Reklama

Przemysł Zbrojeniowy

Abrams Center of Excellence - serwis czołgów Abrams w Polsce

Amerykańskie czołgi podstawowe M1A2SEPv3 na terenie poligonu Drawsko Pomorskie.
Amerykańskie czołgi podstawowe M1A2SEPv3 na terenie poligonu Drawsko Pomorskie.
Autor. Kevin Brown/Public Domain

W trakcie konferencji Defence24 DAY, która odbyła się w dniach 24-25 Maja 2023, przedstawiciele przemysłu obronnego wysunęli wiele interesujących propozycji dotyczących modernizacji Wojsk Lądowych oraz Wojsk Pancernych i Zmechanizowanych, a także współpracy z polską zbrojeniówką. Jednym z przykładów była prezentacja przygotowana przez firmę General Dynamics Land Systems.

Reklama

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Reklama

Propozycje GDLS przedstawił Chris Brown, wiceprezes ds. globalnej strategii oraz rozwoju przedsięwzięć międzynarodowych. Zasadniczym punktem programu było włączenie Polski do klubu użytkowników czołgów rodziny M1 Abrams, który funkcjonuje pod nazwą Team Abrams. Co równie ważne, zaprezentowano wstępne założenia dotyczące budowy centrum serwisu czołgów tego typu w Polsce.

Czołg podstawowy M1A2SEPv3, w latach 2025-2026 Siłom Zbrojnym RP zostanie dostarczonych 250 nowych czołgów tego typu, będą to najlepiej opancerzone i najbezpieczniejsze czołgi w arsenale Wojska Polskiego.
Czołg podstawowy M1A2SEPv3, w latach 2025-2026 Siłom Zbrojnym RP zostanie dostarczonych 250 nowych czołgów tego typu, będą to najlepiej opancerzone i najbezpieczniejsze czołgi w arsenale Wojska Polskiego.
Autor. Kevin Brown/Public Domain

Ośrodek ten ma funkcjonować pod nazwą - Abrams Center of Excellence (ACoE). Przedstawiono też różne koncepcje budowy, począwszy od utworzenia placówki na bazie już istniejącej infrastruktury przemysłowej należącej do polskiego przemysłu zbrojeniowego, na przykład Wojskowych Zakładów Motoryzacyjnych z Poznania, których kompetencje są bardzo wysoko oceniane. Wiceprezes Brown przekazał do wiadomości publicznej, że 116 sztuk kupionych przez MON używanych czołgów M1A1FEP zostanie w przyszłości zmodernizowanych do najnowszego standardu, czyli M1A2SEPv3. Co najważniejsze, proces ten miałby odbyć się w Polsce, a więc przy współudziale polskiego przemysłu. Zakład ACoE najprawdopodobniej odpowiedzialny byłby nie tylko za wsparcie czołgów M1 oraz wozów opracowanych na ich bazie, jak mosty szturmowe M104, M1074 i M1110 oraz czołgi saperskie M1150, ale również wozów zabezpieczenia technicznego z rodziny M88.

Reklama
Fragment Prezentacji przygotowany przez General Dynamics Land Systems, prezentujący koncepcję ulokowanego w Polsce centrum serwisowego Abrams Center of Excellence.
Fragment Prezentacji przygotowany przez General Dynamics Land Systems, prezentujący koncepcję ulokowanego w Polsce centrum serwisowego Abrams Center of Excellence.
Autor. General Dynamics Land Systems

Na przyszłość rysują się interesujące możliwości współpracy między Polską a USA w kwestii serwisu i wsparcia czołgów podstawowych rodziny M1 Abrams. General Dynamics Land Systems planuje własną konferencję dotyczącą tego zagadnienia, a także wystosowanie zaproszeń do około 150 polskich podmiotów przemysłowych, które mogłyby zostać włączone w przedsięwzięcie.

Czytaj też

Kooperacja ta ma dotyczyć nie tylko wsparcia dla czołgów, które znajdą się na wyposażeniu Sił Zbrojnych RP, ale też U.S. Army, której pododdziały stacjonują w Polsce, jak również innych użytkowników (także potencjalnych) tego typu sprzętu w Europie, w tym Rumunii. To sprawiłoby, że Polska stałaby się hubem wspierającym czołgi M1 Abrams w Europie. Oczywiście takie przedsięwzięcie mogłoby stać się przyczynkiem do dalszego rozszerzenia współpracy między polskim przemysłem, w tym Polskiej Grupy Zbrojeniowej, a firmami amerykańskimi z GDLS na czele.

Czytaj też

Reklama
Reklama

Komentarze (6)

  1. staryPolak

    serwis abramsów w Polsce to interes również Amerykanów. Nikt, żadne państwo w Europie nie kupi abramsa jeśli sprzedawca powie "a remonty to u nas, w USA". Absurd, zdadza się? gdzie ma mbyć to centrum serwisowe i "akademia"? Przecież nie w Niemczech czy Francji, tam nie wpuszczą konkurenta. Polsak ze swoim przyszłym potencjałem (400 sztuk + wozy z magazynu dla amerykańskiej brygady pancernej) to naturalna lokalizacja.

  2. S0ket

    Jeśli to dojdzie do skutku to plus dla nas. Produkcja Leo i modernizacja do lepszej wersji strasznie długo schodzi. Napewno USA na tym nie stracą a coś zyskaja

  3. raczek

    Od Niemcow nic bysmy nie uzyskali mamy okolo 250 leopardow i co gdy kupilismy to nawet dokumentaci nie dali Polska chciala modernizowac leopardy te najstarsze 2A4 dopiero po 2 letnich targach dali te papiery dlatego tak sie wlecze ta modernizacja jeszcze inne problemy na nie ktore czesci musimy dlugo czekac bo nie wszystkie mozemy sami zrobic.

    1. Yanek

      Tylko porównaj sobie cenę zakupu leoparda do ceny abramsa. Niemcy nie grają z nami fair ale w tym przypadku to wina nie leży na pewno tylko po ich stronie.

    2. Davien3

      @raczek co do moderki Leo2 to nie zapominaj ze te czołgi nie były remontowane jak zreszta wiekszość sprzetu z zagranicy i własnie konieczność wykonania remontów kapitalnych opóźnila modernizacje

    3. Davien3

      @raczek co do moderki Leo2 to nie zapominaj ze te czołgi nie były remontowane jak zreszta wiekszość sprzetu z zagranicy i własnie konieczność wykonania remontów kapitalnych opóźnila modernizacje

  4. Chyżwar

    Z zapowiedzi wynika, że powinniśmy uzyskać znacznie więcej niż byłoby to możliwe u Niemców.

    1. LMed

      To brzmi jak wyznanie wiary kolego Chyżwar. Uważasz, że będziemy na przykład wkładać do Abramsów naszą optykę (jak to ma miejsce w Leo)? Może Bóg to sprawi?

    2. LMed

      To brzmi jak wyznanie wiary kolego Chyżwar. Uważasz, że będziemy na przykład wkładać do Abramsów naszą optykę (jak to ma miejsce w Leo)? Może Bóg to sprawi?

    3. Rusmongol

      @LMED. Ja proponuję zakładać do sep v3 nasze silniki czołgowe....

  5. kapusta

    Wszystko bardzo pięknie, tylko kiedy pojawią się JAKIEKOLWIEK konkrety? Bo o tym, że Polska ma być "hubem", ma mieć centra serwisowe i wsparcia, ma budować wersje specjalistyczne i obsługiwać kraje z całego regionu i to nie tylko dla Abramsów ale i K2 (a niejako przy okazji budować Wilka!) słyszymy już od wielu miesięcy. Kiedy pojawią się umowy - twarde zapisy czarno na białym - a nie tylko deklaracje, zapowiedzi i snucie perspektyw?

    1. Logik

      Gdy się dogadają, to wymaga czasu. Po co te kapuściane pojękiwania¿

    2. Szwejk85/87

      Masz rację, biorąc pod uwagę "umowy ramowe" jesteśmy mocarstwem na skalę całej Europy. Ale jak się zajrzy do garaży w jednostkach i sprawdzi stany osobowe, to jest baaardzo cieniutko....

    3. ΚrzysiekS

      Jedni chcą przewalać pieniądze których nie mają w imię semickiej mitologii sprzed kilku tysięcy lat. Drudzy chcą przewalać pieniądze których nie mają w imię tęczowej flagi. Obie drogi skończą się hiperinflacją i całkowitym upadkiem państwa. Jedynym sensownym rozwiązaniem jest wystąpić z UE, NATO i ogłosić neutralność wojskową oraz polityczną. Wtedy mamy szansę odbudować gospodarkę i przekształcić Polskę w kraj pierwszego świata a nie upadły kraj trzeciego świata.

  6. bc

    Takie "centrum doskonałości" musi płacić podatki w Polsce, zatrudniać w większości Polaków i działać przede wszystkim podczas mobilizacji i wojny(militaryzacja). Także od nazw i slajdów ważniejsze są konkrety. Czy nie może być podobnie jak z WZL z PGZ przy obsługach i modernizacji F16?