Możesz mieć taki ASOP na ZSSW jaki sobie zamówisz. Masz wybór i wieża sama z siebie nie jest ograniczeniem. To cecha izraelskich rozwiązań instalowanie efektorów ASOP na wieży. Można je również umieścić je w kadłubie pojazdu, tak jak zaprojektowano to w Andersie, co bardziej mi się podoba. Nie obciąża mechanizmów wieży zbędnym ciężarem i nie zwiększa jej bezwładności, co ma znaczenie przy stabilizacji. Na mnie izraelskie pojazdy nie robią żadnego wrażenia. Nie stworzyli nic co byłoby lepsze od konkurencyjnych wyrobów i Merkawa również nie jest żadnym cudem techniki, wręcz dość przestarzałym i specyficznym rozwiązaniem dobrym do walki na terenie Izraela.

  17. KPS1

    W wersji z ZSSW od HSW będzie ok, choć i tak wolałbym ciężkiego Borsuka.

    1. RAF

      KPS1@ Nie ma ciężkiego Borsuka. Opracowanie takiego potrwałoby co najmniej kilka lat i kolejne kilka lat produkcja. Chcesz żeby nasi żołnierze przez kolejne kilkanaście lat jeździli starymi bwp-1?

    2. TFX

      RAF a co za problem dopancerzyć Borsuka, z Rosomakiem sie to udało bez problemu, tylko pływalność stracił.

    3. Vixa

      TFX, błagam bez takich pomysłów;)))

  18. Box123

    Żadnych wież z Izraela. Izrael już pokazał jak można na niego liczyć w konflikcie na Ukrainie. Już nie mówiąc o jego postawie wobec Polski w poprzednich latach

    1. TFX

      Box jak patrzysz w ten sposób to żadnych K2/K9/Redbacków czy FA-50 z Korei Płd, która robi dla Ukrainy jeszcze mniej od Izraela. i zamiast przekazac posiadany przez siebie rosyjski sprzet woli go złomowac.

    2. Box123

      Nie do końca. Po pierwsze jeśli chodzi o pomoc Ukrainie to Korea nie chce się angażować bo ma pod nosem jeszcze bardziej nienormalnego sąsiada niż Rosja + w pakiecie Chiny, które już pokazały co myślą o naszej współpracy blokując lot Błaszczaka do korei. Otwarte zaangażowanie Korei płd mogło by spowodować że Putin i Chiny zaczęły by grać Korea Północną żeby odciągnąć Seul od kijowa. Tymczasem w Izraelu jest to kwestia sympatii. Duża część Żydów w Izraelu ma korzenie rosyjskie, wiec nikt tam nie ma ochoty specjalnie szkodzić Moskwie i stawać po stronie Ukraińcow i jak widać mordowanie kobiet i dzieci tu nie wiele zmienia. Zresztą prawdopdobnie ten sam czynnik wpływa na wrogą postawę tego kraju wobec Polski i Polaków. Jeśli ktoś przez lata na ciebie pluje rozpowszechniając klamstwa na Twój temat, próbuje wyłudzić od ciebie pieniądze i trzyma z kimś kto chce cie zamordować to nie kupujesz od niego broni... Tymbardziej jeśli masz swoją o podobnej charakterystyce

    3. TFX

      Box wg twierdzenia naszego rządu to nie Chiny zablokowały lot ale usterka techniczna samolotu którym miał lecieć Błaszczak. A co do Korei Płd. to wg niej samej nie wysyłają nic Ukrainie z dwóch powodów: bo nie wysyłają nic do stref konfliktu i zwyczajnie boją się reakcji ale nie Chin tylko Rosji. Natomiast co do Izraela to wybrał częściowa neutralność, nie dostarcza broni ale np dane wywiadowcze jak najbardziej Wiec jak widać to nie tak jak piszesz.

  19. Tadeusz Żeleźny - analityk systemowy

    Anders przeszedł próby poligonowe od 2010 - dlatego właśnie były kolejne modernizacje BWP Anders - włącznie z tą z 2016 - a teraz w naturalny sposób wchodzi wieża ZSSW-30 dla BWP Anders. Co więcej - przejście Andersa do hydropneumatyki jest naturalne po przyswojeniu tej technologii z Kraba. Oczywiście - w ramach większego konsorcjum "pancernego" HSW/Cegielskiego/Siemianowic/Bumaru/Łabędy/WZM,/Kutna. Przecież to dyrektor programu Ground Combat Vehicle specjalnie przylatywał dla zapoznania z Andersem w 2011, tak samo w opinii specjalistów Anders miał silny wpływ na chiński VT-5 czy ostateczne wykrystalizowanie się "czołgu lekkiego" MFP,. Anders uzyskał też bardzo wysokie noty w Janes IDR 6/2013 za skuteczność opancerzenia do masy i modułowość.

    1. Pitbull

      To jest dobry punkt. Szczegolnie, ze Andersa "zaorano" dopiero niedawno czyli jeszcze mozna go reaktywowac, ale lapowy z OBRUM to nikt nie dostanie, a bez tego sie nie da.

    2. Al.S.

      Tutaj się zgadzam, W momencie prezentacji Anders był nowinką, która cytując klasyka, nie miała analogów w świecie. 12 lat później nowoczesny lekki czołg jest w Chinach, a nawet USA. To był wtedy bardzo przyszłościowy projekt i podstawa dla opracowania ciężkiego BWP, niestety jego potencjał zmarnowano. Wersja lekkiego czołgu, z wieżą opracowaną na podstawie jordańskiej Falcon z Ruag CTG 120L52, miała większą siłę ognia niż Leopardy 4 i 5, Poziom ochrony w przedniej 1/3 sfery można było niemal zrównać z czołgową, za sprawą pancerza modułowego i nowych polskich ERA. Z tego co pamiętam miał także ukraiński ASOP "Zasłon" z jednorazowymi efektorami, Tak jak piszesz, gdyby poszedł do realizacji. dziś byłby to już dopracowany pod każdym względem produkt.

    3. TFX

      AIS ty w ogóle wiesz co piszesz? Anders miał STANAG 3 a mógł mieć maksymalnie STANAG 5 wiec dowolny APFSDS-T o kalibrze powyżej 25mm robił z niego sito nawet w maksymalnie opancerzonej wersji więc jaki pancerz porównywalny z MBT??? PUMA czy Redback maksymalnie dopancerzone to STANAG 6 Siła ognia Andersa byłą mniejsza niż Leo2 zapomniał pan że działo 120mm CTG jest działem lekkim o mniejszym ciśnieniu gazów i mniejszej prędkości wylotowej niz standardowe 120mm. I jeszcze jedno ani VT-5 ani MPF nie mają absolutnie nic wspólnego z Andersem, maja zupełnie inny układ konstrukcyjny, to czołgi a nie BWP I przypomne że taki CV90-120T był "nieco" wcześniejszy od Andersa.

  20. Bingo

    Problem z ZSSW-30 jest taki, że w obecnym projekcie nie nadaje się do zastosowania APS, w szczególności Iron Fist. Dobrze więc by było zmodyfikować ją przy okazji.

  21. Jankesd

    Dzień dobry Państwu Ja mam pytanie dot. izraelskiej wieży Elbita zainstalowanej na "koreańskim" Redbacku, a mianowicie Litwini narzekają u siebie właśnie na ten typ wieży. warunkach zimowych i niskich temperaturach jest problem z jej uruchomieniem?

    1. Qba

      Nawet ich nie kupili

    2. Jankesd

      wozów bojowych Vilkas -lokalna wersja GTK Boxer z wieżą Rafael AdS Samsonn MK2, której uzbrojenie stanowi 30 mm armata napędowa Bushmaster Mk 44S sprzężona z 7,62 mm km, a także podwójna wyrzutnia ppk Spike LR. Jest ona zbliżona do wieży Redbacku. Wadliwe mają być m.in. układ zasilania armaty w amunicję, źle przeprowadzono kalibrację uzbrojenia głównego z systemem kierowania ogniem, pojawiają się też problemy z rozdzielczością kamer przyrządów obserwacyjno-celowniczych.

    3. Marek L..

      Wieża, którą kupili Litwini, to jest ta bezzałogowa RAFAEL'a, a NIE ELBIT'u !!!!....... Jest ona w pełni automatyczna, uzbrojona pancernie do poziomu Stanag-4,5 ---- całkowicie stabilizowana, uzbrojona w automatyczne działko 30 mm, km 7,62 mm, oraz dwa ppk. Spike LR-2. ---- ORAZ: ---- NIE ma tam ŻADNYCH problemów w działaniach tych wieź w ciężkich warunkach zimowych ---- te tzw. "problemy" to są rozprzestrzeniane TUTAJ JEDYNIE poprzez tych tu WSZECHOBECNYCH putinowskich tzw. agentów "wpływu".......

  22. Pitbull

    Jankesd. Dlatego testuja te izraelska wieze wPolsce przed nadejsciem przymrozkow. W 2 tygodnie przed nadejsciem zimy beda wiedzieli jak ten sprzet pracuje w warunkach zimowych na wschodzie Polski, gdzie polska wieza byla testowana przez kilka w naszym klimacie. Ale proponenci Redbacka twierdza, ze Redback razem z izraelska wieza byl testowany w Australi czy na pustyni w Izraelu lub Arizonie. Czyli w totalnie innych warunkach w ktorych bedzie uzywany na wschodzie Polski.

    1. Szwejk85/87

      Pitbull@@ Spokojnie ibez nerwów, w Polsce są przynajmniej trzy duże hale w których na spokojnie można testować sprzęt w temp. na przykład -50° Celsjusza.

    2. Pitbull

      Można, ale sie tego nie zrobi bo by mogło wyjść, ze Elbit i Redback szwankują w warunkach zimowych. Przecież nawet obecne testy Redbacka sa przeprowadzane przez inne dywizje niz testy Borsuka. A chyba każda logicznie myśląca osoba chciała by bezpośrednio porównać te dwa produkty.

    3. Stary666

      Pitbull - ale co Ty chcesz porównywać jak to są dwa inne pojazdy i których koncepcja użycia jest inna? Kwestia kolejna to RedBack jest testowany przez żołnierzy którzy docelowo mają go użytkować więc po co go testować przez inne jednostki, RedBack ma być tylko z Abramsami w 18 dywizji.

  23. Pete

    Silnik Borsuka ma 700 KM i obsługuje pojazd o wadze do 28 ton (25KM/tonę). Silnik AS21: 1000 KM i pojazd 42-tonowy (23,8KM na tonę). Naprawdę? Proponujesz przełożyć silnik Borsuka do AS21?

    1. Pitbull

      Silnik Borsuka ma 730 KM i jest od tego samego niemieckiego producenta MTU co 1000 KM silnik Redbacka. Przekladnia Alison jest ta sama w Redbacku i Borsuku takze nie ma zadnego problemu zeby ten silnik wymienic na 1000 KM w Borsuku. Szczegolnie, ze te 1000 KM silniki MTU montujemy w Krabach. &30 KM silnik zostal zainstalowany w Borsuku poniewaz nie bylo potrzeby uzywac wiekszego silnika do 28 tonowej wersji plywajacej Borsuka. A tak na marginesie to te dieslowkie silniki juz dawno smierdza myszka, np. w 500 tonowych ciezarowkach Caterpilara czy Komatsu (Komatsu 930E-4SE) od 30 lat. Pozwala to na zwiekszenie mocy do 4000HP (Caterpilar 930E-4SE). Zreszta Amerykanie juz ta droga podazaja pokazujac przyszlego Abramsa z hybrydowym napedem.

    2. Pitbull

      Oba silniki to niemieckie MTU, przekladnia Allison jest ta sama z USA. Proponuje zalozyc silnik 1000 KM w ciezkiej wersji Borsuka. Ten silnik juz importujemy z Niemiec do naszych Krabow (nie ma cla na produkty z EU)

    3. OptySceptyk

      @pete Rozumiem, że to było do mnie. Jeśli przeczytasz jeszcze raz, to zobaczysz, że nie napisałem nic takiego, co sugerujesz. Napisałem tylko o unifikacji silników, a ty zrobiłeś z tego przeniesienie silnika z Borsuka do AS21, tak, jakby to była jedyna możliwość...

  24. OptySceptyk

    Poziom ochrony 6 oznacza odporność na ruskie 30mm z bliskiego dystansu. To jest to, czego faktycznie możemy potrzebować, ponieważ po ruskiej stronie wszystko, co będziemy napotykać będzie miało 30mm lub więcej. Ale na armatę czołgową nic nie poradzimy, chyba, że zbudujemy bwp na bazie czołgu, jak Izrael. Na rakiety powinny wystarczyć systemy ochrony. Ponadto, uważam, że warto byłoby nawet poczekać, ale uprzeć się i zabudować na wozie naszą wieżę. Kolejną kwestią byłaby unifikacja w zakresie silnika z Borsukiem, ale to już jako bonus, a nie wymóg główny.

    1. Qba

      Nasza wieża ma 2 poziom ochrony.

    2. Pitbull

      Wasza wieża w Korei nie ma nic bo to wieża na licencji izraelskiego elbita.

    3. OptySceptyk

      @Qba Tak, ale to dlatego, że maksymalnie obniżaliśmy masę wieży, żeby Borsuk pływał. A skoro temat pływania Borsuka w zasadzie zdechł, można próbować zwiększyć poziom ochrony wieży. Zresztą, to samo tyczy się innych elementów Borsuka - skoro wymóg pływalności upadł, to sporo kompromisów w jego konstrukcji przestaje mieć sens.

  25. Edmund

    Podsumujmy zalety wieży Redbacka do polskiej wieży: 1. Znacznie większe opancerzenie 2. Integracja z aktywnym systemem obrony 3. Iron Vision 4. Przeładowanie spod pancerza. To jest plan modernizacji & rozwoju dla ZSWW-30. Czy ZSWW-30 nie będzie stanowiła słabego ogniwa dla ciężkiego wozu? Wszak była projektowana dla znacznie lżejszego. Niech wypowiedzą się eksperci.

    1. Qba

      Do tego integracja z ppk Spike i amunicja krążącą Hero,

    2. Pitbull

      Edmond. Po pierwsze to nie ma wiezy Redbacka, jest wieza Elbita co najwyzej produkowana na licencji firmy z Izraela. Dodatkowe opancerzenie ZSW -30 bylo pokazywane w poprzednich wersja tej wiezy, ale te grubsze plyty ceramiczno-kompozytowe zostaly zamienione na lzejsze opancerzenie do plywajacej wersji Borsuka zeby obnizyc wage tej wiezy. Ale w kazdej chwili moga byc z powrotem zainstalowane do ciezszego BWP. Plus sama wieza Elbita kosztuje ok. 3 mln dolarow, i te pieniadze trafia do Izraela i koreanskiego posrednika. Pieniadze wydane na ZSW - 30 zostana w Polsce i beda wydane na nasz polski przemysl zbrojeniowy. Wyprodukowanie Iron Vision czyli sytem kamer nie jest wielkim problemem dla WB Elektronics czy innego polskiego producenta.

    3. Chyżwar

      Polska wieża jest bezzałogowa, więc jakie słabe ogniwo? Nie wiem jak z napędami. Gdyby miały rezerwę teoretycznie mogłaby dostać Pangolin z WITU. Nowy pancerz pasywno-reaktywny zapowiada się bardzo ciekawie. W trybie pasywnym przeciwko 14,5 masz STANAG 4. Odłamki artyleryjskie to STANAG 5/6. W trybie aktywnym testowano go z głowicami kumulacyjnymi łącznie z czołgowym kalibrem. Sprawdzano także jak reaguje na prekursor. Okazało się, że w tym przypadku nowy pancerz jest Big Muzzy. To samo dotyczy EFP. Pangolina nie testowano jeszcze z podkalibrową amunicją 120/125mm. Ale w przypadku wieży do BWP nie ma to znaczenia. Jak oberwie tego typu czołgowym kalibrem i tak się rozleci.

Reklama