- Wiadomości
Nowy amerykański wóz bojowy na ostatniej prostej
U.S. Army ogłosiła finalistów programu nowego bojowego wozu piechoty o kryptonimie OMFV (ang. Optionally Manned Fighting Vehicle).

W poniedziałek 26 czerwca 2023 roku U.S. Army ogłosiła, że do dalszego etapu prac nad nowym bojowym wozem piechoty wybrano oferty przedsiębiorstw: Rheinmetall America i General Dynamics Land Systems. W programie udział brały także firmy BAE Systems, Oshkosh Defense i Point Blank Enterprises, lecz ich oferty zostały ostatecznie odrzucone.

Autor. General Dynamics Land Systems
Co więcej, ujawniono również, że nowy bojowy wóz piechoty otrzymał już wojskowy kod alfanumeryczny. Obecnie prototypy noszą doświadczalne oznaczenie XM30, lecz po wybraniu zwycięskiej konstrukcji i zakończeniu badań kwalifikacyjnych z wynikiem pozytywnym oraz wdrożeniu do służby nowy bojowy wóz piechoty będzie nosił oznaczenie M30.
Zobacz też
Jest to o tyle ciekawe, że prawdopodobnie świadczy o ponownym zresetowaniu kodów alfanumerycznych dla opancerzonych wozów bojowych. Przykładowo, nowy czołg lekki (tudzież wóz wsparcia ogniowego) opracowany w ramach programu MPF (ang. Mobile Protected Firepower) otrzymał oznaczenie M10 i nazwę własną Booker.
Zobacz też
Rheinmetall America oferuje wóz będący dalszą ewolucją bojowego wozu piechoty KF41 Lynx, ale z kadłubem przeprojektowanym zgodnie z wymogami US Army. Natomiast GDLS proponuje zaprojektowany od podstaw pojazd, który bazuje na doświadczeniach wyniesionych z demonstratorów technologii noszących nazwę Griffin.

Autor. Rheinmetall
XM30/M30 ma posiadać bezzałogowy system wieżowy uzbrojony w armatę automatyczną kalibru 50 mm, sprzężony z nią uniwersalny karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kalibru 12,7 mm, a także wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych.
Zobacz też
Wszyscy żołnierze mają zostać ulokowani w kadłubie, z czego stałą załogę pojazdu ma pełnić dwóch żołnierzy, czyli kierowca oraz dowódca/operator uzbrojenia (wspomagany przez sztuczną inteligencję), zaś desant ma stanowić co najmniej sześciu żołnierzy piechoty. Wóz ma zostać wyposażony w hybrydowy zespół napędowy oraz zawieszenie hydropneumatyczne.
Zobacz też
- Rusza polski Team Abrams. Zaproszenie dla przemysłuSponsorowany
Ma także otrzymać zintegrowany aktywny system obrony oraz rozwiązania mające zredukować widmo termiczne oraz radarowe pojazdu. Na chwilę obecną automatyzacja ma ograniczać się do autonomicznego prowadzenia wozu z punktu A do punktu B za pomocą sztucznej inteligencji, lecz dodatkowe funkcje mogą zostać dodane z czasem.
Zobacz też
Konstrukcja pojazdu ma być modułowa i posiadać potencjał do dalszego rozwoju. Co więcej, pojazd jest tak pomyślany, aby ułatwić jego ewentualną sprzedaż za granicę, albowiem dzięki wbudowanej modułowości wymieniane mogą być te podzespoły, które objęte są zakazem eksportu. Obecnie zarówno Rheinmetall America, jak i GDLS są w fazie szczegółowych prac projektowych.
Zobacz też
Ogłoszenie zwycięzcy planowane jest na rok fiskalny 2027, zaś rozpoczęcie wdrażania nowego bojowego wozu piechoty do jednostek wojskowych przewiduje się na rok fiskalny 2029.
WIDEO: "Żelazna Brama 2025" | Intensywne ćwiczenia na poligonie w Orzyszu