Reklama
  • Wiadomości

Redback testowany w Polsce. Hanwha Defense: proponujemy dwie konfiguracje wieży

18. Dywizja Zmechanizowana prowadzi testy bojowego wozu piechoty Redback. MON rozważa wykorzystanie go w jednostkach zmechanizowanych 18. Dywizji, we współpracy z planowanymi czołgami Abrams. Testowany pojazd jest w istniejącej konfiguracji z załogową wieżą, zaoferowanej Australii w programie Land 400 Phase 3. Wieża Redback to system rozwinięty na bazie MT-30, w nowej konfiguracji. Polsce mogą zostać dostarczone zarówno pojazdy w istniejącym wariancie z załogową wieżą, jak i zintegrowane z polskimi wieżami ZSSW-30 - „Rozpoczęliśmy już rozmowy z HSW, dotyczące integracji wieży ZSSW-30 na BWP Redback dla Polski” – powiedział w rozmowie z Defence24.pl Executive Vice President Lee Boo-hwan, Hanwha Defense Overseas Business Division.

Autor. Hanwha Defense
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Od połowy października, bojowy wóz piechoty Redback, wyprodukowany przez południowokoreańską firmę Hanwha Defense, jest testowany w Polsce. Pojazd jest rozważany przez MON do wykorzystania w 18 Dywizji Zmechanizowanej, która zostanie w niedalekiej przyszłości przezbrojona w czołgi M1A1 SA i M1A2 SEPv3 Abrams, testy są prowadzone właśnie w tej jednostce. Redback, jako ciężki BWP mógłby wspierać czołgi Abrams w działaniach prowadzonych we wschodniej Polsce, gdzie zlokalizowane są jednostki podporządkowane 18 Dywizji Zmechanizowanej.

Inne jednostki Wojsk Lądowych, takie jak 16 Dywizja Zmechanizowana, która ma jeszcze w tym roku otrzymać pierwsze czołgi K2, mają dysponować lżejszymi, opracowanymi przez polski przemysł obronny pływającymi bojowymi wozami piechoty Borsuk. Tak o możliwym wprowadzeniu na wyposażenie Wojska Polskiego ciężkiego BWP obok Borsuka do Żelaznej Dywizji mówił we wrześniu br. rozmowie z Defence24.pl gen. dyw. Maciej Jabłoński, Inspektor Wojsk Lądowych.

Reklama
Prowadzimy analizy w sprawie zakupu ciężkiego bojowego wozu piechoty właśnie na potrzeby 18 Dywizji. Koreański pojazd AS-21, nazwany na potrzeby Australijczyków Redback, to bardzo odporna konstrukcja po bokach i w górnej części pojazdu, zachowując najwyższe w tym obszarze standardy NATO.  (...) cały czas będziemy rozwijać Borsuka, który będzie produkowany w oparciu o krajową bazę. Nie tylko nie zrezygnujemy z niego, nawet jeśli wprowadzimy ciężki BWP, ale jego pozyskanie traktujemy jako priorytet wojsk zmechanizowanych
gen. dyw. Maciej Jabłoński, Inspektor Wojsk Lądowych @ gen. dyw. Maciej Jabłoński, Inspektor Wojsk Lądowych.
Reklama

BWP Borsuk jest wyposażony w polską wieżę bezzałogową ZSSW-30, opracowaną przez HSW i WB Electronics w ramach konsorcjum. Testy Borsuka zaczną się niebawem w 16. Dywizji Zmechanizowanej. Ten sam typ wieży, w nieco innym wariancie, będzie też używany na polskich kołowych transporterach opancerzonych Rosomak.

Zobacz też

Testowany obecnie w Polsce Redback jest wyposażony w wieżę Redback, taka sama jest oferowana armii Australii w projekcie Land 400 Phase 3 Taka konfiguracja proponowana jest wojskom lądowym Australii w programie Land 400 Phase 3. Wieża jest uzbrojona w armatę 30 mm Bushmaster II Mk 44/S, zdolną do użycia amunicji programowalnej, sprzężony z nią karabin maszynowy oraz wyrzutnię ppk Spike LR2. Została opracowana w taki sposób, by można było łatwo integrować systemy wsparcia, takie jak aktywny system ochrony Trophy oraz system obserwacji i zobrazowania Iron Vision. Wieża została też zaprojektowana w celu ułatwienia integracji z pojazdem Redback, dzięki czemu możliwe jest przeładowanie spod pancerza oraz optymalne wykorzystanie przestrzeni wewnątrz pojazdu.

Reklama

Jak powiedział Defence24.pl Lee Boo-hwan, Executive Vice President, Hanwha Defense Overseas Division, Redback jest proponowany w Polsce w dwóch konfiguracjach: z obecną, załogową wieżą Redback która przeszła już integrację i testy oraz z polską wieżą bezzałogową ZSSW-30.

Oferujemy Polsce Redbacka w dwóch konfiguracjach z różnymi systemami wieżowymi. Jedną z opcji jest obecna wieża załogowa Redback, a inną – polska ZSSW-30. W związku z tym rozpoczęliśmy już rozmowy z HSW, dotyczące integracji wieży ZSSW-30 na pojeździe Redback dla Polski. Mamy bardzo dobre doświadczenie z integracji polskiej wieży na naszym podwoziu K9. Możemy to powtórzyć z ZSSW-30 i Redbackiem. Chciałbym dodać, że konstrukcja Redbacka oparta jest na otwartej architekturze. Możemy szybko integrować na Redbacku różne systemy, w tym wieżę ZSSW-30. Opcją jest również integracja różnych innych polskich podsystemów
Lee Boo-hwan, Executive Vice President, Hanwha Defense Overseas Division.

Bojowy wóz piechoty Redback został opracowany przez południowokoreańską firmę Hanwha Defense, na podstawie doświadczeń pływającego BWP K21, który jest już w służbie Armii Republiki Korei. Redback został przygotowany (włącznie z prototypem) do udziału w australijskim programie Land 400 w mniej, niż 12 miesięcy od czasu upublicznienia wymagań. Pojazd ma masę bojową wynoszącą 42 tony, co pozwala na zapewnienie wysokiego poziomu ochrony, ale też integrację różnych systemów, w tym między innymi aktywnego systemu ochrony pojazdu Iron Fist.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Redback jest też w pełni ucyfrowiony i zgodny z NATO Generic Vehicle Architecture, jest również wyposażony w system zarządzania walką BMS. Jego napęd stanowi silnik o mocy 1000 koni mechanicznych, połączony z zawieszeniem hydropneumatycznym typu in-arm. Obecnie Redback jest wyposażony w silnik MTU i przekładnię Allisona, takie same jak w haubicach Krab i K9. Trwają prace nad opracowaniem koreańskiego silnika i przekładni.

Autor. Hanwha Defense

Redback jest oferowany w australijskim projekcie Land 400 Phase 3, konkuruje z niemieckim Lynxem. Jak wskazano wcześniej, w konfiguracji proponowanej Australii, jest wyposażony w wieżę Redback, system rozwinięty na bazie wieży MT-30, skonfigurowany w Australii zgodnie ze specyficznymi wymogami programu. Podwozie zaprojektowane jest w taki sposób, by móc integrować z nim różne systemy wieżowe.

Reklama
Redback to zaawansowany Bojowy Wóz Piechoty, oparty na najnowszych technologiach. Zapewnia doskonałą siłę ognia, mobilność i zdolności łączności cyfrowej, pozwalające wspierać wszystkie nowoczesne czołgi podstawowe, w tym Abramsy, K2 i Leopardy 2. Ochrona wnętrza jest zapewniana zarówno przez pancerz pasywny (poziomu 6 i powyżej), jak i przez Aktywne Systemy Ochrony Pojazdów. Jesteśmy otwarci na to, by dostosować Redbacka do polskich wymogów i współpracować z polskim przemysłem w celu dostarczenia Redbacka do Polski. Chcę podkreślić, że chcemy zmaksymalizować korzyści ze współpracy dla polskiego przemysłu
Lee Boo-hwan, Executive Vice President, Hanwha Defense Overseas Business Division
Reklama

Poza programem Land 400 Phase 3 w Australii, Redback jest też rozważany przez Armię Republiki Korei, przeszedł już testy w południowokoreańskich wojskach lądowych. Platforma Redback jest też podstawą oferty konsorcjum kierowanego przez Oskhosh Defense, uwzględniającego też amerykańską spółkę Hanwha Defense i wiele innych firm, w programie Optionally Manned Fighting Vehicle, mającym na celu zastąpienie BWP Bradley w US Army. Zakłada się, że Redback będzie rozwijany w różnych konfiguracjach dla poszczególnych użytkowników i zastosowań.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama