Reklama
  • Wiadomości

Żelazna Dywizja testuje Redbacka

Żelazna Dywizja, czyli 18. Dywizja Zmechanizowana rozpoczęła testy koreańskiego bojowego wozu piechoty AS-21 Redback, proponowanego Siłom Zbrojnym RP obok polskiego bwp Borsuk – poinformował minister obrony narodowej, wicepremier Mariusz Błaszczak.

AS-21 Redback
AS21 Redback w Polsce
Autor. MON
Reklama

Testy te odbywają się praktycznie równolegle z testami bwp Borsuk, który „niebawem" ma rozpocząć testy w 16. Dywizji Zmechanizowanej. Testy Redbacka mają potrwać do ostatnich dni października i obejmować próby praktyczne na postoju i w ruchu oraz strzelania bojowe w dzień i nocy. W założeniu Borsuk jest przeznaczony do większości polskich dywizji, w pierwszej kolejności właśnie 16 DZ która otrzyma jako pierwsza również nowe czołgi K2, a ciężki BWP rozważany jest dla 18. Dywizji Zmechanizowanej, przeznaczonej do przezbrojenia w czołgi cięższe Abrams.

Reklama

Informacje o testach Redbacka potwierdził rzecznik Agencji Uzbrojenia ppłk. Krzysztof Płatek. Jak napisał, testowana jest konfiguracja wozu z obecnie zintegrowanym z nim systemem wieżowym, chociaż nie jest wykluczone integrowanie tych wozów w Polsce z systemem polskim. Obecne testy mają jednak na celu wstępną ocenę całego wozu i stąd na razie pojazd nie był w żaden sposób modyfikowany.

Załoga AS21 liczy trzech żołnierzy, a on sam przewozi do ośmiu żołnierzy desantu. Wszyscy zajmują miejsca w siedziskach redukujących skutki oddziaływania na człowieka wysokich przyspieszeń spowodowanych przez wybuch miny lub innego ładunku. Żołnierze desantu mają do dyspozycji dwa włazy umieszczone w stropie kadłuba i otwieraną rampę tylną, zaopatrzoną w dodatkowe drzwi ewakuacyjne.

Reklama

AS-21 Redback to ciężki bojowy wóz piechoty opracowany z wykorzystaniem doświadczeń z budowy pływającego K21, używanego w armii Republiki Korei, zawierający jednak szereg nowych rozwiązań. Długość wozu została zwiększona z 6900 (w wypadku K21) do 7600 mm, a masa bojowa sięga już 42 ton (standardowy K21, którego dalekim rozwinięciem jest Redback, ma masę 25-27 ton, zdolność do pływania przy wykorzystaniu pływaków). Przedział kierowania został zlokalizowany po prawej, a napędowy po lewej stronie z przodu pojazdu. Kierowca ma do swojej dyspozycji zestaw peryskopów i kamer oraz nowoczesny panel wskaźników kontrolnych.

Źródłem napędu jest wysokoprężny silnik MTU MT 881 Ka-500 o mocy 1000 KM, sprzęgnięty z automatyczną skrzynią biegów Allison X1100-5A3. Dzięki niemu Redback może osiągnąć na drodze utwardzonej prędkość ponad 65 km/h (do 40 km/h w terenie), a jego maksymalny zasięg wynosi 520 km. Zawieszenie jest hydropneumatyczne typu in-arm.

Reklama

Hanwha prezentuje BWP Redback dla Australii

Zastosowane gumowe gąsienice (CRT) redukują generowany przez poruszający się pojazd hałas, wibrację, opory toczenia oraz również zużycie paliwa (a przez to uzyskano zwiększenie zasięgu) oraz zwiększają komfort samej jazdy czy obniżają koszty eksploatacji. Układ wydechowy i chłodzenia silnika skonstruowano zgodnie z zasadą redukcji promieniowania cieplnego i poziomu emitowanego hałasu. Wóz zapewnia pokonanie przeszkód wodnych do głębokości 1500 mm (bez przygotowania), zboczy o nachyleniu 60 stopni i pochyleniu powyżej 30 stopni oraz ścian o wysokości do 1000 mm.

Reklama

AS21 Redback otrzymał dwuosobowy system wieżowy EOS T2000 (wywodzący się z wieży Elbit Systems MT-30) w którym zamontowano 30 mm armatę automatyczną Bushmaster Mk44S i sprzężony z nią 7.62 mm km MAG 58. Armata o dwustronnym systemie zasilania jest dostosowana do strzelania amunicją programowalną. Jej szybkostrzelność to 100-200 pocisków na minutę a zakres kątów w elewacji wynosi od -10 do +600. Bezpośrednio dostępna amunicja to 200 sztuk.

Po bokach wieży zamontowano dwa bloki, po cztery, wyrzutni granatów dymnych kal. 76 mm oraz zestaw czujników ostrzegających o kierunkowym opromieniowaniu wozu wiązką laserową. Samą wieżę opracowała australijska firma Electro Optic Systems (EOS) we współpracy z izraelskim Elbit Systems (w zakresie integracji systemów klasy C4I). Jest to rozwiązanie modułowe, załogowe lub bezzałogowe (ZSSW), z możliwością zamontowania w niej armat o kalibrze od 25 do 50 mm (np. armaty Bushmaster Mk.3 35/50 mm) czy km 5,56 lub 7,62 mm. Ponadto można ją zintegrować z wyrzutnią ppk (mocowanych na unoszonej z tyłu lawecie) z pociskami Javelin lub Spike-LR/LR2 czy zamontować na niej ZSMU EOS R400S Mk 2 HD z 30 mm armatą M230LF, 7.62 mm km lub 12.7 mm wkm (lub EOS R150 czy R600). Masa maksymalna T2000 z amunicją wynosi ok. 6000 kg.

Reklama

Australijskie F-35 w gotowości

Dowódca bwp ma do dyspozycji zestaw celowników panoramicznych, które można zainstalować samodzielnie lub w ramach systemu zamontowanego ZSMU np. EOS R400S Mk.2HD. Dodatkowo Hanwha oferuje nowoczesny system zarządzania polem bitwy (BMS). Załoga może korzystać z nahełmowego systemu celowniczego Iron Vision działającego w technice rzeczywistości rozszerzonej ze zintegrowanymi sensorami i czujnikami, w tym kamerą dzienną, termowizorem i dalmierzem laserowym oraz laserowym system ostrzegawczym działającym w zakresie 360°. Ponadto ma do dyspozycji port zarządzania pokładowym BSP i moduł zbierania dodatkowych informacji z radiolokatorów ewentualnie zamontowanego aktywnego systemu ochrony pojazdu (ASOP).

Reklama

Możliwości zwalczania różnych zagrożeń zwiększa zastosowanie automatycznego systemu rozpoznawania celów i ich śledzenia oraz rozbudowanego SKO czy systemu zapewniającego 3600 panoramiczną obserwację otoczenia wokół pojazdu za pomocą bloku czujników optoelektronicznych. System zobrazowania dostępny jest nie tylko dla wszystkich członków załogi, ale również dla desantu. Zwiększa on znacznie możliwości wozu w zwalczaniu różnych zagrożeń oraz minimalizuje czas reakcji na nie załogi i przewożonych żołnierzy. Ponadto istnieje możliwość montażu system detekcji wystrzału przekazującego informację załodze o zagrożeniach związanych z użyciem małokalibrowej broni piechoty i powodującego automatyczny obrót wieży w kierunku jego wykrycia.

Węgry: produkcja nowych BWP ruszy w 2023 roku

Reklama

Specjalnie zaprojektowana elektroniczna architektura bwp umożliwia stosunkowo łatwe podłączenie kolejnych modułów czy zespołów elektronicznych w przyszłości. Dodatkowo wóz można wyposażyć w informatyczny system zarządzania walką, kolejne moduły łączności wewnętrznej i zewnętrznej oraz systemy dystrybucji i przetwarzania pozyskanego obrazu.

Wóz cechuje się wysokim poziomem ochrony wnętrza, także po bokach i w górnej części pojazdu, choć dokładne dane są niejawne. Można ją dodatkowo zwiększyć dzięki montażowi dodatkowych modułów opancerzenia przygotowanego przez izraelskiego Plasana oraz wewnętrznym wykładzinom przeciwodłamkowym. Ponadto wóz dostosowano do zamontowania specjalnych siatek zabezpieczających przed atakiem z wykorzystaniem ręcznych granataników ppanc. oraz ASOP Iron Fist firmy Elbit Systems.

Reklama

Morskie testy australijskiego Boxera

Standardowym wyposażeniem ma być system zapewniający kontrolę środowiska pracy a łączący moduły ogrzewania, klimatyzacji, filtrowentylacji i ochrony przed bronią masowego rażenia.

Reklama
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS
Reklama
Reklama