Przemysł Zbrojeniowy
Nowy amerykański wóz bojowy na ostatniej prostej
U.S. Army ogłosiła finalistów programu nowego bojowego wozu piechoty o kryptonimie OMFV (ang. Optionally Manned Fighting Vehicle).
W poniedziałek 26 czerwca 2023 roku U.S. Army ogłosiła, że do dalszego etapu prac nad nowym bojowym wozem piechoty wybrano oferty przedsiębiorstw: Rheinmetall America i General Dynamics Land Systems. W programie udział brały także firmy BAE Systems, Oshkosh Defense i Point Blank Enterprises, lecz ich oferty zostały ostatecznie odrzucone.
Co więcej, ujawniono również, że nowy bojowy wóz piechoty otrzymał już wojskowy kod alfanumeryczny. Obecnie prototypy noszą doświadczalne oznaczenie XM30, lecz po wybraniu zwycięskiej konstrukcji i zakończeniu badań kwalifikacyjnych z wynikiem pozytywnym oraz wdrożeniu do służby nowy bojowy wóz piechoty będzie nosił oznaczenie M30.
Czytaj też
Jest to o tyle ciekawe, że prawdopodobnie świadczy o ponownym zresetowaniu kodów alfanumerycznych dla opancerzonych wozów bojowych. Przykładowo, nowy czołg lekki (tudzież wóz wsparcia ogniowego) opracowany w ramach programu MPF (ang. Mobile Protected Firepower) otrzymał oznaczenie M10 i nazwę własną Booker.
Czytaj też
Rheinmetall America oferuje wóz będący dalszą ewolucją bojowego wozu piechoty KF41 Lynx, ale z kadłubem przeprojektowanym zgodnie z wymogami US Army. Natomiast GDLS proponuje zaprojektowany od podstaw pojazd, który bazuje na doświadczeniach wyniesionych z demonstratorów technologii noszących nazwę Griffin.
XM30/M30 ma posiadać bezzałogowy system wieżowy uzbrojony w armatę automatyczną kalibru 50 mm, sprzężony z nią uniwersalny karabin maszynowy kalibru 7,62 mm, zdalnie sterowany moduł uzbrojenia z wielkokalibrowym karabinem maszynowym kalibru 12,7 mm, a także wyrzutnię przeciwpancernych pocisków kierowanych.
Czytaj też
Wszyscy żołnierze mają zostać ulokowani w kadłubie, z czego stałą załogę pojazdu ma pełnić dwóch żołnierzy, czyli kierowca oraz dowódca/operator uzbrojenia (wspomagany przez sztuczną inteligencję), zaś desant ma stanowić co najmniej sześciu żołnierzy piechoty. Wóz ma zostać wyposażony w hybrydowy zespół napędowy oraz zawieszenie hydropneumatyczne.
Czytaj też
Ma także otrzymać zintegrowany aktywny system obrony oraz rozwiązania mające zredukować widmo termiczne oraz radarowe pojazdu. Na chwilę obecną automatyzacja ma ograniczać się do autonomicznego prowadzenia wozu z punktu A do punktu B za pomocą sztucznej inteligencji, lecz dodatkowe funkcje mogą zostać dodane z czasem.
Czytaj też
Konstrukcja pojazdu ma być modułowa i posiadać potencjał do dalszego rozwoju. Co więcej, pojazd jest tak pomyślany, aby ułatwić jego ewentualną sprzedaż za granicę, albowiem dzięki wbudowanej modułowości wymieniane mogą być te podzespoły, które objęte są zakazem eksportu. Obecnie zarówno Rheinmetall America, jak i GDLS są w fazie szczegółowych prac projektowych.
Czytaj też
Ogłoszenie zwycięzcy planowane jest na rok fiskalny 2027, zaś rozpoczęcie wdrażania nowego bojowego wozu piechoty do jednostek wojskowych przewiduje się na rok fiskalny 2029.
Alibi
Powinna istnieć odmiana ciężkiego BWP w postaci ciężki wóz wsparcia czołgów z armata Bushmaster 50 mm.
Cyber Will
Gdyby ktos nadal uważał Amerykanów za MĄDRZEJSZYCH w kwestii wymogu pływalnosci to po raz kolejny podpowiem że w Polsce mamy region o nazwie Mazury. - pełen rzek i jezior (gdyby ktos był słaby z geografii) Dodam że można budować przeprawy pontonowe ale po CICHU i najlepiej nocą. Dodam też że Polska RÓWNOLEGLE będzie posiadać tzw. ciężkie BWP czyli np. 800 pływających i np. 700 ciężkich . I teraz zagadka (bardziej geograficzna niż militarna) : Dlaczego Australia czy np. Egipt nie rozważa zakupu pływających BWP?
Mama Leona
Próba odpowiedzi na zagadkę: bo Nil i Murray są płyciutkie i z roku na rok niosą mniej wody. W przeciwieństwie do naszych coraz głębszych rzek i jezior (tak wielkich, że nie da rady ich objechać)?
Alibi
Bo ich sasiadem nie jest Rosja
Cyber Will
Gdyby ktos nadal uważał Amerykanów za MĄDRZEJSZYCH w kwestii wymogu pływalnosci to po raz kolejny podpowiem że w Polsce mamy region o nazwie Mazury. - pełen rzek i jezior (gdyby ktos był słaby z geografii) Dodam że można budować przeprawy pontonowe ale po CICHU i najlepiej nocą. Dodam też że Polska RÓWNOLEGLE będzie posiadać tzw. ciężkie BWP czyli np. 800 pływających i np. 700 ciężkich . I teraz zagadka (bardziej geograficzna niż militarna) : Dlaczego Australia czy np. Egipt nie rozważa zakupu pływających BWP?
RAF
MiP@ Modernizacja Leo przeciaga sie przede wszystkim z opoznien dostaw czesci od niemieckich producentow. Borsuk wejdzie na uzbrojenie juz w przyszlym roku i doskonale o tym wiesz.
Davien3
@RAF Modernizacja Leo 2przeciagneła sie tez z powdu wymaganych remontów generalnych czołgów a nie tylko z powodu opóźnień z czesciami
Wuc Naczelny
Wersja z pociskami kierowanymi będzie nosiła kryptonim OMFG.
Davien3
No i tyle Koreański Redback odpadł za to wszedł Lynx.
QVX
Czyli w GenDyn mogą otwierać szampana.:-) Lynxa dali, żeby jako konkurent nie mógł za bardzo zagrozić.
Prezes Polski
Ale jak to, bwp bez zdolności pływania? Nie znają się ci Amerykanie. Nie to, co nasi fachowcy z MON.
Odyseus
no nic dodać , nic ująć , hahaha :D
oko
Jak widzisz Amerykanie się nie znają, a Polska już ma projekt po testach i to pływający nie wspomnę o wyrzutni ppanc/płot.
RobertW
Twoja szyderka sugeruje całkowity brak wiedzy o specyfice polskiego teatru działań. Właśnie w MON, w przeciwieństwie do ciebie, siedzą fachowcy a ich wymagania nie biorą się z niczego.
LMed
Ciekawe czy w tym 2027 roku prototypy Borsuka dalej będą jeździć po poligonie? Może nie?
MiP
Patrząc na to jak się męczą z modernizacją Leoparda i jak latami męczyli się z Baobabem to podejrzewam że pierwszy Borsuk wejdzie na uzbrojenie koło roku 2070
ijoijo
Z Leopardem meczy się zupełnie inna firma a Baobab został porzucony.
Buczacza
Dlaczego kłamiesz i piszesz bzdury? Zresztą nie pierwszy raz... Tempo programu Borsuk mimo wielu problemów I kłopotów. Jest dobre. A biorąc pod uwagę, że ruszamy od zera. Budując kompetencje od zera. Z budżetem mikroskopijnym. To sukces. Bez dwóch zdań. A koło 2070 to raczej nie będzie już putinlandu.
Thorgal
Konstrukcja pojazdu ma być modułowa i posiadać potencjał do dalszego rozwoju. Co więcej, pojazd jest tak pomyślany, aby ułatwić jego ewentualną sprzedaż za granicę, albowiem dzięki wbudowanej modułowości wymieniane mogą być te podzespoły, które objęte są zakazem eksportu.