Reklama
  • Wiadomości

Nowy amerykański wóz bojowy na ostatniej prostej

U.S. Army ogłosiła finalistów programu nowego bojowego wozu piechoty o kryptonimie OMFV (ang. Optionally Manned Fighting Vehicle).

Amerykański M2A3 Bradley. Fot. U.S. Army
Amerykański M2A3 Bradley. Fot. U.S. Army
Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

W poniedziałek 26 czerwca 2023 roku U.S. Army ogłosiła, że do dalszego etapu prac nad nowym bojowym wozem piechoty wybrano oferty przedsiębiorstw: Rheinmetall America i General Dynamics Land Systems. W programie udział brały także firmy BAE Systems, Oshkosh Defense i Point Blank Enterprises, lecz ich oferty zostały ostatecznie odrzucone.

Demonstrator technologii Griffin IV prezentujący koncepcję General Dynamics Land Systems dla nowego bojowego wozu piechoty XM30/M30.
Demonstrator technologii Griffin IV prezentujący koncepcję General Dynamics Land Systems dla nowego bojowego wozu piechoty XM30/M30.
Autor. General Dynamics Land Systems

Co więcej, ujawniono również, że nowy bojowy wóz piechoty otrzymał już wojskowy kod alfanumeryczny. Obecnie prototypy noszą doświadczalne oznaczenie XM30, lecz po wybraniu zwycięskiej konstrukcji i zakończeniu badań kwalifikacyjnych z wynikiem pozytywnym oraz wdrożeniu do służby nowy bojowy wóz piechoty będzie nosił oznaczenie M30.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Jest to o tyle ciekawe, że prawdopodobnie świadczy o ponownym zresetowaniu kodów alfanumerycznych dla opancerzonych wozów bojowych. Przykładowo, nowy czołg lekki (tudzież wóz wsparcia ogniowego) opracowany w ramach programu MPF (ang. Mobile Protected Firepower) otrzymał oznaczenie M10 i nazwę własną Booker.

Zobacz też

Rheinmetall America oferuje wóz będący dalszą ewolucją bojowego wozu piechoty KF41 Lynx, ale z kadłubem przeprojektowanym zgodnie z wymogami US Army. Natomiast GDLS proponuje zaprojektowany od podstaw pojazd, który bazuje na doświadczeniach wyniesionych z demonstratorów technologii noszących nazwę Griffin.

Reklama
Wizualizacja bojowego wozu piechoty XM30/M30 w koncepcji Rheinmetall America, który bazuje na pojeździe KF41 Lynx.
Wizualizacja bojowego wozu piechoty XM30/M30 w koncepcji Rheinmetall America, który bazuje na pojeździe KF41 Lynx.
Autor. Rheinmetall
Reklama

XM30/M30 ma posiadać bezzałogowy system wieżowy uzbrojony w armatę automatyczną kalibru 50 mm, sprzężony z nią uniwersalny karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kalibru 12,7 mm, a także wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych.

Zobacz też

Wszyscy żołnierze mają zostać ulokowani w kadłubie, z czego stałą załogę pojazdu ma pełnić dwóch żołnierzy, czyli kierowca oraz dowódca/operator uzbrojenia (wspomagany przez sztuczną inteligencję), zaś desant ma stanowić co najmniej sześciu żołnierzy piechoty. Wóz ma zostać wyposażony w hybrydowy zespół napędowy oraz zawieszenie hydropneumatyczne.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Ma także otrzymać zintegrowany aktywny system obrony oraz rozwiązania mające zredukować widmo termiczne oraz radarowe pojazdu. Na chwilę obecną automatyzacja ma ograniczać się do autonomicznego prowadzenia wozu z punktu A do punktu B za pomocą sztucznej inteligencji, lecz dodatkowe funkcje mogą zostać dodane z czasem.

Zobacz też

Konstrukcja pojazdu ma być modułowa i posiadać potencjał do dalszego rozwoju. Co więcej, pojazd jest tak pomyślany, aby ułatwić jego ewentualną sprzedaż za granicę, albowiem dzięki wbudowanej modułowości wymieniane mogą być te podzespoły, które objęte są zakazem eksportu. Obecnie zarówno Rheinmetall America, jak i GDLS są w fazie szczegółowych prac projektowych.

Reklama

Zobacz też

Reklama

Ogłoszenie zwycięzcy planowane jest na rok fiskalny 2027, zaś rozpoczęcie wdrażania nowego bojowego wozu piechoty do jednostek wojskowych przewiduje się na rok fiskalny 2029.

Reklama
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu
Reklama
Reklama