- Wiadomości
Następca Bradleya na ostatniej prostej. Złożono oferty
Program Optionally-Manned Fighting Vehicle (OMFV), w ramach którego armia amerykańska planuje nabyć następcę obecnie używanych bojowych wozów piechoty/rozpoznawczych M2/M3 Bradley z terminem dostaw po 2026 roku wchodzi w decydującą fazę w związku z upływem terminu składania propozycji przez potencjalnych oferentów.

Obecnie wiadomo o dwóch pewnych oferentach: spółce joint venture Raytheon Rheinmetall Land Systems (RRLS), która oferuje zmodyfikowany bojowy wóz piechoty Lynx KF41 oraz spółce General Dynamics Land Systems (GDLS) z demonstratorem technologii bojowego wozu piechoty Griffin III. Brak natomiast informacji o ofertach złożonych w ramach programu w wyznaczonym terminie przez inne podmioty. Wcześniej pojawiały się pewne plotki o możliwości dołączenia do rywalizacji w ramach programu jednego lub dwóch kolejnych producentów. Wiadomo też, że z udziału zrezygnowała na początku tego roku firma BAE Systems.
Czytaj też: Pancerne joint venture Raytheona i Rheinmetalla
RRLS wraz z podaniem informacji o powołaniu do życia nowej spółki joint venture 30 września br., poinformowało o złożeniu własnej oferty w programie OMFV. Szczegóły propozycji spółki nie są znane, jednak bazuje ona na dostosowanych do wymagań amerykańskiej armii bojowym wozie piechoty Lynx KF41. Rheinmetall jako partner zewnętrzny oferuje technologie całego wozu bojowego. Raytheon jako główny partner krajowy, a także Pratt & Miller Defense jako partner dodatkowy, mają natomiast zająć się swoista "amerykanizacją" tej konstrukcji oraz spełnieniem wszelkich innych dodatkowych wymagań U.S. Army dotyczących tego programu.
GDLS poinformowało natomiast o złożeniu własnej oferty w programie OMFV już 27 września br. Firma również nie ujawniła jednak żadnych szczegółów dotyczących swojej propozycji w tym zakresie, podając jedynie, że proponuje nowy wóz bojowy zbudowany specjalnie z wykorzystaniem technologii innych bojowych platform lądowych tego typu, przy którego konstruowaniu wykorzystano lata doświadczenia w zakresie budowy i rozwoju pojazdów bojowych. Propozycja zakłada także wykorzystanie zupełnie nowego uzbrojenia głównego w postaci nowej armaty automatycznej kal. 50 mm, która ma zaoferować zupełnie nowe możliwości w stosunku do obecnie używanych słabszych armat o kalibrze od 20 do 40 mm.
Czytaj też: Wielka modernizacja sprzętu US Army [ANALIZA]
Jeśli propozycje przedłożone przez obie spółki zostaną przyjęte przez armię amerykańską (co powinno nastąpić), w dalszej części programu rozpocznie się konkurs na budowę 14 prototypów obu proponowanych konstrukcji. Prototypy przejdą w następnych latach kompleksowe teoretyczne i praktyczne badania i testy wojskowe, które pozwolą na wyłonienie zwycięzcy tego programu. Według założeń programu OMFV ostateczny zwycięzca ma wejść do produkcji seryjnej już w 2026 roku, gdy ma się rozpocząć program wymiany pokaźnej "floty" bojowych wozów piechoty/rozpoznawczych M2/M3 Bradley.
Liczy ona obecnie ok. 2 tysiące egzemplarzy w czynnych brygadach pancernych US Army jak i jednostkach Gwardii Narodowej. Kolejne wozy są w rezerwie, w tym w ramach magazynów Army Prepositioned Stock, rozmieszczonych między innymi w Europie. Jedna z takich instalacji ma powstać w Powidzu. Niewykluczone więc, że wozy OMFV, podobnie jak dziś Bradleye, zostaną - w dłuższej perspektywie - rozmieszczone w Polsce w ramach wzmocnionej obecności wojskowej Stanów Zjednoczonych.
WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS