Przemysł Zbrojeniowy

Pół miliarda na wsparcie następców Humvee

Fot. Oshkosh Defense

Oshkosh Defence otrzymał zamówienie o wartości 543 mln USD na wsparcie eksploatacji pojazdów JLTV używanych przez Siły Zbrojne USA, które zastępują częściowo używane dotychczas HMMWV (Humvee).

Wojna na Ukrainie - raport specjalny Defence24.pl

Od czasu wygrania postępowania konkurencyjnego na nowy wielozadaniowy pojazd dla armii USA w 2015 roku, Oshkosh zbudował ponad 18 500 JLTV. Pojazdy te zostały wysłane do ponad 50 odbiorców, z amerykańskich oraz zagranicznych sił zbrojnych. Oshkosh zabezpieczył również ponad 125 patentów i wniosków dotyczących rodziny pojazdów JLTV i powiązanych technologii oraz zainwestował w kilka demonstratorów technologii, takich jak hybrydowy (spalinowo-elektryczny) JLTV - eJLTV.

„Firma Oshkosh spędziła ostatnie osiem lat na optymalizacji procesów produkcyjnych i projektowych oraz budowaniu solidnego łańcucha dostaw o maksymalnej wydajności" — powiedział George Mansfield, wiceprezes i dyrektor generalny ds. wspólnych programów w firmie Oshkosh Defence. „Przygotowując się do ogłoszenia kolejnego kontraktu na początku 2023 r., Oshkosh ma doskonałą pozycję, aby nadal dostarczać najlepsze rozwiązanie JLTV, dzisiaj i przez wiele lat".

Czytaj też

JLTV to opancerzony wielozadaniowy pojazd taktyczny opracowany przez Oshkosh Defense na potrzeby programu pojazdu wielozadaniowego nowej generacji, mającego częściowo zastąpić obecnie używane przez U.S. Army i U.S. Marine Corps wielozadaniowe samochody terenowe HMMWV. Jednostka napędowa to 6,6-litrowy turbodiesel V8 Gale Banks Engineering 866T o mocy 340 KM, który bazuje na jednostce GM Duramax. Napęd przenoszony jest na cztery koła za pośrednictwem sześciobiegowej przekładni automatycznej Allison 2500SP oraz dwubiegowej skrzyni rozdzielczej.

Czytaj też

Pojazd ten może być wyposażony w szeroką gamę uzbrojenia, począwszy od karabinów maszynowych kal. 5,55/12,7 mm, poprzez wyrzutnie pocisków przeciwpancernych np. Javelin, kończąc na bezzałogowych systemach wieżowych wyposażonych w armatę automatyczną 30 mm. Dostarczane są obecnie 4 warianty: M1278 (pojazd wsparcia ogniowego uzbrojony w karabin maszynowy M2HB 12,7 mm oparty na wersji ogólnego przeznaczenia), M1279 (pojazd transportowy z kabiną dwudrzwiową), M1280 (pojazd ogólnego przeznaczenia z kabiną czterodrzwiową) i M1281 (transporter uzbrojony np. w wyrzutnię BGM-71 TOW).

Fot. David Vergun/US Army.

Komentarze (2)

  1. Thorgal

    Szkoda że nie ma informacji ile sztuk znajduje się w Polsce i czy są planowane zakupy tych pojazdów. Litwa kupiła ponad 400 sztuk.

    1. szczebelek

      A to my nie mamy w planach pozyskać tej polskiej tatry z autosanu?

    2. Phenom

      Trafiłeś w sedno. To tylko plany.

    3. Pucin:)

      @Thorgal - Litwa ma zupełnie inne podejście do zmotoryzowania armii - my mamy trochę podobne do ukraińskiego (w pierwszych miesiącach wojny, teraz znaczna poprawa po dostawach wszystkiego co jeździ od M113, poprzez CVR-T, transportery VAB, różne modernizacje BWP-1 itp. itd.) - pickapy i autobusy dowożą na linię frontu (odmiennie armia FR - np.: MTLB + ciężarówki) zupełnie jak Francuzi w czasie I WŚ.

  2. Zygazyg

    No, nie wiem, ta chłodnica wielkości wieloryba sama się prosi by w nią strzelać ….

    1. szczebelek

      To byłoby zbyt proste i na pewno zwrócono by na to uwagę gdyby tak było.