- Wywiady
JLTV – pojazd wielozadaniowy z działkiem i polskim wsparciem [WYWIAD]
JLTV opracowano w taki sposób, by był w stanie przenosić uzbrojenie od kalibru 5,56 mm, aż po działka 30 mm. Broń lufową można łączyć z szerokim zakresem średnich i ciężkich systemów obrony przeciwpancernej, jak i z zestawami przeciwlotniczymi – mówi John Lazar, Vice President and General Manager, International Programs, Oshkosh Defense.

Jakub Palowski: Oshkosh Defense proponuje Polsce szereg produktów. Jednym z nich jest pojazd JLTV, wykorzystywany przez US Army, czy Litwę i Słowenię. Jakie są kluczowe elementy oferty dla Polski?
John Lazar, Vice President and General Manager, International Programs, Oshkosh Defense: JLTV oferuje bezprecedensowy poziom mobilności w terenie, przeżywalności i siły ognia, osadzonej na lekkiej platformie taktycznej, wraz ze zdolnością do prowadzenia działań manewrowych razem z formacjami bojowymi. JLTV od Oshkosh Defense zapewnia najlepszą wartość, jako lekki pojazd taktyczny do wypełnienia wielu zadań sił zbrojnych USA i sojuszniczych, z unikalnymi zdolnościami w zakresie modułowości, uwspólnienia floty pojazdów i elastyczności konstrukcji.
Jakie możliwe warianty JLTV mogą zostać zaproponowane Polsce i jakie systemy uzbrojenia można JLTV zintegrować na pojeździe?
JLTV oferowany jest w dwóch wariantach - 4-drzwiowym, 2-drzwiowym, lub Utility (użytkowym). Wariant 4-drzwiowy dostępny jest z trzema pakietami zadaniowymi: General Purpose (ogólnego przeznaczenia/wielozadaniowy), Heavy Guns Carrier (nośnik ciężkiego uzbrojenia), i Close Combat Weapons Carrier (nośnik uzbrojenia bliskiego wsparcia).
JLTV opracowano w taki sposób, by był w stanie przenosić uzbrojenie od kalibru 5,56 mm, aż po działka 30 mm. Broń lufową można łączyć z szerokim zakresem średnich i ciężkich systemów obrony przeciwpancernej, jak i z zestawami przeciwlotniczymi. Instalowaliśmy uzbrojenie w ramach zestawów zapewniających ochronę dla strzelca, a także zdalnie sterowanych modułów uzbrojenia.

Autor. Oshkosh Defense
Z kolei JLTV-EXP to zestaw modyfikacyjny zbudowany dla Wojsk Specjalnych, dysponujący tak samo jak konwencjonalny JLTV bardzo dobrą mobilnością w terenie. Kilka kluczowych modyfikacji zwiększa świadomość sytuacyjną, i zmniejsza ogólną masę pojazdu, pozwalając na lepsze przyspieszenie i krótszą drogę hamowania, a także zwiększając możliwości transportu pojazdu, zależnie od potrzeb danej misji. JLTV-EXP dostarczany jest ze standardowymi drzwiami typu lift-off, które można w łatwy sposób zamontować, lub też zdemontować w warunkach polowych, bez użycia narzędzi, co zwiększa ogólną elastyczność wykonywania zadań. Okna w drzwiach wykonano ze standardowego szkła motoryzacyjnego - można je podnosić i opuszczać, są one cieńsze i większe, niż te standardowo stosowane w JLTV. Okno przednie jest takie samo jak w standardowym pojeździe JLTV.
Zobacz też
Przejdźmy na chwilę do kwestii przemysłowych. Oshkosh współpracuje z polską firmą Rosomak S.A., w ramach serwisu pojazdów M-ATV użytkowanych przez polskie Wojska Specjalne. W jaki sposób można by rozszerzyć tę współpracę, jeśli Polska pozyska pojazdy JLTV? Czy wchodzi w grę również produkcja pojazdów na licencji?
Wybraliśmy firmę Rosomak, by ta działała jako nasze centrum doskonałości floty demonstracyjnej JLTV w Europie. Oczekujemy dalszego rozwoju naszego owocnego partnerstwa, by wspierać polskich i sojuszniczych żołnierzy dostarczając im światowej klasy taktyczne pojazdy kołowe, świadcząc na ich rzecz usługi, szkoląc ich i utrzymując flotę. W ramach naszej umowy partnerskiej będą także możliwe lokalna produkcja istotnych komponentów, jak i produkcja i instalacja zestawów integracyjnych.
JLTV, w podstawowej konfiguracji korzysta z opracowanego w Polsce systemu łączności wewnętrznej FONET, dostarczanego w USA przez firmę Harris. Jakie inne polskie systemy można by zintegrować na JLTV
Jesteśmy przyzwyczajeni do pracy z lokalnie wytworzonymi, wybranymi przez użytkownika końcowego systemami, potrzeby łączności, łączności wewnętrznej, C4I, uzbrojenia i tak dalej. Chętnie skorzystamy z możliwości współpracy z polskimi firmami wytwarzającymi sprzęt, w ramach specyfikacji określonej przez MON.

Polska pozyskała również system HIMARS korzystający z rodziny średnich taktycznych pojazdów FMTV Oshkosh. Rumunia także pozyskała system HIMARS. W jakim stopniu polski przemysł, np. firma Rosomak, mógłby brać udział we wsparciu serwisowym tychże pojazdów?
Oshkosh i Rosomak współpracują od 2018 roku w ramach utrzymania floty pojazdów M-ATV polskich Wojsk Specjalnych, natomiast w 2019 roku Rosomak stał się autoryzowanym Preferowanym Podmiotem Serwisowym Oshkosh (Preferred Oshkosh Service Provider), tworząc regionalne centrum doskonałości zapewniające szkolenia, instalację systemów zadaniowych i usługi serwisowe. Uzyskanie statusu POSP to wysoko cenione osiągnięcie, otrzymują go jedynie najlepsi dostawcy na świecie.
Z tego też powodu, poprzez nasze partnerstwo z Rosomakiem uzyskaliśmy dostęp do wyszkolonych kadr, certyfikowanych przez Oshkosh w zakresie napraw i procedur serwisowych. Będziemy musieli tu polegać na planie polskiego rządu, jednak został on poinformowany o istniejących w Polsce zdolnościach.
Wraz z rosnącą obecnością US Army w Europie, w szczególności w Polsce, w w działaniach bierze udział wiele różnych pojazdów Oskosh. Czy polski przemysł mógłby brać udział w ich utrzymywaniu?
Jeśli chodzi o plany sił Stanów Zjednoczonych co do obsługi pojazdów, trzeba zwrócić się z pytaniem do Wojsk Lądowych USA. To co mogę Panu powiedzieć, to to, że Rosomak od 2019 roku jest Preferowanym Podmiotem Serwisowym Oshkosh, posiada regionalne centrum doskonałości pracujące w zakresie szkoleń, instalacji systemów zadaniowych i serwisowania pojazdów. W 2021 roku Rosomak został notyfikowany przez NATO Support & Procurement Organization (NSPA) w sprawie kwalifikacji do przyszłych umów serwisowych oraz zapewnienia wsparcia i utrzymania flot pojazdów Oshkosh US Army Europe i NATO zlokalizowanych w Polsce, oraz w rejonie.
Zobacz też
Jaka jest Wasza długoterminowa wizja współpracy z Polską?
Na polskim rynku jesteśmy obecni od dekady. Nasza wizja to dostarczanie rozwiązań „pod klucz", które dostarczą zdolności krytycznych dla kołowych pojazdów taktycznych, korzystając z naszej utworzonej sieci polskich partnerów w zakresie konfiguracji i utrzymania tych pojazdów w okresie ich cyklu życia.
W tym roku projekt JLTV może ponownie być przedmiotem postępowania konkurencyjnego US Army. W jaki sposób planujecie sprostać konkurencji? Jakie są perspektywiczne obszary usprawnień dla JLTV?
Jako podmiot zarządzający programem JLTV, Oshkosh Defense znajduje się w dobrym położeniu, jeśli chodzi o ponowny udział w postępowaniu konkurencyjnym JLTV. Dzieje się tak z kilku powodów. Po pierwsze, to my zaprojektowaliśmy i opracowaliśmy pojazd. Oshkosh dysponuje też solidnym doświadczeniem - wyprodukowaliśmy ponad 17,5 tysiąca pojazdów. Zoptymalizowaliśmy proces produkcyjny i zbudowaliśmy solidny łańcuch dostaw, o zmaksymalizowanej wydajności. JLTV zaczął stawać się częścią amerykańskich sił zbrojnych w 2019 roku, i już na tę chwilę żołnierze dostarczają nam pozytywnego feedbacku. Jesteśmy w bardzo dobrym położeniu, by kontynuować dostarczanie najlepszego rozwiązania JLTV - dziś, jak i przez wiele nadchodzących lat.

No i ostatnia kwestia: jak wyglądają główne wyzwania rynkowe, z jakimi zmaga się Oshkosh? Z jednej strony firma pracuje nad ciężkimi pojazdami bojowymi w USA, w tym nad modernizacją wieży w pojazdach Stryker, która już się toczy, a także w postępowaniu OMFV na następcę bojowego wozu piechoty Bradley, w roli partnera spółek izraelskich i koreańskich. Z drugiej strony jest też duża presja dotycząca paliw alternatywnych, elektryfikacji - nawet we flotach pojazdów taktycznych. Jak zamierzają Państwo odpowiedzieć na te wyzwania i jaką rolę może odegrać tu Polska?
Współpraca międzynarodowa pomiędzy Oshkosh Defense i partnerami strategicznymi na całym świecie jest silniejsza, niż kiedykolwiek. Połączenie sił w zakresie sprawdzonych technologii i dostarczanie ich do rąk Departamentu Obrony USA i sojuszników na całym świecie to coś, co demonstrujemy z każdą kolejną, podpisaną umową. Nie ma powodu dlaczego Polska nie mogłaby być częścią tego kolejnego rozdziału, w miarę jak rozwijamy nowe, ciekawe perspektywy zbliżania się do siebie.
Elektryfikacja staje się coraz ważniejsza dla naszych klientów z sektora wojskowego. Pojazd eJLTV, który miał premierę w tym roku, oferuje takie same osiągi i poziom ochrony jak Oshkosh Defense JLTV, z dodatkowymi korzyściami wynikającymi z cichego napędu, wydłużonego czasu cichego dyżurowania, poprawionej wydajności paliwowej i większej mocy eksportowalnej - wszystko to pozwala na wykorzystanie tego pojazdu w scenariuszach bojowych i rozpoznawczych. Platforma eJLTV zapewnia opłacalne podejście do elektryfikacji lekkich pojazdów taktycznych, bez kompromisów w zakresie osiągów czy poziomu ochrony.

Autor. Oskhosh Defense
Jako wiodący innowator w zakresie technologii obronnych, Oshkosh Defense zobowiązuje się do zapewnienia najlepszych możliwych rozwiązań na rzecz USA i sojuszników, w ramach ciągle ewoluujących priorytetów modernizacji. Choć programy Stryker Medium Calibre Weapon System (MCWS), Cold Weather All-Terrain Vehicle (CATV), czy Optionally Manned Fighting Vehicle (OMFV) nie wydają się typowymi produktami w katalogu Oshkosh, jednak stanowią doskonały przykład tego trwającego zobowiązania. Wykorzystanie bazy przemysłowej i partnerów strategicznych w Polsce pozwoli nam na dostarczenie większej liczby tych technologii na rzecz Wojska Polskiego, jednocześnie wzmacniając naszą strategię lokalizacji dostarczanych rozwiązań i oparcia ich o polską wiedzę.
Haubica samobieżna Elbit Systerms Land 155 Sigma to doskonały przykład takiej współpracy, gdzie Oshkosh Defense złożył ofertę i wygrał postępowanie konkurencyjne na dostarczenie firmie Elbit mobilnej platformy artyleryjskiej MAP na podwoziu 10x10, wspierając ich program jako jeden z kluczowych podmiotów. Jest to najbardziej zaawansowany ciężki pojazd jaki stworzyliśmy, przenoszący ładunek użyteczny o masie 28,5 ton metrycznych.
Dziękuję za rozmowę.
Zobacz też

WIDEO: Rakietowe strzelania w Ustce. Patriot, HOMAR, HIMARS